VDAB en GO! verlengen samenwerkingsovereenkomst
“Tijdens het schooljaar 2011-2012 vonden maar liefst 87% van de Vlaamse schoolverlaters die werden begeleid binnen het jaar werk. Onze maatschappelijke opdracht bestaat erin dat cijfer tot 100% op te drijven,” aldus Mireille Gillebeert, algemeen directeur Regie VDAB.
Dat succes wordt niet enkel toegeschreven aan de kennisuitwisseling tussen beide partners. Het heeft ook te maken met de gezamenlijke trajecten die worden opgezet en de wijze waarop de beschikbare kennis in de onderwijsmethodiek wordt geïntegreerd. Zo peilen beide partners onder meer gezamenlijk naar de behoeften in de (lokale) arbeidsmarkt en hoe die optimaal kunnen worden ingevuld.
KTA-Kempen en de VDAB investeerden bijvoorbeeld gezamenlijk in de aanschaf van draai- en freesbanken. Tevens ontwikkelden ze samen met de leerkrachten een opleiding voor zowel werkzoekenden als leerlingen uit het technisch secundair onderwijs. In het licht van de 72 uur-maatregel maakten vorig jaar 19 GO!-scholen in West-Vlaanderen gebruik van de VDAB-infrastructuur ter versterking van hun competenties.
“Dit succesvolle partnership hoeft niet beperkt te blijven tot GO! en de VDAB. Het staat open voor alle arbeidsmarktactoren (werkgevers, intermediairs, onderwijsinstellingen, …),” benadrukt Gillebeert.
Brug slaan naar bedrijfsleven
De inbreng van de VDAB slaat bovendien een brug tussen GO! en het bedrijfsleven. Samen met de kunststoffensector zetten de VDAB en GO! het KIEM (Kunststof is een Missie)-project op dat mikt op concrete ondersteuning van min 26-jarigen op de werkvloer. Met KIEM, een samenwerking tussen bedrijven, sectororganisatie plastIQ en de VDAB, ent essenscia zijn concept van werkplekleren en duaal leren van de chemie en farmacie over naar de kunststoffensector. PlastIQ, dat vooral op werkzoekenden mikt, ondersteunt ook de werknemers uit de sector (via bijkomende opleidingen on-site of via het VCK (Vlaams KunststoffenCentrum)) maar ook leerlingen uit het technisch secundair onderwijs.
“PlastIQ, dat intussen aan zijn derde masterplan toe is, investeerde in de voorbije 8 à 9 jaar 1,4 miljoen euro in de competentieversterking van leerkrachten en de maintenance of het actueel houden van machines. In die periode werden 544 leerkrachten en 7.530 leerlingen opgeleid,” aldus Frank Dierick, voorzitter van plastIQ.
Regionale partnerships
De tandem GO!/VDAB heeft, zoals gezegd, een tweeledige missie: enerzijds het ondersteunen van leerlingen uit het technisch secundair onderwijs in hun studiekeuze, anderzijds de begeleiding in de overstap naar de arbeidsmarkt. Dat gebeurt via een sterk structureel overleg, al dan niet in samenwerking met de sectororganisaties. Maar bovenal op basis van sterk regionale partnerships in de vorm van onder meer Doe-dagen, campusdagen, Leren & Werken, taalcoaching-projecten Nederlands op de werkvloer en dies meer.
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.