Verifone mikt op 15% Belgische markt on-line betalingen
Verifone is een toonaangevend leverancier van technologie die elektronische betalingstransacties en toegevoegde waardediensten aan het verkoopspunt binnen bereik brengt. Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 1,86 miljard USD. Ruim één derde daarvan, 37% om precies te zien, puurt Verifone uit diensten. De payment service provider is actief in een 150-tal landen.
Aanvankelijk startte het bedrijf zijn activiteiten in Hawaï op met de commercialisatie van betaal-terminals. In 1981 bracht Verifone een eerste dergelijke terminal op de markt. In België treedt CCV Belgium (Ieper) op als distributeur van de Verifone-terminals.
Hoewel het met niet zoveel woorden wordt gesteld, focust Verifone vandaag de dag op Payment-as-a-Service, waarbij desgewenst de terminals ter beschikking worden gesteld maar de hoofdfocus niet in het minst ligt op de elektronische afwikkeling van het betalingsverkeer in het licht van het snel groeiende e-commerce gebeuren. In een afzonderlijke pijler, ten slotte, biedt Verifone value-added oplossingen in de vorm van het beheer van media-content en real-time aanbiedingen op multimedia-terminals. Dat gebeurt bijvoorbeeld op de betaal-terminals in de Londense taxi’s.
“In de Benelux focussen we echter vooral op de ondersteuning van e-commerce activiteiten. Ten behoeve van zijn klanten ontwikkelt Verifone innovatieve, hoogbeveiligde business-toepassingen, voornamelijk binnen webshop-omgeving,” verduidelijkt Pierre Orban, general manager van Verifone Benelux.
Europese marktpenetratie verder uitbouwen
Begin 2012 nam het beursgenoteerde Verifone Point (Stockholm) over dat in elf Europese landen actief was en een netwerk van nagenoeg 457.000 handelaarscontracten had uitgebouwd. Via dat netwerk bood Point retailers een breed spectrum van multi-channel diensten en oplossingen, met inbegrip van POS (point-of-sales)-technologie en ondersteuning, gateway-diensten, encryptereringsdiensten voor betaalkaarten en de afwikkeling van e-commerce transacties. Verifone telde 817 miljoen USD (230 miljoen USD aan schulden buiten beschouwing gelaten, nvdr.) neer voor Point.
Zowat een jaar eerder werd ook al Hypercom ingelijfd voor een bedrag van ongeveer 485 miljoen USD (met inbegrip van uitstaande schulden). Ook een viertal kleinere overnames, sinds 2010, situeerden zich op het vlak van betalings-gateways, POS-oplossingen, kaartlezercomponenten en -interfaces, switching-oplossingen voor betalingsverkeer en kasregistertechnologieën. Onder hen de POS-business van Gemalto.
De inhuldiging van een Benelux-kantoor dient gezien in het licht van de verdere regionale expansie van het bedrijf.
Paybox
Pierre Orban: “Met Paybox bieden we een “tool” aan die het betalingsverkeer en alles wat daarmee te maken heeft, afwikkelt. Via de integratie van Paybox in zijn webshop kan de handelaar alle mogelijke betalingsmodaliteiten van zijn keuze aanbieden. Verifone beschikt over ready-made interfaces die met zowat alle bekende webshop-ontwikkelingspakketten koppelen”.
Verifone koestert steile ambities met zijn Paybox-betalingsplatform in de Benelux. “In elk land waarin Verifone actief is, zijn we marktleider of de op één na belangrijkste speler,” benadrukt Orban.
In België gaat het bedrijf dus resoluut de strijd aan met Ingenico-dochter Ogone, Worldline en PayPal (Google) alsook met kleinere spelers als SIPS, Clear2Pay (FIS), Docdata of andere ICEPAY’s. Dat de komst van Verifone de prijzen op de Benelux-markt onder druk zal zetten, hoeft geen betoog.
“Verifone maakt zich sterk zich als alternatieve aanbieder met succes op de Benelux-markt te zullen positioneren. We pakken met name uit met een aantrekkelijk commercieel altnernatief dat tot 50% goedkoper is dan bij de voornaamste concurrent,” zo nog de ceo.
Third parties kunnen applicaties, zoals bijvoorbeeld mobile POS of kassa-oplossingen, op het Paybox-platform bouwen.
Aantrekkelijk aanbod voor “billers”
Naast de on-line handelaars, spitst Verifone zich ook toe op een tweede klantengroep, met name die van de “billers”, zeg maar energieleveranciers, telecom providers en verzekeringsmaatschappijen.
“Voor dat soort klanten bieden we momenteel als enige marktspeler een specifieke oplossing op basis van Maestro-technologie. Die biedt de mogelijkheid om recurrente on-line betalingen bijzonder gebruiksvriendelijk uit te voeren, zonder dat telkens opnieuw de kaartgegevens dienen ingevoerd. In samenwerking met PaySquare, onderdeel van Equens, ontwikkelde Verifone een one-click betaaloplossing in het kader van het Maestro Utility Payment Program”.
Volgende stap: mobiel betalingsverkeer
Het laat zich raden dat Verifone zich in een volgende stap op het pad van de mobiele betalingen zal wagen. “Op vandaag worden zowat 10% van de betalingen met een mobiel device uitgevoerd. Maar dat volume tekent momenteel groeipercentages van 100% op jaarbasis op. Ook binnen het segment van de mobiele betalingen zal, na een eerste aankoop een one click-oplossing uitermate belangrijk zijn. Verifone onderhandelt momenteel met verschillende spelers die mobiele betalingsoplossingen aanbieden. Nog voor het zomerverlof hopen we een eerste partnership aan te kunnen kondigen,” zo nog Orban.
“In Frankrijk verwerkt het Paybox-platform momenteel zowat 125 miljoen transacties per jaar. In de Benelux, gaat het om een aantal miljoen transacties, al dan niet rechtstreeks. In de komende drie jaar wil Verifone zijn marktaandeel in de Benelux, vooralsnog verwaarloosbaar, tot 10 à 15% uitbouwen,” besluit Pierre Orban.
VERIFONE BENELUX
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.