DPD ook in België van start met Predict 1H-dienst

05/08/2015 OM 08:48 - Luc Willemijns
72cfc5f44a548f5c400076a28351b177
Met de re-branding positioneert DPD zich als een Europese netwerkorganisatie
DPD Belgium, onderdeel van het Franse La Poste, noteerde vorig jaar een omzettoename met 10% tot 90 miljoen euro. De expressvervoerder puurt zijn voornaamste groeidynamiek, net zoals zijn branchegenoten, uit de boomende e-commerce. La Poste bundelt zijn pakketvervoerders voortaan onder de merkparaplu DPDgroup. Deze internationale netwerkintegratie weerspiegelt DPD’s ambities op het stuk van het B2B- en BC2-pakketvervoer in binnen- en buitenland. Om zijn status van premium express-vervoerder kracht bij te zetten introduceert DPD (Belgium) de nieuwe Predict 1H-dienst. De ParcelShops worden intussen tot DPD Pickups herdoopt, eveneens om de herkenbaarheid van het internationale netwerk extra te benadrukken.

DPD (Belgium) heeft zijn centrale hub in Mechelen. Voorts heeft het bedrijf depots in Aalter, Courcelles, Flémalle en het Groothertogdom Luxemburg.

“Om de groei van het bedrijf te ondervangen hebben we in Mechelen een bijkomend magazijn van 7.000 m² in gebruik moeten nemen. Dat is evenwel slechts een tijdelijke oplossing. Op termijn zal dit sub-depot tot een volwaardig depot uitgroeien, maar dan wel op een andere locatie,” aldus ceo Marc Morioux.

In Flémalle investeerde de logistieke dienstverlener zopas 2,5 miljoen euro in de upgrading van het sorteerproces.

“In de centrale hub te Mechelen gebeurt het sorteren semi-automatisch, in de andere depots nog vooral manueel,” luidt het.

Om de steile groei van het pakjesverkeer in het B2C-segment te kunnen blijven ondervangen, zal DPD (Belgium) in de toekomst het sorteren in de andere vestigingen ook (moeten) automatiseren.

Nieuwe klantbehoeften

De internationale re-branding van het pakketvervoer onder de naam DPDgroup vindt plaats onder druk van het e-commerce gebeuren, erkent Morioux.

“E-commerce is steeds meer een internationaal gebeuren, dat zich in nieuwe klantenbehoeften vertaalt, onder meer op het vlak van tracking & tracing,” luidt het.

DPDgroup overkoepelt de merknamen dpd, chronopost, SEUR (Spanje) en Interlink Express (UK, waarin de groep een meerderheidsbelang aanhoudt). Alle merknamen verwijzen in hun baseline voortaan expliciet naar DPDgroup. Die is inmiddels in meer dan 230 landen met 33.000 voertuigen en 46.000 medewerkers actief. Dagelijks worden er 3 miljoen pakjes geleverd. Vorig jaar tekende de groep voor een omzet van 4,9 miljard euro. In het pakjesvervoer moet DPDgroup in Europa enkel DHL laten voorgaan.

In België en Luxemburg is DPD actief sinds 1994. Met 360 FTE’s en vijf depots bezorgt het bedrijf dagelijks 50.000 pakjes. Dat leverde vorig jaar een omzet van 90 miljoen euro op. Nagenoeg zes pakjes op tien (58%) wordt over de landsgrenzen heen geleverd.

Kritische B2C-ontvanger

Aanvankelijk was DPD (Belgium) uitsluitend actief in het B2B-segment. Onder impuls van de e-commerce, is het aandeel van het B2C-luik in de voorbije jaren snel tot 25 à 30% opgeklommen. En die ontwikkeling lijkt nog lang niet ten einde.

“De B2C-klant is evenwel beduidend kritischer dan zijn B2B-tegenhanger. Als marktspeler die voor een premium-dienstverlening tekent, introduceren we thans in België ook de Predict 1H-dienst. Die dienst werd eerder met succes in Groot-Brittannië geimplementeerd. Het tijdsvenster waarin wordt geleverd werd intussen wel van 3 tot 1 uur teruggebracht,” zo nog Morioux.

In het licht van de Predict 1H-dienst wordt de klant elektronisch (via e-mail of SMS) verwittigd van de dag waarop zijn pakket wordt geleverd. Op dat ogenblik kan hij of zij de levering met drie dagen laten uitstellen, een ander leveringsadres kiezen, een neerzettoestemming verlenen dan wel een Pickup-parcelshop selecteren. Opteert die klant voor thuislevering, dan wordt hij door de bezorger eveneens per e-mail of SMS verwittigd binnen welk tijdsvenster van 1 uur zijn pakketje zal worden bezorgd.

“Predict 1H is het resultaat van de combinatie tussen een verregaande route-optimalisatie en de aanpassingsmogelijkheden van de chauffeur. Tijdens de voorafgaande proefperiode boekten we een succesratio van ruim 90%,” aldus de ceo.

Predict 1H biedt de klant bovendien een flexibel in te vullen keuze voor levering. Zo kan hij of zijn de levering met drie dagen laten uitstellen, een ander leveringsadres kiezen, een neerzettoestemming verlenen dan wel een Pickup-parcelshop selecteren. DPD biedt de Predict 1H-dienst aan zowel het B2C- als het B2B-segment aan.

Met Predict 1H follow my parcel wordt de nieuwe dienst tegen het jaareinde met een bijkomende service verrijkt. Vanaf dan zal de ontvanger “live” kunnen volgen waar zijn pakje zich in het leveringstraject bevindt.

Ook re-branding voor afhaalpunten

Eind 2013 ging DPD van start met de uitrol van een pan-Europees ParcelShop-netwerk, waar klanten hun pakjes kunnen afhalen. In de Benelux heeft DPD inmiddels 1.500 dergelijke afhaalpunten, waarvan ruim 700 in België. Die ParcelShops worden thans tot DPD Pickups herdoopt.

In Oost-Europa wordt het netwerk van DPD Pickups tegen sneltreintempo fors uitgebreid. In het Verenigd Koninkrijk staat de uitbouw van het Pickup-netwerk thans in de steigers. Ook in Spanje wordt nog dit jaar een aanvang genomen met de uitbouw van een afhaalpuntennetwerk.

De hele re-branding operatie vergt een investering van “verschillende miljoenen euro’s”. In België alleen gaat het om een bedrag van 700.000 à 800.000 euro.

72cfc5f44a548f5c400076a28351b177
Met de re-branding positioneert DPD zich als een Europese netwerkorganisatie
2d1cec43aeaf5edf87db16707980a31e
Marc Morioux, ceo DPD (Belgium): “B2C-klant is veel kritischer dan zijn B2B-tegenhanger”

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.