Monniken van Westmalle voeren kaasproductie op
In 1794 richtten een aantal Franse monniken van de abdij La Trappe in het boerderijtje “Nooit Rust” in Westmalle een kleinschalig klooster op. Dat groeide doorheen de jaren uit tot de Abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart, die een gemeenschap van de Orde van de Cisterciënzers van de Strikte Observantie, beter gekend onder de naam “Trappisten” huisvest. Van meetaf stonden de monniken in voor hun eigen levensonderhoud. Daartoe werden allerhande ambachtelijke en industriële bedrijvigheden ontwikkeld. De focus ligt op kwaliteitsvolle voedingsproducten.
Vandaag de dag omvat de abdij een boerderij van 160 hectaren, een kaasmakerij, een bakkerij en een brouwerij. Vooral die laatste geniet in de buitenwereld ruime bekendheid omwille van de genoegzaam bekende Trappist, ongetwijfeld de beste ambassadeur van Westmalle. Jaarlijks produceert de abdij zowat 125.000 hectoliter trappist. De brouw- en gistzaal worden momenteel vernieuwd. Dat zal een capaciteitsverhoging van maximaal 10% opleveren.
Alle maakcultuuractiviteiten van de brouwerij worden beheerd door de C.V.B.A. Brouwerij der Trappisten van Westmalle. Een deel van de gerealiseerde winsten gaat traditioneel naar de armenzorg en allerhande caritatieve doelstellingen. Vorig jaar boekte de C.V.B.A. een omzet van 26,84 miljoen euro, bedrag dat voornamelijk door de commercialisatie van het trappistenbier werd gegenereerd.
Melkplas valoriseren
Omwille van zijn confessioneel karakter streeft de abdij een delicaat evenwicht tussen economische en contemplatieve bedrijvigheid na. Zo kan de bestaande bottelarij momenteel het drievoudige van het bestaande productievolume aan. Bewust vermijdt de abdij evenwel zaken als nacht- of weekend-werk en ploegenarbeid. Wat niet wegneemt dat de bedrijfsvoering ook aan de economische wetmatigheden onderhevig blijft. In het vooruitzicht van de afschaffing van de melkquota, besloten de monniken een deel van hun melkplas te valoriseren. De eigen veestapel wordt voornamelijk voor de melkwinning aangewend. Een deel van de melk werd verwerkt tot kaas voor het dekken van de eigen behoeften. Om het inkomstenverlies uit het de melkverkoop te compenseren, besloten de monniken met een eigen trappistenkaas uit te pakken.
“Sinds ruim 150 jaar is binnen de abdijmuren een kleine kaasmakerij operationeel. Die werd thans vervangen door een moderne, industriële kaasmakerij. De capaciteit wordt van 20 op 75 ton per jaar gebracht,” aldus vader abt, Dom Nathanael Koninkx. “In vergelijking met onze medebroeders van Orval en Chimay, blijven we niettemin kleine spelers op de kaasmarkt,” zo luidt het.
Wekelijks wordt in de abdij 8.200 liter melk verwerkt in twee productie-runs. De veestapel van de abdij telt zowat 450 koeien, waaronder 200 melkkoeien. Van de jaarlijkse melkplas van 1,5 miljoen liter, wordt nagenoeg een derde tot kaas verwerkt. Daarvoor worden voorlopig een drietal monniken en evenveel FTE’s ingeschakeld.
In de voorbije drie jaar investeerde de abdij zowat 8 miljoen euro. Dat bedrag omvat onder meer een nieuwe bottelarij, de renovatie van de boerderij en de installatie van de nieuwe kaasmakerij.
Nieuw distributiekanaal
Tot voor kort was de Trappistenkaas enkel te verkrijgen aan de abdij of in het nabijgelegen café Trappisten langsheen de Antwerpsesteenweg. Om zijn bijkomende productie te vermarkten, sloot de abdij een samenwerkingsakkoord met Kaasaffineurs Van Tricht en Kaasgroothandel Dupont.
Van Tricht zal de Trappistenkaas vermarkten onder de top-traiteurs, top-horecazaken en delicatessenzaken. Ook de exportmarkt zal worden verkend.
“We plannen momenteel enkele testen om de nieuwe bollen trappistenkaas te affineren door ze met het trappistenbier van Westmalle te wassen,” vertrouwt Michel Van Tricht ons toe.
Kaasgroothandel Dupont, dat ook een vestiging in Luik en in Nederland heeft, zal de trappistenkaas verdelen in de gespecialiseerde voedingshandel in de Benelux. Het zal daarvoor nauw samen werken met distributiebedrijven Vagro, Franki (die beide aan Keurslagers toeleveren), Cock’s en Depuydt (Fermette Vleeswaren).
BROUWERIJ DER TRAPPISTEN VAN WESTMALLE C.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.