Getest door dVO : Volvo XC60 D4 Summum

20/08/2015 OM 09:13 - Luc Willemijns
0c4f7d494598cd5bf4ee67fd9316b150
Volvo wil in de toekomst zweren bij één motorblok, dat zowel in diesel- als benzinevarianten aangeboden zal worden. De XC60, die vorig jaar een facelift onderging, was de eerste die de tweeliter diesel in het vooronder ingebouwd kreeg. En Fleet Flits kon deze nieuwe D4-motor aan de tand voelen op zijn bekende testterrein dwars door de Ardennen.

Ondanks (of misschien net dankzij, het is maar hoe je het bekijkt) de downsizing-beweging blijven SUV's het goed doen op de automarkt. De XC60 van Volvo is daarop geen uitzondering. Sinds zijn intrede in 2008 verkocht het Zweedse merk, dat intussen in Chinese handen is, al heel wat exemplaren van zijn compacte SUV.

Achtergrond

Een succes dat Volvo altijd met fluwelen handschoenen behandeld heeft, want de XC60 werd geregeld verfijnd en bij de tijd gebracht. Van de laatste facelift, maakt men nu echter gebruik om de zaken wat grootser aan te pakken. U hoeft daarvoor niet meteen naar de buitenkant van de auto te kijken, want daar trekt men de lijn van de geleidelijke en zachte uiterlijke verfijning door.

Het grote nieuws zit echter onder de motorkap, waar Volvo een nieuwe tweeliter motor laat debuteren. Niet zomaar een motor, maar eentje die model zal staan voor alle diesel- en benzinemotoren die binnenkort in de catalogi komen te staan. Door datzelfde motorblok met verschillende vermogens aan te bieden, kan men immers alle modellen van het nodige vermogen en koppel voorzien, zonder dat de ontwikkelingskosten bij de motorenafdeling de pan uit swingen.

Zoals de typenaam D4 al doet vermoeden, gaat het hier om een viercilinder. Hij volgt in de XC60 de vijfcilinder krachtbron op, die jarenlang het mooie weer maakte bij Volvo. Maar daar houdt het niet mee op, want de viercilinder wordt een echte slokop, want hij zal in zijn benzine-uitvoering met directe injectie ook de zescilinder benzinemotoren opvolgen. Het past allemaal in de filosofie van het merk dat het aantal cilinders niet langer bepalend hoeft te zijn voor het vermogen en het rendement van motoren. Toch wel opvallend dat een tweelitermotor hier in de voetsporen treedt van respectievelijk een atmosferische 3.2 en een 3.0 met turbo-assistentie. Het betekent meteen ook dat de nieuwe motor een breed vermogensspectrum moet overspannen. Van een 190 pk sterke D4 diesel tot de 245 en 306 pk sterke T5 en T6 benzineversies.

Volvo slaagt in deze krachttoer door het gebruik van verschillende niveaus van supercharging en vervangt met deze nieuwe krachtbron zomaar eventjes acht motorarchitecturen. Bovendien heten deze nieuwe motoren ook nog eens zuiniger en dus milieuvriendelijker te zijn dan hun voorgangers. Omdat ze uit minder onderdelen bestaan en dus lichter zijn, schermt Volvo met een 30% lager verbruik.

Rijgedrag

De Volvo XC60 is een bijzonder aangename auto om mee te rijden. Door de hoge zit, heeft de bestuurder een prima overzicht op de weg. Het ruime assortiment standaard en optionele veiligheidssystemen zorgt bovendien voor een gezonde portie gemoedsrust in alle verkeerssituaties. De ophanging zet duidelijk in op comfort, maar daar lijdt het rijplezier niet echt onder.

Niettegenstaande de XC60 met zijn 1,7 ton toch best een flink uit de kluiten gewassen auto is, laat hij zich bijzonder soepel door de bochten glijden. De manuele zesversnellingsbak doet soepel zijn werk en toont zich dankzij zijn maximaal koppel van 400 Nm ook bij de zaak als het op hernemingen aankomt. Dat heeft te maken met het feit dat Volvo voor een korte tweede en derde versnelling opteerde. Door de hogere verhoudingen dan weer lang uit te voeren, weet de XC60 dan weer zijn verbruik binnen de perken te houden.

De op de voorwielen aangedreven uitvoering van de XC60 weet zijn vermogen van 190 pk aardig aan de grond te krijgen. Behalve wanneer regen de pret komt verstoren en je zou wensen dat je toch voor de vierwielaangedreven AWD had gekozen. Dankzij de combinatie van vermogen en maximaal koppel sprint de compacte SUV van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden. Al bij al fraaie resultaten voor een auto met zijn karakteristieken.

Veiligheid

Volvo is bij de XC60 redelijk gul als het aankomt op standaard veiligheidsuitrusting. We beginnen maar meteen bij het strafste stukje standaard veiligheid: het automatische noodremhulpsysteem City Safety, dat ervoor zorgt dat bij lage snelheden geen aanrijdingen meer kunnen gebeuren of toch minstens de gevolgen ervan vermindert. Een sensor bovenaan de voorruit kijkt immers met de bestuurder mee, zolang de snelheid tussen 3,6 en 50 km/u ligt.

Deze LIDAR-sensor (Light Detection and Ranging Sensor) scant als het ware de 6 en 8 meter voor het voertuig en controleert of er geen object in die zone aanwezig is. Het systeem neemt trouwens niet zomaar ineens alle controle uit handen van de bestuurder, want als een botsing dreigt, spant het systeem de remmen voor, zodat de auto sneller zal reageren wanneer de bestuurder op de rem trapt. Reageert deze laatste echter niet, dan remt City Safety uit volle kracht. Is het snelheidsverschil minder dan 15 km/u, dan loopt het manoeuvre af zonder schade, als het verschil groter is, kan een botsing niet meer vermeden worden, maar wordt de snelheid nog zoveel mogelijk gereduceerd. Grijpt de bestuurder toch nog in door bruusk gas te geven of te sturen om een aanrijding te vermijden, dan wordt City Safety gedesactiveerd.

De standaard veiligheidsuitrusting wordt verder vervolledigd door zes airbags, stabiliteitscontrole en een systeem dat voorkomt dat inzittenden onder hun veiligheidsgordels zouden glijden.

Wie nog wat meer geld aan zijn veiligheid en die van zijn inzittenden wil uitgeven, kan ook nog opteren voor een actieve snelheidsregelaar, een detectie voor voetgangers en fietsers, een waarschuwing voor achteropkomend verkeer, verkeersbordherkenning, een spoorassistent en een dodehoekcontrole.

Comfort

Het zit wel snor met de ophanging van de Volvo XC60. Volvo koos, zoals eerder al gezegd, immers van op de ontwikkelingstafel al voor een auto die comfort hoog in het vaandel voert en dat merkt men aan de manier hoe de ophanging zich van zijn taak kwijt. Bovendien kan men tegen meerprijs ook nog een adaptieve schokdemping verkrijgen. Four-C heet dit hebbeding, dat eigenlijk ook echt niet meer dan dat is, dankzij de al prima standaardophanging.

Handig voor familievaders of -moeders is het geïntegreerde verhoogde zitje voor kinderen, dat tegen meerprijs verkrijgbaar is. Gedaan met sleuren met zetelverhogers dus als je het nageslacht mee op de achterbank wil nemen. Een achterbank die trouwens net als de voorzetels prima zit. In datzelfde Family Pack waar de zetelverhoger toe behoort, zit ook een elektrische bediening van de kindersloten vanaf het dashboard. Eveneens een handige extra, die niet alleen comfortabel, maar bovenal ook veilig is

De viercilinder is een stuk verfijnder als het op draaicultuur aankomt dan zijn vijfcilinder in lijn-voorganger, die bijwijlen nogal rauw overkwam. De stilte waarmee deze krachtbron zijn werk doet en de souplesse die hij tentoon spreidt staan borg voor een hoge graad van comfort achter het stuur.

Functionaliteit

Omdat de Volvo hoog op zijn wielen staat, heeft hij een gemakkelijke instap. Uiteraard betekent die hoge architectuur ook dat de laaddrempel gevoelig hoger ligt dan bij een gewone berline. Toch voelt dit niet meteen aan als een handicap. Volvo heeft overigens geprobeerd om de functionaliteit een forse duw in de rug te geven met zijn automatische achterklep, die tegen meerprijs leverbaar is en met de achterbank die in drie delen neergeklapt kan worden, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat en men beschikt over een laadvolume van 1.455 liter. Met opstaande achterbank blijft nog 495 liter laadruimte over. Wie overigens aan die 1.455 liter niet genoeg heeft, kan nog altijd opteren voor een neerklapbare rugleuning voor de passagierszetel. Een optie die amper 50 euro kost.

Flessenhouders in de zijdeuren en bekerhouders tussen de voorzetels zorgen tot slot voor een nog bijkomende portie functionaliteit.

TCO

Budgettair is de Volvo XC60 niet meteen een zaakje. Je rijdt bij Volvo doorgaans wel met een zeer goed uitgeruste wagen de deur uit, maar daar staat ook een behoorlijke prijs tegenover. In combinatie met een CO2-uitstoot van 117 (best sterk voor een compacte SUV, maar in absolute cijfers nog altijd redelijk hoog) tikt dat uiteraard stevig behoorlijk aan bij de berekening van het voordeel van alle aard. Meteen wordt duidelijk waarom Volvo mikt op kleinere motoren die zuiniger zijn, maar toch evenveel rijplezier en kracht leveren dan hun grotere voorgangers.

Met een gemiddeld verbruik van 7,65 liter blijkt de XC60 op ons zeer geaccidenteerde testparcours in de praktijk toch fors dorstiger dan de 4,5 liter waar het merk mee schermt. Enkel als je hem zeer gedisciplineerd op 110 km/u houdt op de snelweg, gaat hij in de richting van zeer zuinige gemiddelden.

Fleet Flits-conclusie

De overgang naar een gemeenschappelijk motorblok zorgt in deze beginfase niet alleen voor een stillere en zuinigere motor, maar tegelijkertijd ook voor wat verwarring in de prijslijsten. De oude D4 blijft immers ook nog een tijdje meelopen in het gamma, zodat je goed moet opletten dat je voor de juiste motor kiest bij het zelf configureren van je wagen. Je krijgt bij Volvo heel veel waar voor je geld, wat zich vertaalt naar een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting en ook een hoge graad van comfort.

Bovendien is de XC60 een auto die dat comfort weet te koppelen aan een soepele rijstijl, die tot best wel wat rijplezier leidt. Enkel wanneer je hem te zeer wil afjakkeren, gaat hij af en toe steigeren. Hetzelfde geldt voor wanneer het wegdek nat ligt en hij zijn vermogen niet echt goed via zijn voorwielen kwijt lijkt te kunnen. Dat hij kindvriendelijk is, blijkt vooral uit de optielijst, waar een Family Pack voor jonge families het verschil kan maken.

0c4f7d494598cd5bf4ee67fd9316b150
Dc495341953e4459fd53c20cb49f8b60
Ec285d6037bf3ff61f55e309e0943d7f

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.