Vlaamse bedrijven denken te laat aan bedrijfsoverdracht

19/11/2015 OM 09:06 - Luc Willemijns
Placeholder
Onderzoek van de Universiteit Hasselt en de Antwerp Management School, met de steun van Agentschap Ondernemen, legt een aantal pijnpunten rond bedrijfsoverdracht bloot en geeft tevens aan welke ondersteuning ondernemers nodig hebben om tot een succesvolle bedrijfsoverdracht te komen.

Algemeen geldt: hoe groter de eigenaarsfamilie, hoe complexer de overdracht. Maar naast de juridische en praktische moeilijkheden, is het voor oudere ondernemers vaak ook emotioneel moeilijk de leiding los te laten. Omdat het los laten van de leiding door de vorige generatie en het inwerken van de nieuwe generatie grondige voorbereiding vergt, adviseert Agentschap Ondernemen om ten laatste vijf jaar voor de overdracht te beginnen denken over de aanpak ervan.

Onderstaand sommen we de opmerkelijkste studieresultaten op:

  • Heel wat bedrijven die binnen een termijn van vijf jaar een overdracht van leiding of eigendom voorzien, zijn nog niet bezig met de voorbereiding en de planning van de overdracht. Hierbij spelen familiale redenen vaak een rol, terwijl financiële redenen ook frequent worden vernoemd bij de overdracht van aandelen. Hierbij wordt vaak verwezen naar te hoge overnameprijzen en het gebrek aan geldmiddelen om andere kinderen uit te kopen.
  • Veel oudere bedrijfsleiders weten niet hoe ze aan de voorbereiding van de bedrijfsoverdracht moeten beginnen. Bijna zes bedrijven op tien geven aan weinig of geen informatiebronnen te hebben geraadpleegd. Nochtans stelt 60% van de bedrijven gesprekken met professionals als zeer nuttig te ervaren. Ook opleidingen over bedrijfsoverdracht en het bestaan van specifieke financieringsmaatregelen wordt door meer dan de helft van de bedrijven gewaardeerd.
  • De beeldvorming over de juiste overnameprijs gebeurt vaak te laat. Meer KMO’s zouden eerder in hun levenscyclus extern advies moeten vragen over de waarde van hun bedrijf. Als ze pas tijdens het overnameproces geconfronteerd worden met een onrealistische prijsverwachting, maakt dat de overdracht extra moeilijk. Boekhouders en accountants kunnen hun klanten daarin aanmoedigen.
  • 71% van de ondernemers die extern willen verkopen, vindt het moeilijk om een overnemer te vinden. Het is blijkbaar moeilijk om vragers en aanbieders van een overdracht met elkaar in contact te brengen.

ANTWERP MANAGEMENT SCHOOL

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

AGENTSCHAP ONDERNEMEN

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

UNIVERSITEIT HASSELT

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.