“Born in Antwerp - Harbour of Creativity” zet Antwerpse innovatie in de kijker

15/10/2015 OM 13:02 - Luc Willemijns
728b6506c2c982becf15a154aa10f3b0

Vanaf december 2015 zet de stad Antwerpen zijn creatieve en culturele ondernemers in de spotlight. Onder de noemer “Born in Antwerp - Harbour of Creativity” wordt vanuit een uniek hoofdkwartier een ambitieus programma opgezet met internationale evenementen, expo’s en interventies in de openbare ruimte. Vijf vooraanstaande namen uit de creatieve wereld treden op als curator en zorgen voor een gevarieerde invulling.

De Antwerpse creatieve scène is uitzonderlijk rijk en divers. Alle creatieve sectoren zijn stevig vertegenwoordigd in de Scheldestad met meer dan 8.000 creatieve ondernemingen. Dat betekent dat één op de zes bedrijven in de stad er eentje uit de creatieve sfeer is. Als creatieve hub met een grote internationale aantrekkingskracht, is de Metropool het ideale testgebied voor creativiteit en innovatie.

“Born in Antwerp - Harbour of Creativity” brengt onder meer een programma van internationale topevenementen. Begin december wordt het startschot gegeven tijdens het rondreizende communicatiefestival eurobest, dat met het modecongres “Fashion Talks” samen valt.

In 2016 wordt onder meer De Invasie verwelkomd, een platform voor jong design-talent. Verder worden expo’s opgezet rond de master studenten van de creatieve opleidingen en rond bekende en minder bekende Antwerpse ontwerpers. Het sluitstuk van het jaar rond creativiteit is een vierdaags festival eind september 2016, tijdens de heropening van het museum Plantin-Moretus.

Het voorlopige programma vindt u op www.borninantwerp.be. Alle Antwerpse creatieve en culturele ondernemers worden uitgenodigd om samen met de stad dit programma verder vorm te geven, met eigen projecten.

In het kader van “Born in Antwerp” wordt een hoofdkwartier voor creatief Antwerpen ingericht. Een loods aan het Kattendijkdok-Oostkaai zal het kloppende hart vormen van het project en een staalkaart bieden van wat creativiteit in Antwerpen betekent. Het is een plaats voor creatieve evenementen, voorstellingen, lezingen en expo’s, maar het wordt ook een open ontmoetingsruimte, een inspirerende plek om te werken of vrienden te ontmoeten.

Vijf creatieve ondernemers zullen als curator van het project optreden. Vanuit hun ervaring en voeling met de sector maken ze mee inhoudelijke keuzes en zetten ze elk hun eigen creatieve initiatieven op. Deze curatoren zijn Bruno Pieters (mode-ontwerper), Axel Enthoven (industrieel ontwerper), Rizon Parein (graficus en 3D-artiest), Lieven Segers (beeldend kunstenaar) en Isabel Van den Broeck (managing director Creative Club of Belgium).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.