Vier tips voor een hogere marge

Bedrijven uit de distributie en groothandel staan voor een grote uitdaging. De economie lijkt klaar voor een periode van groei, maar op het vlak van marges hoeft u niet meteen groei te verwachten. Klanten blijven veeleisend en verwachten devootste kwaliteit aan de laagst mogelijke prijs. En de stijgende concurrentie uit binnen- en buitenland maakt het de klant alleen maar eenvoudiger om zulke hoge verwachtingen te blijven stellen: uw concurrent is maar een klik van u verwijderd.

Hoe slaagt u er dan in om concurrentieel te blijven en toch voldoende marge voor uzelf te creëren, om het voor u de moeite waard te maken? Hieronder vindt u alvast enkele tips.

Optimaliseer uw voorraadbeheer

Wie zijn voorraad optimaal kan indelen en opvolgen, kan bijzonder veel kosten besparen. Dat begint bij een vaste plek voor elk product en item in het magazijn, waardoor magazijniers en orderpickers sneller de gezochte onderdelen van een bestelling kunnen terugvinden. Met de juiste indeling zorgt u er ook voor dat hun picking-parcours zo efficiënt mogelijk verloopt.

Zo verwerkt u meer orders in minder tijd en kunt u de klanten sneller hun levering bezorgen. U wint tijd en uw klant is tevreden, dat is dubbele winst. Met een systeem dat uw voorraad opvolgt en u waarschuwt bij een te lage reserve, hoeft u bovendien niet overdreven veel voorraad in te slaan, wat ook weer een kostenbesparing inhoudt.

2. Voorkom dubbel werk

Als u alle bedrijfsgegevens en -processen beheert in één centraal systeem, voorkomt u dat informatie tweemaal moet worden ingevoerd. Dit bespaart veel tijd en - minstens even belangrijk - vermindert de kans op fouten. Hiervoor moet het systeem wel voortdurend beschikbaar zijn, zodat iedereen altijd en overal een accuraat en up-to-date overzicht heeft, en de recentste aanpassingen kan invoeren. Zo bespaart u niet alleen veel werk maar bereikt u ook een beter inzicht, voor uzelf en voor uw medewerkers.

3. Integratie, uw wapen tegen de concurrentie

Een geïntegreerd systeem is pas efficiënt en doeltreffend als het ook voldoende integreert met de buitenwereld. Software in de cloud is dan vaak een goede optie omdat de meeste cloud-gebaseerde software per definitie is ontworpen om te kunnen integreren met andere pakketten. Apps die aansluiten op je bedrijfsprocessen en zo de communicatie met de buitenwereld helpen automatiseren. Ook dat zorgt voor een grotere efficiëntie, die dan weer bijdraagt tot een hogere marge. Denk maar aan je boekhoudsoftware die gekoppeld is aan internetbankieren, zodat betalingen vanuit de boekhoudsoftware automatisch via online banking worden verwerkt. 

4. Laat u adviseren

In de strijd tegen de concurrentie doet u er ook goed aan om u te laten adviseren door mensen met verstand van zaken. Mensen die uw activiteiten goed kunnen inschatten en uw sector door en door kennen. Mensen die uw stand van zaken kennen en op basis daarvan goed advies kunnen verlenen over waar u naartoe kunt met uw onderneming.

Hebt u er al aan gedacht dat dit best wel eens ook uw accountant kan zijn? Weinig mensen hebben meer zicht op uw bedrijfsvoering dan zij. Zij kunnen advies op maat bieden voor de volgende stap. Zij kunnen je waarschuwen voor mogelijke (financiële) risico’s en helpen bij het uitwerken en uitvoeren van een solide businessplan.

Maar dan moeten ook zij toegang krijgen tot uw administratie, ook als u er niet bent. Anders kunnen ze weinig of nooit met een up-to-date inzicht aan de slag. Overweeg daarom boekhoudsoftware in de cloud zodat u makkelijk met uw accountant kan samenwerken.

Bron: Exact

Meer sectornieuws

Agenda