Gevaar en nut van on-line advertenties

18/05/2015 OM 10:44 - Luc Willemijns
2baadd2e916c34e85e193d8f3d9fec00
Het Internet is niet meer weg te denken uit ons leven. In de begindagen van het Internet hadden consumenten beperkte mogelijkheden op het web. Ik herinner mij mijn jongere twee neven die medio de jaren negentig voor het eerst op het Internet kwamen met de inbelverbinding van onze gezamenlijke oom. Zij besteedden zijn kostbare Internet-minuten aan het tergend langzaam laden van foto’s van een schaars geklede Pamela Anderson. Dat staat in schril contract met de content die wij inmiddels tot onze beschikking hebben en de snelheid waarmee wij die tot ons kunnen nemen. De dagen waarin wij per minuut voor onze verbinding betaalden en een download-limiet per maand hadden, zijn gelukkig voorbij. Zo kunnen wij voor een zeer beperkte maandelijkse investering de wereld aan informatie tot ons nemen.

Dat we op het Internet kunnen beschikken over hoogwaardige content en een schat aan gratis diensten, is grotendeels te danken aan advertenties en banners. Daar waar veel ogen zijn, daar willen bedrijven hun logo’s, producten en diensten laten zien. Omdat zij betalen voor ruimte op die plek, kunnen web-redacteuren, designers en ontwikkelaars worden betaald.

Uitbaters van websites hebben verschillende opties voor het verzamelen van adverteerders voor hun site. Ze kunnen uiteraard zelf op zoek naar bedrijven die een banner op hun website willen plaatsen. Maar er zijn ook verschillende services die dit voor een site kunnen verzorgen. Eén van de grootste partijen in deze markt is, hoe kan het ook anders, Google met Google AdSense.

Bron voor malware

In april werd duidelijk dat er opeens een heleboel websites malware verspreidden. Dat betekent dat het eenvoudigweg bezoeken van een dergelijke site al volstaat om een infectie met malware op te lopen, ergens op klikken is niet nodig (een “drive-by download”). Al snel bleek dat het euvel schuilde in de advertenties die door Google AdSense werden aangeleverd. Het was een cyber-crimineel dus gelukt om het systeem van AdSense te infiltreren en via dat netwerk malware te verspreiden.

Google AdSense is absoluut niet de eerste partij die dit overkomt. In Nederland hebben bijna alle nieuws-sites al last gehad van besmette advertenties die hen door derde partijen werden aangeleverd. Nu.nl was in juni 2013 het haasje door advertentieleverancier OpenX. In september 2012 was de Telegraaf al aan de beurt geweest door zijn nieuwsbriefleverancier en in november van datzelfde jaar was het prijs bij de sites van NRC, dat ook weer een advertentie met kwaadaardige code had aangeleverd gekregen. En niet alleen nieuws-sites zijn het slachtoffer geworden. In augustus 2014 werden tientallen grote websites, waaronder Kapaza.be, door een gevaarlijke advertentie getroffen. Dit keer was het advertentienetwerk AppNexus verantwoordelijk.

On-line advertenties gevaarlijk

Als je deze lijst doorneemt, kun je tot de conclusie komen dat advertenties gevaarlijk zijn. En dat het goed zou zijn om je met een zogenaamde adblocker tegen advertenties te wapenen. Dergelijke software zorgt ervoor dat advertenties en banners niet worden geladen wanneer je surft en daarmee is een infectie met de malware van banners uitgesloten. Maar als veel web-surfers deze software gebruiken, wordt het steeds minder aantrekkelijk voor bedrijven om met banners te adverteren. En hoe minder aantrekkelijk adverteren is, des te lager de prijs per vierkante centimeter. En, des te minder personeel door de uitbater van de website kan worden betaald. In dat licht is het niet vreemd dat websites tegen het gebruik van adblockers zijn.

In Duitsland stapte een groep uitgevers naar de rechter om te kijken of zij bezoekers met adblockers van hun sites mochten weren. Onlangs kwam de uitspraak: dat mogen uitgevers niet doen. Daarmee zijn adblockers in Duitsland officieel legaal verklaard.

Advertentievrij Internet wenselijk?

De vraag is echter of het wenselijk is voor het Internet om het advertentievrij te maken. Al die content en services waarop we inmiddels zo gesteld zijn en waar we niet meer buiten kunnen, komen op den duur in gevaar als er geen verdienmodel meer mogelijk is. Daarnaast zien we dat populaire adblockers, zoals Adblock Plus, zich langzaam laten verleiden door het grote geld van adverteerders. Onder de juiste voorwaarden (lees: tegen het juiste bod), is Adblocker Plus in de toekomst bereid om bepaalde advertenties toch door te laten en aan gebruikers te tonen.

Zelf zie ik eerder de oplossing in hogere standaarden voor de advertentieleveranciers. Die zouden de code van advertenties beter moeten controleren op onregelmatigheden en hun eigen infrastructuur beter moeten beveiligen. Partijen als Adblocker Plus zouden extra veiligheid kunnen bieden in een product dat een extra controle van advertenties uitvoert. Daarmee is de web-surfer echt geholpen: hij loopt geen risico meer op een “drive-by download” via advertenties en de hoogwaardige content die hij op Internet verwacht, kan blijven worden gemaakt en gratis door hem worden bekeken.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met G Data Software Belgium B.V.B.A. (Groot-Bijgaarden))

Meer info: 02/808.33.11 of www.gdata.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.