Mobiliteitseffectenrapport Oude Briel Baasrode afgerond

11/03/2015 OM 11:18 - Luc Willemijns
35c007071e72fa3f5e41bf6b72570147
Na een lange studiefase nam de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen onlangs kennis van het Mobiliteitseffectenrapport voor het project Oude Briel Baasrode. Eén van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat er in de omgeving van het projectgebied nu al problemen met de mobiliteit zijn (zoals filevorming tijdens de spits). Het gaat hier vooral om doorgaand verkeer. Door het vervoer via de waterweg zal er een afname zijn van het verkeer op lange afstand. Het bedrijventerrein Oude Briel en de verdere exploitatie van de kades zullen slechts voor een beperkte toename van het lokaal verkeer zorgen. Pas in de laatste fase (wanneer de eventueel bijkomende kade maximaal wordt gebruikt), zal de toename van het plaatselijk verkeer groter zijn.

Als voornaamste oplossing voor dit mobiliteitsprobleem wordt de ontdubbeling van de Mandekensstraat voorgesteld. De aanleg van deze ontdubbeling is nodig om de leefbaarheid op de as Mandekensstrat-Provinciale Baan en de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Oude Briel te verbeteren.

Daarnaast moet ook Hoogveld aangepakt worden om er de doorstroming te verbeteren (scheiden van het doorgaand en plaatselijk (vracht)verkeer). Dat is ook nodig om het sluipverkeer doorheen het centrum van Baasrode te weren.

Ten slotte worden ook een aantal kleine ingrepen voorgesteld die de mobiliteit op korte termijn al wat kunnen verbeteren. Bij de heraanleg van de N17 werd door het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zo al de linksafslagstrook naar de Oeverstraat uitgevoerd.

De provincie Oost-Vlaanderen, Waterwegen & Zeekanaal N.V. en de POM Oost-Vlaanderen werken samen om het gebied Oude Briel in Baasrode om te vormen tot een duurzaam en kwalitatief bedrijventerrein, met veel aandacht voor de leefbaarheid voor de omwonenden, mobiliteit en ruimte voor groene maatregelen. Het project moet leiden naar een watergebonden bedrijventerrein, gezien de ideale ligging aan de Schelde. Hierdoor kan het goederenvervoer over de weg maximaal verschuiven naar de binnenvaart, als milieuvriendelijkste transportmodus.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.