Interparking mikt op versterking marktpositie in Brussel en Antwerpen

03/09/2015 OM 09:53 - Luc Willemijns
37956f35e02d9aaf69be6f92191d837d
Sinds Brussel het Beursplein, de Anspachlaan en de omliggende straten verkeersvrij maakte, zag parkinguitbater Interparking de bezetting van zijn centrumparkings met 10 à 15% teruglopen. Dat verlies wordt gecompenseerd door een betere benutting van de parkings in de hoofdstedelijke rand. “Willen steden als Brussel en Antwerpen een verdere verpaupering van hun stadscentrum tegen gaan, moeten ze dat ten allen tijde bereikbaar voor de wagen houden,” waarschuwt Roland Cracco, ceo van Interparking Group (Brussel). De parkinguitbater aarzelt intussen niet verder te investeren in centrumparkings. Zo nam Interparking eerder dit jaar in de hoofdstad het belang van Belfius in parking Rogier over en is het bedrijf kandidaat voor de bouw en exploitatie van vijf nieuwe stadsparkings, met name drie in Brussel en twee in Antwerpen. Ook in Oostende, Luik en Namen lopen soortgelijke dossiers.

Hoewel Interparking zich in zijn bedrijfsstrategie een aanhanger van duurzame mobiliteit toont, meent ceo Cracco dat de toegang met de auto in alle hoofd- en centrumsteden dient gevrijwaard.

“Brussel en Antwerpen kampen met een arme binnenstad terwijl de rand als rijk kan worden omschreven. De nieuwe verkeersregeling in Brussel heeft bij de mensen, ten onrechte, tot de perceptie geleid dat de binnenstad niet langer met de auto bereikbaar is. De centrumparkings blijven evenwel goed bereikbaar … op voorwaarde dat men weet hoe er naar toe te rijden. Net als Gent, Antwerpen en Brugge moet Brussel hoogdringend werk maken van een verkeersgeleidingssysteem. Zowel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als Brussel-stad moeten zich bezinnen over het belang van een goede communicatie naar de buitenwereld toe. Het moet voor mensen, gezinnen en minder mobiele personen in de toekomst mogelijk blijven zich met de auto naar het centrum te begeven om hun boodschappen te doen of een uitstap te maken. Zoniet dreigt een verdere verarming van het stadscentrum,” luidt het.

Kandidaat voor drie nieuwe parkings in Brussel

Interparking heeft alvast zijn geloof in het nut van centrumparkings niet verloren. Zo nam het bedrijf eerder dit jaar het belang van Belfius (33,33%) in parking Rogier over. Tevens is het kandidaat om in Brussel drie nieuwe parkings te bouwen, met name onder het Rouppeplein, de Nieuwe Graanmarkt en het IJzerplein. Het project van een nieuwe parking onder het Vossenplein werd omwille van aanhoudend buurtprotest verdaagd. Voorts nam de parkinguitbater ook deel aan de prekwalificatie met het oog op de uitbreiding van de parking aan het Poelaertplein.

Net voor het zomerverlof nam Interparking de uitbating op van de nagelnieuwe parking “Entre Deux Portes”, gelegen in de onmiddellijke buurt van zijn parkings “Entre Deux Portes” en “Gulden Vlies”. Interparking investeerde 10 miljoen euro in de nieuwe accommodatie langsheen de Gulden Vlieslaan. Naast de privé-plaatsen gereserveerd voor de gebruikers van het gloednieuwe gebouw “Het Gulden Vlies”, omvat de nieuwe parkeerfaciliteit 156 publieke parkeerplaatsen, verspreid over twee verdiepingen.

In Antwerpen neemt Interparking deel aan het pre-kwalificatieproces voor de bouw en uitbating van twee gescheiden parkings onder de gedempte Zuiderdokken, met een eenheidscapiteit van een duizendtal wagens.

In Namen, Luik en Oostende is Interparking eveneens actief betrokken in de gunningsprocedure voor verschillende nieuwe ondergrondse parkings.

Uitbreiding parkeercapaciteit luchthaven Zaventem

In Brussel heeft Interparking, verdeeld over 26 parkings, zowat 16.000 parkeerplaatsen in uitbating. Op Zaventem zijn dat er momenteel zowat 11.000. Dit voorjaar opende het parkeerbedrijf een “low fare”-parking in open lucht, gelegen achter Front Park 1, met een initiële capaciteit van 800 voertuigen.

Roland Cracco: “De uitbreiding van de parkeeraccommodatie op Brussel-Nationaal dringt zich op omwille van de sterke prestaties van Brussels Airlines, de impact van low cost-carriers als Ryanair, Easyjet en Vueling, alsook een aantal nieuwe kantoorinitiatieven”.

Internationale uitbreiding

Interparking is evenwel niet enkel in eigen land bezig met een uitbreiding van zijn netwerk. Vorig jaar ontwikkelde het bedrijf zijn activiteiten verder in alle landen waarin de groep aanwezig is, met uitzondering van Oostenrijk waar de portefeuille vooral uit management-contracten bestaat.

Zo opende het bedrijf in Rotterdam de “state-of-the-art” parking Markthal en kocht het eind 2014 parking IJDock in Amsterdam. In Den Haag is Interparking momenteel bezig met de bouw van een nieuwe parkeergarage onder het Tournooiveld, in de onmiddellijke buurt van de Amerikaanse ambassade en het kabinet van de eerste minister.

In Frankrijk breidde Interparking zijn portfolio uit met de overname van alle aandelen van Park’A, onderdeel van Groupe Financière Duval (20 parkings met meer dan 23.000 parkeerplaatsen). Met de stad Parijs werd een overeenkomst gesloten rond de renovatie en exploitatie van parkeergarage François 1er, gelegen op een steenworp van de Avenue Montaigne. In Zuid-Frankrijk vatte het parkeerbedrijf zopas de bouw van een nieuwe parking in Menton aan.

In Spanje werden parkeergarages gekocht in Murcia en Tarragona en gerenoveerd in Cádiz en Reus. Zopas sloot Interparking een contract om in Barcelona een nieuwe ondergrondse parking met vijfhonderd plaatsen te bouwen.

In Duitsland (Berlijn, Kaiserslautern, Sühl, Jena, …) en Italië (Padua en Recanati) werden respectievelijk twaalf en twee nieuwe parkeergarages geopend.

Risicospreiding

Bekend is dat Interparking om redenen van risicospreiding in Centraal-Europa een tweede thuismarkt uitbouwt, meer bepaald in Polen en Roemenië. In Boekarest bouwde het bedrijf een nieuwe parking en verwierf en renoveerde het de parkeergarage van Intercontinental. Inmiddels heeft Interparking al een concessie voor een derde, nieuw te bouwen parking op zak.

In Polen, waar de parkinguitbater al twaalf parkings in zes steden heeft, werd een nieuwe parkeergarage in Wroclaw ontwikkeld en de parkeeraccommodatie op de luchthaven van Gdansk uitgebreid. De overname van een bestaande parking in dezelfde stad verkeert momenteel in de eindfase.

“De parkingmarkt in Polen en Roemenië is minder groot dan in West-Europa. Ondanks de stroeve aanbestedingen en complexe vergunningsprocedures, zullen we er onze marktpositie in de toekomst behoedzaam blijven uitbouwen,” aldus Cracco.

De wijziging in de aandeelhoudersstructuur van Interparking die zich vorig jaar voltrok, dient eveneens in het licht van voornoemde risicospreiding gezien. Toen schoof AG Real Estate, een dochter van AG Insurance, 39% van zijn 90% belang door naar CPP Investment Board European Holdings, een dochter van Canada Pension Plan Investment Board (CPPIB) voor een bedrag van zowat 376 miljoen euro.

“Door zijn internationale groei was Interparking binnen AG Real Estate/AG Insurance een heel groot activum geworden. Om de verdere ontwikkeling van Interparking op eigen kracht te waarborgen, vond AG Real Estate/AG Insurance het geraadzaam om een bijkomende kwalitatieve en sterke institutionele investeeerder aan te trekken,” besluit Roland Cracco.

37956f35e02d9aaf69be6f92191d837d
636daf247b176f504d9a42b6016fd1ce
Interparking blijft, onder impuls van ceo Roland Cracco, zijn marktpositie (inter)nationaal uitbouwen

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.