Familiebedrijven steeds vaker door derden overgenomen

08/06/2015 OM 09:46 - Luc Willemijns
Placeholder
Vandaag is bijna driekwart van de Belgische ondernemingen in familiale handen, maar hun aantal slinkt. De meeste familiebedrijven dromen namelijk van familiale opvolging, maar in de praktijk worden tegenwoordig al vier op tien bedrijven door een externe speler overgenomen. Vijf jaar terug was dat nog het geval bij drie op de tien familiebedrijven. Dat stelt financieel planner Optima op basis van eigen overnamebegeleiding.

De Belgische ondernemerswereld blijft niet gespaard van de vergrijzing. De overnameplannen van heel wat familiebedrijven staan bovenaan de agenda. Grosso modo 40% van de bedrijfsleiders in ons land is volgens de officiële statistieken ouder dan 50 jaar, 25% is zelfs ouder dan 55.

Heel wat ondernemers van de babyboom-generatie naderen dus de pensioengerechtigde leeftijd. Maar terwijl ze vroeger de overname bijna terloops zouden regelen, pakken alsmaar meer familiebedrijven het nu een stuk professioneler aan via overnamebemiddeling. Daarbij wordt het bedrijf na een analyse verkoopsklaar gemaakt, daarna starten de onderhandelingen tussen overlater en overnemer.

Familiebedrijven worden echter steeds vaker door een derde partij overgenomen. Dat is opvallend indien men bedenkt dat familiebedrijven in ons land voor een derde van het BNP staan en voor 45% van de werkgelegenheid zorgen.

De reden dat er steeds vaker aan derden wordt verkocht, is meestal financieel van aard. Zo komt het geregeld voor dat er binnen de familie niemand is die over voldoende kapitaal beschikt om het roer over te nemen of om de broers/zussen uit te kopen. Bovendien dreigen overnames van familiebedrijven meer dan eens in familieruzies te verzanden.

Het feit dat er - dikwijls noodgedwongen - meer aan derden wordt verkocht, maakt het er voor de ondernemers niet makkelijker op. Bovendien zijn die externe partijen steeds vaker investeringsfondsen of vermogende families. Sinds 2012 is op dat vlak zelfs sprake van een verdubbeling, aldus Optima.

Daarnaast blijkt één op vier ondernemers voor een zogenaamde buy-out te kiezen. Ondernemers hebben het emotioneel vaak moeilijk om hun “kind” los te laten en kunnen er dan voor kiezen om nog drie tot zes jaar deels in de zaak te blijven als de overdracht al een feit is.

In wezen is het een tussenstap om de overdracht te vergemakkelijken. Zo biedt het de bedrijfsleider de kans om nog een graantje mee te pikken van de toekomstige waardestijging van zijn bedrijf en intussen toch al emotioneel afscheid te nemen, zijn kennis over te dragen en een stuk van zijn vermogen veilig te stellen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.