Sharp plooit zich in Europa terug op B2B-markt
De consumer electronics business bezorgde Sharp, niet in het minst in Europa, zware kopzorgen. In juli verkocht het bedrijf zijn Mexicaanse TV-fabriek aan het Chinese Hisense voor een bedrag van 23,7 miljoen USD. Het Chinese staatsbedrijf verwierf ook de rechten op het gebruik van de merknaam “Sharp” en het kanaal in Noord- en Zuid-Amerika. Met die desinvestering ziet Sharp, bekend als grondlegger van de LCD-TV, jaarlijks 2 miljard USD omzet wegvloeien.
Eind vorig jaar verkocht het zijn belang in Sharp Manufacturing Poland Sp.zo.o (SMPL), dat LCD-TV’s in Polen produceerde, aan het Slovaakse UMC (Universal Media Corporation). De witgoedproducten (diepvriezers, wasmachines, vaatwasmachines en elektrische ovens) worden, sinds kort, niet enkel door het Turkse Vestel geproduceerd maar ook vermarkt, weliswaar onder de merknaam Sharp.
Gevolg is dat op het Oude Continent Sharp Information Systems Europe de kern is geworden van Sharp Electronics (Europe) Ltd.
Volop inspelen op digitale transformatie
Sharp Information Systems Europe zet volop in op de digitale transformatie die het gelaat van de hedendaagse werkomgeving wijzigt. Het rekent daarvoor op eigen technologie.
“Dat doen we door de kracht van document management-oplossingen te combineren met hardware-producten. De conventionele copier en multifunctionele printer (MFP) verworden tot een platform dat oplossingen aanreikt. Het “beyond MFP”-tijdperk is aangebroken,” aldus Jun Ashida, president Sharp Information Systems Europe.
Zo vernieuwt Sharp zijn assortiment A3-kleurenprinters (MFP’s) radicaal. Volgend jaar introduceert de vendor maar liefst dertien nieuwe producten met een dual-line engine (30 tot 60 cpm) en nieuwe functionaliteiten als Easy Mode en Zero waiting time.
Bij dat alles hanteert Sharp een bottom-up benadering. Ambitie is in de toekomst stelselmatig op te schuiven naar het segment van de middelgrote en grote volumes. In Japan zette Sharp onlangs een divisie Productie-printing op. Binnen dat segment omschrijft het bedrijf zich als een “challenger”. In 2003 zette het twee modellen voor productie-printing in zwart/wit in de markt (90 en 105 ppm). In 2013 volgden de eerste full colour-modellen (65-75 ppm).
Met de introductie van de tweede versie van het eind 2013 gelanceerde Cloud Portal Office breidt Sharp de functionaliteiten van zijn cloud-oplossing verder uit. Voorts borduurt het bedrijf verder op zijn aanbod interactieve touch-monitoren, BIG PAD’s, waarin display-technologie met een interactief whiteboard wordt gecombineerd.
“Het nieuwe Sharp vormt zichzelf om van een aanbieder van business-oplossingen tot een essentiële partner voor bedrijfsgroei en -productiviteit,” vat Ashida samen.
Divisies moeten elkaar onderling versterken
Voorheen waren Sharp’s business-units op zich staande silo’s waar onderling nauwelijks werd samengewerkt. Bedoeling is thans tussen de vijf resterende divisies een maximale kruisbestuiving op te zetten en dito cross-selling te genereren. In toenemende mate zullen de hedendaagse werkinstrumenten, zoals smartphones, tablets, schermen en MFP’s, connecteren met componenten en sensoren, (zonne-)energie- en klimaattoepassingen. Op kantoorvlak levert Sharp Information Systems Europe daar alvast een eerste bewijs van.
Per 1 oktober jongstleden werden de divisies Document Management Solutions en Visual Solutions binnen één gemeenschappelijke, klantgerichte organisatie versmolten. Het aanbod van de nieuwe organisatie gaat van MFP’s tot monitors, van scanning devices tot videoconferentiediensten en digital signage. De voorheen op zich staande document flow wordt thans verrijkt met een videodimensie. Het is voor het eerst dat Sharp zijn document management-aanbod in een synergetische aanpak in de markt zet, opgebouwd rond storage, print, display en collaboration.
Jun Ashida schuwt in zijn contacten bewust de term “managed print services” (MPS). “Sharp’s aanbod overstijgt het zuivere print management. Binnen een beheerde netwerkdienst bieden we een totaaloplossing voor kantooromgevingen. Document flow is daar maar een onderdeel van. Ook kantoor-design, ingebedde display-functionaliteiten en videoconferencing maken daar onder meer deel van uit,” luidt het.
Einde van de print-only wereld
De klant van vandaag leeft niet langer in een print-only wereld, maar in een intergeconnecteerde wereld waarin informatiegaring en -deling, presentatie en visualisatie door elkaar lopen.
“Sharp neemt de uitdaging op om de wijze waarmee organisaties met hun informatie omspringen te transformeren via geconnecteerde technologieën,” beklemtoont Kawamura.
Daarbij gaat het om connecties tussen MFP’s, software, cloud, aanraakschermen, digital signage en dies meer. Met dat geïntegreerd aanbod wil Sharp in de toekomst ook verticale marktsegmenten aanboren. Daarbij wordt luidop gedacht aan sectoren als Healthcare, Education, Government, maar ook aan robotica, waarvoor een eerste B2B-applicatie in ontwikkeling is.
SHARP ELECTRONICS BENELUX B.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.