Nearshoring biedt opportuniteiten voor Vlaamse logistiek

27/04/2015 OM 09:30 - Luc Willemijns
34918f6972dff4a664a1ca2af60370a1
Veel bedrijven die al langer produceerden in Azië halen de laatste jaren productie terug of openen daarnaast ook productiefaciliteiten in Oost-Europa. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) start samen met acht bedrijven het project “Nearshoring” om de opportuniteiten van deze trend in kaart te brengen en er vervolgens maximaal op in te spelen.

De beste jaren van offshoring - het verplaatsen van bedrijfsprocessen naar een onderneming in een lage loonland dat geografisch ver verwijderd is - lijken voorbij. Voor een belangrijk deel is dat doordat (loon)kostenvoordelen flink zijn afgenomen. Zo is de loonkost in China tijdens de laatste tien jaar vervijfvoudigd. Veel bedrijven die al lang in Azië produceeerden, halen hun productie terug of openen productiefaciliteiten in Oost-Europa. Door deze trend, ook wel nearshoring genoemd, veranderen de logistieke ketens.

De verschuiving van het internationale productielandschap biedt kansen voor de logistieke sector in Vlaanderen die niet toevallig maar structureel dienen aangegrepen. De industrie is op zoek naar nieuwe en flexibele oplossingen om met de gewijzigde logistieke keten om te gaan. Met het project wil het VIL de Vlaamse sector niet alleen attent en alert maken op de logistieke opportuniteiten. Het instituut wil een roadmap aanreiken die aangeeft welke verschillende stappen logistieke dienstverleners en producenten moeten volgen om concreet op deze logistieke uitdagingen in te haken.

Produceren dichterbij de EU-afzetmarkt heeft veel voordelen: zo is het onder andere mogelijk sneller in te spelen op de steeds meer dwingende consumenteneisen, de doorlooptijden worden korter en informatiestromen verbeteren. Ontwikkelingen op vlak van e-commerce maken dat het belang van klanten-service toeneemt. Klanten willen hun producten sneller en tegelijk aangepast aan hun specifieke behoeften. Logistieke dienstverleners moeten kijken welke rol zij in deze nieuwe toeleveringsketens kunnen opnemen.

Acht bedrijven verlenen hun medewerking aan het project. Het gaat om Ahlers, Barco, DHL Supply Chain, DSV, het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Groep Gheys, JAS Forwarding en Philips.

34918f6972dff4a664a1ca2af60370a1
C0b6854d027e3df15e4863f9905f37e6

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.