VIM start sensibiliseringscampagne rond autoloos winkelen op alternatieve momenten

07/05/2015 OM 07:50 - Luc Willemijns
3ee06df5bba863eecb151cedded01c1f
Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM, Diepenbeek) organiseerde onlangs een sensibiliseringscampagne in het nieuwe Dansaert retail-park in Groot-Bijgaarden. De campagne kadert binnen het project “ShopMob” dat verkeershinder bij woon/winkelverplaatsingen wil aanpakken.

Al te vaak gaan we met z’n allen op hetzelfde moment naar de winkel. Meestal doen we dat met de wagen. Hierdoor moeten we steeds vaker aanschuiven: op de openbare weg, op de parking, aan de versafdeling, aan de pashokjes, aan de kassa, …

Binnen het project “ShopMob” brengt het VIM het woon/winkelverkeer in kaart, maakt het ons bewust van ons gedrag en onderzoekt het welke mogelijke alternatieven er zijn. Hiervoor worden onder meer een aantal sensibiliseringscampagnes georganiseerd, waarvan de eerste tijdens de opening van het Dansaert retail-park in Groot-Bijgaanden plaats vond.

Tijdens de openingsdagen van het nieuwe retail-park konden shoppers op een testparcours kennis maken met e-bikes en fietskarren, waaronder ook een elektrische fietskar. Op deze manier hoopt het VIM hen te overtuigen om de auto in te ruilen voor een “verkeersvriendelijker” vervoersmiddel bij het winkelen. De sensibilisering wordt verder ondersteund met tickets van De Lijn en STIB/MIVB.

Partners in het “ShopMob”-project zijn Comeos, Colruyt Group, De Lijn, De Fietsersbond V.Z.W., Minerva N.V., Mitiska REIM Ventures en STIB-MIVB.

3ee06df5bba863eecb151cedded01c1f
Ae65cf023005238ee9198a2c4bf1212e

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.