MAN focust meer dan ooit op terugdringen TCO

02/04/2015 OM 11:42 - Luc Willemijns
28fbabc59774dc38dbd3829df910c4fc
Met MAN Agrar boort MAN de markt van de landbouwtoepassingen aan
Met een marktaandeel van 17,1% was MAN vorig jaar de op twee na belangrijkste vrachtwagenverdeler in het land. Wat chassis betreft mag de constructeur zich met een marktaandeel van 20,3% marktleider noemen. In 2015 rekent invoerder MAN Truck & Bus N.V. (Asse-Kobbegem) op groei. Managing director Marc De Baerdemaeker rekent daarvoor op het nieuwe paradepaardje, de MAN TX-D38, de groeiende interesse voor MAN Solutions, de grote betrouwbaarheid van het merk en het nieuw aan te boren potentieel in landbouwtoepassingen (MAN Agrar).

Het nieuwe vlaggenschip focust meer dan ooit tevoren op de steeds belangrijkere TCO (total cost of ownership). De TGX 38 heeft een nieuwe 15,2 liter efficiënte motor onder de motorkap in 520-, 560- of 640 pk-uitvoering, die een koppel levert van 2.700 tot 3.000 Nm.

Tot de nieuwe brandstofbesparende transmissiefuncties horen de nieuwe Tipmatic 2 (die sneller schakelt tussen de drie hoogste versnellingen), EfficientRoll (waarbij automatisch in vrij wordt geschakeld in licht bergafwaartse trajecten zodat het voertuig kan uitrollen zonder snelheid door de motorrem te verliezen) en Idle Speed Driving (die het hoge koppel van 15,2 liter motor gebruikt om bij lage snelheden meer comfort te bieden en meer brandstof te besparen).

“Met een 8 x 4/4 zware trekker, die een treingewicht van maximaal 250 ton heeft, doet MAN zijn herintrede in dit segment,” aldus sales director Stijn Tielens.

Nieuwe MAN TGX EfficientLine2 bespaart extra

In combinatie met de nieuwe brandstofbesparende technologieën in het MAN TGX EfficientLine2-gamma, tekent de nieuwe, geoptimaliseerde D26 Euro 6-motor in de TGX 18.480 trekker voor 6,5% minder brandstofverbruik ten opzichte van de MAN TGX EfficientLine1.

Standaard heeft de MAN TGX EfficientLine2 de Tipmatic2-, EfficientRoll- en Idle Speed Driving-technologieën aan boord. Hun heilzame effecten worden bovenop versterkt door de Top Torque-koppelvergroter, die voor 200 Nm extra koppel zorgt in de twee hoogste versnellingen zodat het momentum van het voertuig bij het schakelen wordt aangehouden, en MAN EfficientCruise, een GPS-cruise control die naderende bergop- en bergafwaartse stukken op de route analyseert en de snelheid van het voertuig automatisch aanpast met het oog op een optimaal brandstofverbruik.

Dat de invoerder van het EfficientLine2-gamma één van de focusproducten voor 2015 maakt, is begrijpelijk. Maar liefst 25% van de TCO is immers brandstofgerelateerd. Om die reden heeft MAN ook de maximale tankcapaciteit van 1.160 liter af-fabriek tot 1.300 liter (voertuigen met een wielbasis van 3,6 meter) en 1.400 liter (voertuigen met een wielbasis van 3,9 meter) opgevoerd.

“Zo bieden we klanten in het lange afstandsvervoer uitzicht op meer efficiëntie. Hun keuze om te tanken in de regio’s met de gunstigste brandstofprijzen wordt zodoende verhoogd,” zo nog Tielens.

Nieuw is tevens het Active Plus-pakket dat standaard Emergency Brake Assist (EBA, verplicht vanaf november aanstaande), Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Guard (tweede verbeterde versie) omvat.

Qua alternatieve brandstoffen laat MAN zich evenmin onbetuigd. Zo is in de Scandinavische landen momenteel een proefproject met biodiesel in uitvoering. In de komende maanden wordt een Euro 6-motor op biodiesel gelanceerd.

In België zijn intussen al vier MAN-voertuigen in HydroHybrid-uitvoering operationeel. Die toepassing, die borg staat voor een minderverbruik van 25%, is vooral geschikt voor gebruik in de vuilnisophaling. De MAN Metropolis Hybrid (met elektromotor) wordt in België momenteel door Sita getest. Volgend jaar gaat de TGM CNG (18 ton) in serieproductie.

Nieuwe landbouwtoepassingen

Begin vorig jaar lanceerde de Duitse constructeur met MAN Agrar de eerste vrachtwagen die voor landbouwtoepassing is geschikt. Na uitvoerige tests door klanten werden in het najaar de nodige verbeteringen en maatspecifieke aanpassingen doorgevoerd. De eerste MAN Agrar-producten zijn thans commercialisatierijp, met enerzijds een 4x4- of 6x6-trekker, anderzijds een 6x6- of 8x8-chassis met wisselbaksysteem.

Potentiële klantengroepen zijn grond- & loonwerkers, landbouwers & veetelers, mestverwerkers, transporteurs, afvalophalers en -verwerkers, composteer & grondveredelingsbedrijven, wegenbouwers en dies meer.

MAN Solutions steeds maatspecifieker

In 2013 voegde MAN Truck & Bus zijn dienstenmerken MAN Service, MAN Support, MAN Rental en MAN Finance samen tot een geïntegreerde transportoplossing, MAN Solutions. Die wordt steeds maatspecifieker uitgerold, met maximale besparingen op het TCO-luik als oogpunt.

“De grootste besparingen zijn immers mogelijk tijdens het gebruik van het voertuig,” beklemtoont parts & quality manager Bram Philips.

Blikvangers in het Solutions-pakket zijn MAN Aeropakket (extra-spoiler die het brandstofverbruik met 5% kan drukken), MAN EfficientCruise (tot 6% minderverbruik), MAN Tire Pressure Monitoring (tot 0,6% minder verbruik per band), MAN ProfiDrive® (specifieke chauffeursopleidingen die extra besparingen binnen bereik brengen) en MAN Telematic (on-line monitoring van de voertuiggegevens om onderhoud en slijtage proactief te beheren).

“Alle MAN Solutions werden thans in een MAN TCO Optimizer gebundeld. Dat is een on-line tool die de TCO-besparingen berekent en in kaart brengt,” verduidelijkt Philips.

De legendarische betrouwbaarheid van MAN heeft uiteraard een gunstige impact op de TCO. Voor het derde jaar op rij scoorde MAN Trucks het hoogst in het TÜV Commercial Vehicle Report dat naar de betrouwbaarheid van commerciële voertuigen peilt. Bij 82% van alle MAN-voertuigen werd na één jaar geen enkel defect vastgesteld. Na vijf jaar bleek dat nog steeds bij ruim de helft van de voertuigen (53,2%) niet het geval.

Eigen TopUsed-vestiging in Kobbegem

Eind vorig jaar opende MAN Truck & Bus een TopUsed Center in België, met name langsheen de Brusselsesteenweg te Kobbegem. Daar worden zowel eigen tweedehandse voertuigen als van andere constructeurs onder het CCT-label vermarkt. Dat label beantwoordt aan de kwaliteitsvoorschriften van het Duitse keuringsorganisme TÜV.

MAN’s tweedehandsmerk is aanwezig in meer dan dertig landen. Constant zijn er een zesduizend voertuigen op stock. Jaarlijks verkoopt MAN TopUsed een 17.500 voertuigen, waaronder een vierhondedtal in België (zowel trucks als bussen).

28fbabc59774dc38dbd3829df910c4fc
Met MAN Agrar boort MAN de markt van de landbouwtoepassingen aan
19e68f149fbbf442a28f1bcf55cb3d67
MAN bundelde in zijn EfficientLine2-gamma zijn nieuwe brandstofbesparende technologieën

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.