Bpost versmelt stadstransportactiviteiten met City Logistics
Met de fusie-operatie tussen City Logistics en CityDepot versterkt bpost zijn greep op het “last-mile”-segment, traditioneel het actieterrein van de post-operator. CityDepot ging in 2012 in Hasselt van start met stadsdistributie-activiteiten met behulp van cargo bikes, elektrische bestelwagens, bestelwagens op CNG en grotere distributiewagens voor het palletvervoer. Het actieterrein werd inmiddels verruimd naar Genk, Sint-Truiden en Brussel waar het vorig najaar zijn dienstverlening opstartte.
Medio vorig jaar zette bpost onder de naam City Logistics in Antwerpen een soortgelijke activiteit op. Die activiteiten worden thans binnen het nieuwe CityDepot N.V. gebundeld, waarin bpost een meerderheidsbelang aanhoudt. Beide partners maakten afspraken omtrent toekomstige evoluties in de aandeelhoudersstructuur.
“Binnen 6 à 24 maanden wil CityDpot stadsdistributie-activiteiten in een tiental andere steden in België opstarten,” aldus Marc Schepers, oprichter van CityDepot die binnen de nieuwe constellatie het nieuwe bedrijf blijft aansturen.
Eerste Mixed Sorting Machine
In Brussel X nam bpost de eerste Mixed Sorting Machine (MSM)-machine in wereldprimeur in gebruik. Die machines kunnen alle zendingen in alle formaten met een maximale dikte van 1 centimeter aan (groot klein, in plastic verpakt, tijdschriften). Belangrijkste innovatie evenwel is dat de MSM’s tot op huisnummerniveau kunnen sorteren (lees: chronologisch tot op de volgorde in de postronde, nvdr.). Die taak was voorheen voor de postbodes in de 270 lokale postkantoren weggelegd. Dat aantal is overigens al fors teruggeschroefd. In 2010 waren er nog een 450.
“Vandaag sorteert een MSM enkel poststukken van groot formaat op postcode. In de loop van dit jaar breiden we dit uit tot de sortering per postronde,” verduidelijkt Koen Van Gerven, ceo van bpost.
De posttasvoorbereiding zal vanaf dat ogenblik centraal in de vijf industriële sorteercentra (IMC’s) plaats vinden en niet langer in de bestelkantoren.
Dit jaar installeert bpost 12 soortgelijke machines in zijn vijf sorteercentra (Brussel, Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi). De volgende jaren wordt dat aantal nog verdubbeld. Met de hele operatie is een investering van zowat 50 miljoen euro gemoeid, gespreid over drie jaar.
Nieuw IMC in Brussel
De eerste twee MSM-sorteermachines zullen niet lang op hun huidige locatie actief blijven. In het tweede halfjaar van 2010 bereikte bpost immers een overeenkomst met THV Katoen Natie - Ond. Jan de Nul - Envisan, concessiehouder van de Carcoke-site in Neder-over-Heembeek, om er het nieuwe sorteercentrum Brussel X te realiseren. Dat wordt met een oppervlakte van 70.000 m² het grootste in de logistieke organisatie van bpost.
De volledige pakketsortering wordt in het nieuwe sorteercentrum gecentraliseerd. Voorts zal de helft van de nationale briefsortering er plaats vinden en zal het grootste deel van de postbestelling in Brussel en Vlaams-Brabant er worden voorbereid.
Vorig jaar daalden de mail-volumes sterker dan verwacht met 5,3%. Daar staat dan weer de groei van het pakjesvervoer tegenover.
“Het groeiende pakjesvervoer, aangestuurd door het toenemend succes van e-commerce, vergt van een bedrijf als bpost meer sorteercapaciteit. Bovenop spelen er nieuwe verzuchtingen bij de klant, zoals de behoefte aan korte levertermijnen. Vandaar dat bpost al van start ging met pakjesbezorging op zaterdag en zondag, binnenkort breiden we de dienstverlening uit met avondleveringen. De daartoe vereiste infrastructuur wordt in het nieuwe postcentrum van Brussel X ingebed,” zo nog Van Gerven.
Blikvanger wordt een nieuwe reusachtige pakjessorteermachine (2 x 450 meter) die wellicht in april 2017 in gebruik wordt genomen. Dagelijks zullen er in het nieuwe Brussel X 300.000 pakjes kunnen worden gesorteerd. Dat is drie keer zoveel als momenteel.
Zonder zijn kernfocus op het gewone mail-verkeer te verliezen, nog steeds goed voor 62% van de totaalomzet, bestempelt bpost het pakjesverkeer als een “essentieel element in zijn groeistrategie”. In het B2C/C2X-segment heeft bpost momenteel een marktaandeel van 50%. In het B2B-segment moet het bedrijf vrede nemen met een marktaandeel van circa 5%. Ambitie is evenwel dat percentage tegen 2010 te verdubbelen.
Zo stelt topman Koen Van Gerven in de toekomst ook een hechtere samenwerking op pakjesgebied in het vooruitzicht met de buitenlandse Landmark Global-dochters in de Verenigde Staten en het Verre Oosten.
BPOST N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.