Autoloos winkelen op alternatieve momenten vergt gedragswijziging

01/09/2015 OM 08:41 - Luc Willemijns
08b1fca97bafbef421406a882e465a83
Het is een gekend fenomeen. Doordat we met zijn allen op hetzelfde moment én met de wagen gaan winkelen, ontstaan er tijdelijke tekorten aan parkeerplaatsen bij shopping centra en grootwarenhuizen. Ook in de winkels ontstaan hierdoor drukke en minder drukke momenten. Daarom onderzoekt het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), samen met een aantal projectpartners, hoe het winkelverkeer van de Vlamingen kan gespreid en duurzamer worden gemaakt. Dit aan de hand van studies, metingen, enkele proefprojecten én een brede sensibiliseringscampagne.

Over het algemeen wordt maar één derde van de verplaatsingen om te gaan winkelen op een duurzame wijze afgelegd (te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer). Zelfs voor zeer korte verplaatsingen van minder dan één kilometer grijpt men in 35% van de gevallen naar de autosleutels. Dat blijkt uit een onderzoek dat IMOB/UHasselt uitvoerde binnen dit project, dat naam “ShopMob” meekreeg.

In de Vlaamse rand rond Brussel wordt er zelfs helemaal niet naar de winkel gefietst, terwijl de fiets met 18% toch de tweede vervoerskeuze van de Vlaming is. In het algemeen zijn de 55-plussers de beste leerlingen van de klas.

Dit onderzoek naar woon/winkelverplaatsingen is gebaseerd op het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen en toont aan hoe de Vlaming zich naar de winkel verplaatst. Na nulmetingen bij vijf warenhuizen van Colruyt Group en bij een winkelcentrum van Mitiska REIM organiseerde het projectteam een aantal acties om de consumenten te sensibiliseren en om hun verplaatsingsgedrag aan te passen. Hiervoor werden er in april 8.000 gratis tickets voor het openbaar vervoer uitgedeeld bij het Dansaertpark in Groot-Bijgaarden en konden de bezoekers er (elektrische) fietsen en fietskarren testen.

Van mei tot november stelt Colruyt Group fietswinkelkarren van Andersen ter beschikking aan 150 klanten van drie verschillende vestigingen. Tegelijk informeert de grootwarenhuisgroep zijn klanten van een aantal winkels over drukke en minder drukke winkelmomenten en worden er nieuwe, sturende Collect&Go-incentives uitgetest. Zo kan de klant in twee vestigingen een korting krijgen op de service-kost wanneer hij boodschappen meeneemt voor een andere klant of als hij tijdens de minder drukke uren boodschappen komt ophalen.

In het najaar vindt er een tweede meting plaats op dezelfde locaties. Daarna kunnen de effecten van de gevoerde acties duidelijk in kaart worden gebracht.

Projectpartners van “ShopMob, mobiliteit en spitsmijden bij het winkelen” zijn Comeos, Colruyt Group, De Lijn, De Fietsersbond V.Z.W., Minerva N.V., Mitiska REIM en STIB-MIVB.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.