Werkgelegenheid op Antwerpse Linkeroever op recordpeil

28/07/2015 OM 08:33 - Luc Willemijns
A65d07181560f9dd47ac67652d23c246
In 2014 kende Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) twee concessies toe, met name aan Liefkenshoek Logistics Hub, een zusteronderneming van ADPO, en Aannemingen Karel Smet & Zoon. Intussen blijft de beschikbaarheid van haventerreinen op de Antwerpse Linkeroever bijzonder beperkt omwille van enerzijds ligging in compensatiegebied, anderzijds archeologische vondsten die de ontwikkeling van Logistiek Park Waasland (LPW) dwarsbomen. Positief is dan weer dat de directe tewerkstelling in de Waaslandhaven vorig jaar voor het eerst de kaap van de 16.000 FTE’s rondde.

In tegenstelling tot de groei in de voorgaande drie jaar, vertoonde de trafiek op de linker-Scheldeoever in 2014 een status-quo (41.305.133 ton). Ruim de helft daarvan (28.530.598 ton of 2.427.863 TEU) was gecontaineriseerd. Voor het Antwerps Havenbedrijf bewijst de stagnatie van de trafiek de noodzaak aan een tweede sluistoegang (lees: de Deurganckdoksluis, nvdr.). De Kallosluis kampt immers met congestieproblemen en een beperkte toegang.

Dat de containertrafiek op linkeroever vorig jaar met nauwelijks 1,2% groeide, heeft te maken met onderlinge trafiekverschuivingen tussen de beide Schelde-oevers. Begin volgend jaar wordt voor de linker-Scheldeoever een sleuteljaar. Dan hevelt containerrederij MSC, de grootste containerklant van de Antwerpse haven, zoals bekend, zijn containertrafieken integraal naar het Deurganckdok over. Inmiddels zijn al de “Far East”-services in de Waaslandhaven operationeel.

Als snelst groeiende containerhaven in de range - Antwerpen noteerde in Q1 een containergroei van 9,5% - wordt het zaak de toekomstige containergroei naar behoren op te vangen. Indien volgens de prognoses de containergroei met maximaal 5% per jaar groeit, dreigt tegen 2020-2021 een schaarsterisico te ontstaan.

Ook hier is de boodschap van het Antwerps Havenbedrijf bij monde van ceo Eddy Bruyninkx duidelijk: Talm niet met de realisatie van het Saeftinghedok. Een uitbreiding van de Noordzeeterminal op Rechteroever kan tijdelijk evenwel nog voor wat soelaas zorgen.

Logistiek Park Waasland

De verdere ontwikkeling van het Logistiek Park Waasland (191 hectaren bruto) zit intussen in het slop. Sinds 2009 is zowat 49 hectaren van de oostelijke fase aan Takaksnatie in concessie gegund. De verdere ontwikkeling van de oostelijke fase is afhankelijk van de natuurwaarden. Vooral de onderzijde dient nog een aantal jaren behouden te blijven als foerageergebied voor de bruine kiekendief. Zowat 1/3 van de realisatie van de westelijke fase (75 hectaren) wordt goeddeels geblokkeerd door archeologische vondsten, die verder onderzoek vereisen.

Decretaal is MLSO gehouden de kosten voor het archeologisch onderzoek op zich te nemen. Een eerste offerterondvraag leverde (prohibitieve) prijszettingen van ruim 13 en 24 miljoen euro (inclusief BTW) op.

“MLSO krijgt momenteel heel wat vraag naar terreinen van logistieke spelers, die niet kan worden ingevuld,” erkent voorzitter Boudewijn Vleugels.

Mobiliteitsproblematiek

Diverse bronnen in de markt waarschuwen intussen voor grote mobiliteitsrisico’s op het linker-Scheldeoevergebied eens MSC zijn activiteiten integraal aan het Deurganckdok verzorgt. Dat zou met name een jaarlijkse concentratie van 10 à 11 miljoen twintigvoetcontainers op één locatie opleveren. Enig heil wordt verwacht van de nieuwe Liefkenshoekspoorverbinding, maar momenteel vertegenwoordigt het spoorvervoer naar en van de Antwerpse haven amper 7%.

Zowel het Gemeentelijk Havenbedrijf als MLSO scharen zich intussen achter de realisatie, tegen 2021, van de eerste fase van het Saeftinghedok (met een bruikbare lengte van 1.400 meter). Die eerste fase krijgt een capaciteit mee van nog eens 3 à 4 miljoen TEU. Die timing lijkt niet echt haalbaar. Tegen dan zal wel duidelijk zijn in welke mate de Waaslandhaven zijn ontsluiting en bereikbaarheid van de Waaslandhaven kan vrijwaren.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.