Valkuilen bij het opstarten van een webshop

01/09/2015 OM 08:30 - Luc Willemijns
F247824aa71661b84340df5e98a3605c
E-commerce loopt in ons land als een trein. Toch blijkt de stap naar een webshop voor veel ondernemers in België nog te groot. In mei gaf KBC 10 ondernemers daarom de kans om enkele dagen het on-line avontuur te wagen in de “Pop-up Webshop”. Meer dan 50.000 klanten bezochten de gloednieuwe webshops. De handelaars hebben hun eerste ervaring achter de rug en kregen op heel korte termijn belangrijke inzichten in wat werkt en wat niet werkt.

KBC toetste hun ervaringen aan die van Gino Van Ossel, retail-expert en professor Retail & Trade Marketing aan de Vlerick Business School omdat er heel wat misverstanden bestaan rond webshops, hoe ze werken en wat ze opleveren. Gino Van Ossel doorbreekt daarom enkele mythes rond het on-line avontuur en brengt alles terug naar de basisvraag: “Wat is jouw on-line strategie?”

“Een webshop kan een grote investering betekenen voor een ondernemer, zowel qua geld als tijd. Daarom is het essentieel je als ondernemer op voorhand de volgende vragen te stellen om zo een on-line strategie te ontwikkelen: Wat en wie wil je bereiken met je on-line shop, hoeveel tijd kan je erin investeren en hoe uniek zijn de producten of services die je aanbiedt?

Bovendien schatten vele ondernemers de verschillende mogelijkheden van webshops verkeerd in. Dit zijn vier van de meest hardnekkige mythes die opgeklaard moeten worden:

1. Een webshop is er om nieuwe klanten aan te trekken

Vaak starten ondernemers een webshop omdat ze hiermee nieuwe klanten willen aantrekken, buiten het bereik van hun fysieke winkel. Voor veel ondernemingen kan het echter interessant zijn het als een verlengstuk van de fysieke winkel te zien. Zo kunnen ondernemers bestaande klanten een extra service bieden en hen ook de mogelijkheid geven herhalingsaankopen te doen. Wellness Aquarein, één van de deelnemende ondernemingen aan de “Pop-up Webshop”, biedt bijvoorbeeld verzorgingsproducten aan in zijn on-line shop die men ook in de zaak gebruikt, als extra service aan bestaande klanten.

Hoe unieker de producten zijn, hoe groter de kans dat de webshop klanten van buiten de regio (van de fysieke winkel) kan aantrekken.

2. Alle producten op de website kan je via de webshop aankopen

Ondernemers maken soms de fout heel hun assortiment on-line te verkopen, hoewel sommige producten niet on-line rendabel zijn, zoals snel bederfbare goederen of breekbare spullen. Bij zulke producten kan de kost van verzending en verpakking te hoog oplopen, zeker indien ze in te kleine hoeveelheden worden verkocht.

Als alternatief, is het mogelijk alle producten te tonen in de webshop, zonder ze allemaal ook effectief on-line te verkopen. Op die manier kunnen klanten voor het bezoek aan de winkel het volledige assortiment on-line al eens raadplegen. Zo versterken fysieke zaak en webshop elkaar.

In zijn zaak in Aalst verkoopt Yellow Lemon Tree Scandinavisch design, van kleine woonaccessoires over verlichting tot meubilair. In de webshop koop je de kleine spullen, maar zou je wel een beeld kunnen krijgen van het volledige assortiment.

3. Verzending is een must

E-commerce moet niet automatisch verzending naar de klant impliceren. Voor bepaalde klanten kan on-line kopen en de bestelling afhalen in de fysieke winkel een goede optie zijn om als ondernemer de kost van verzending te vermijden.

Belgische klanten verwachten vaak gratis verzending. De financiële en tijdskost van “picking (de producten uit de winkel of magazijn halen), packing (verpakking van de producten) en shipping (verzending)” moet daarom afgewogen worden tegen de prijs van de verkochte producten.

4. Webshops zijn onmiddellijk een succes

Hoewel Belgen massaal on-line kopen, is een webshop geen directe garantie voor succes. Ondernemers moeten daarom realistisch zijn in hun verwachtingen qua conversie en aantal orders. Er is een financiële investering nodig om de webshop voldoende bereikbaar te maken op zoekmachines en sociale media.

More than soup, een andere ondernemer die deelnam aan de “Pop-up Webshop”, combineert de webshop met een blog waarin eigen ervaringen en informatie rond leven met een voedselallergie of -intolerantie worden gedeeld. Ook de eigen social media worden volop ingezet en vullen betalende on-line advertenties perfect aan. De tijdsinvestering is ook zeer belangrijk, want het beheren van een webshop wordt vaak onderschat. Zonder voldoende aandacht zal de impact minder groot zijn.

Via het principe “fail fast, learn fast”, laat het on-line format ondernemers wel toe onmiddellijk het assortiment, look en feel van de website of zelfs on-line strategie aan te passen, wanneer de webshop niet loopt zoals gepland.

E-commerce is continu in verandering en de noden van ondernemers zijn telkens verschillend. KBC blijft zijn dienstverlening verbeteren en heeft het team van gespecialiseerde adviseurs verder versterkt om ondernemers advies op maat over e-commerce te kunnen geven. Met verschillende partners wordt een samenwerking aangegaan om de juiste oplossingen te kunnen bieden. De producten en diensten zijn voortdurend in evolutie en volgen de snelle online veranderingen.

KBC wil ondernemers bijstaan en de juiste tools aanbieden om online ondernemen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Voor meer informatie over webshops en de mogelijkheden van KBC, bezoek kbc.be/onlineondernemen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.