Vlaanderen en UNIZO lanceren e-commerce campagne

13/11/2015 OM 10:43 - Luc Willemijns
Ddc3a63e0db9f9738d5215929db3f524
Vlaanderen en UNIZO hebben het startschot gegeven van de e-commerce campagne “Het Internet. Ook uw zaak”. Doel van de campagne is de Vlaamse handelaar bewust te maken van de opportuniteiten die het Internet biedt en te overtuigen dat on-line voor elke winkelier een haalbare kaart is. On-line hoeft daarbij niet direct een web shop te zijn. Afhankelijk van welke producten een handelaar verkoopt, het soort klanten dat hij bedient en ook de tijd en middelen die hij kan investeren, kan gewoon on-line aanwezig zijn een belangrijke eerste stap zijn. Steeds meer consumenten oriënteren zich namelijk on-line alvorens ze naar een fysieke winkel trekken om te shoppen.

Maar liefst 64% van de Belgische consumenten kocht afgelopen jaar iets on-line. Het jaar voordien was dat 60% en in 2012 bedroeg dat percentage nog 46%. Het aantal mensen dat jaarlijks iets on-line aankoopt, blijft dus stijgen. Nog veel belangrijker: drie consumenten op vier informeren zich eerst via het Internet voor ze hun aankopen verrichten. Via onder meer website en social media worden alsmaar meer mensen naar de winkel gelokt waar ze effectief kopen. Het Internet is dan ook niet meer weg te denken in het hedendaagse winkelen. Handelaars kunnen dan ook niet meer om het on-line aspect heen.

Het Vlaams regeerakkoord stelt dat het handelaars wil voorbereiden op de uitdagingen van de on-line handel. Met de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” doet Vlaanderen dat nu. De campagne beperkt zich niet tot de bewustmaking van de kansen die het Internet aan de detailhandel biedt. Er wordt aan de handelaars een totaalpakket geboden.

Naast de mediacampagne, biedt het initiatief ook een e-scan aan die op maat van elke handelaar apart de mogelijkheden van het Internet aftast. Daarnaast worden overal in Vlaanderen inspiratiesessies georganiseerd met praktijkgetuigenissen van winkeliers en concrete tips van experten. Ook Google werkt hieraan mee, met het advies om het maximum uit het Internet te halen.

Handelaars die meer know-how willen verwerven op vlak van e-commerce zullen bij Syntra in iedere provincie terecht kunnen voor een opleiding op maat. Voor wie aan de slag wil met on-line, staan verschillende werkinstrumenten ter beschikking op de nieuwe portaal-site www.hetinternetookuwzaak.be.

Bovendien worden ook speciale edities van de Innovatie-academie georganiseerd, speciaal gericht op de detailhandel in samenwerking met de Innovatiecentra. Een eerste academie loopt reeds in Vlaams-Brabant. Nieuwe edities volgen vanaf februari 2016.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.