Vijf redenen waarom KMO’s analytics niet mogen negeren
Met deze vijf tips kan je alle mogelijke middelen aanwenden om je data ten volle te benutten.
1. Je kan het je niet permitteren data te negeren
Volgens het Centre for Economics and Business research beschrijft twee derde van de kleine Britse ondernemingen zichzelf als ambitieus, hoewel een derde ook toegeeft dat het steeds moeilijker wordt om verder te groeien. Velen verwachten dat data hen kan helpen in hun groeiambitie en om voordeel te halen uit de heroplevende economie. Op je instinct of gevoel vertrouwen, volstaat niet langer. Zij die het toch doen, lopen het risico voorbijgestoken te worden door de concurrentie.
Het is natuurlijk niet zo eenvoudig om data te verzamelen, analyseren en er nuttige inzichten uit te filteren: dit vereist de juiste capaciteiten, tools en training. Maar het is zeker geen onmogelijke opdracht meer: het kan zelfs vrij eenvoudig zijn.
2. De juiste technologie is nu beschikbaar… en betaalbaar
Bedrijven zijn veel vaker op zoek naar ‘predictive analytics’ in plaats van de meer eenvoudige ‘business intelligence’ (BI) oplossingen waarmee je historische rapportages maakt. Alleen voorspellingen bieden de meerwaarde die bedrijfsleiders nodig hebben. Cruciale beslissingen zijn immers zo goed als altijd gebaseerd op een interpretatie van toekomstige events.
Gelukkig bestaat er vandaag al heel gebruiksvriendelijke data visualization technologie met ingebouwde analytics. Het is dus mogelijk om miljarden data te analyseren in enkele seconden of minuten aan een kostprijs die haalbaar is voor de meeste KMO’s.
Bedrijven die nog steeds met legacy BI oplossingen werken voor geautomatiseerde rapportage, vinden deze almaar vaker onhandig, tijdrovend en duur om mee te werken.
3. Gebrek aan in-house expertise is geen belemmering
Met de huidige data visualization technologie kan je gebruiksvriendelijke grafieken en tabellen maken, dus gebruikers moeten helemaal geen experts in statistiek zijn. Laat je echter niet verleiden door mooie grafieken alleen. Het is belangrijk dat de tool meer biedt dan geavanceerde rapporten - je hebt ‘predictive analytics’ nodig om cruciale beslissingen te staven. Als de software daarover beschikt, kunnen niet alleen analytische experts maar ook business gebruikers aan de slag met data.
KMO’s met weinig of geen ervaring in analytics, kunnen ook altijd voorzichtig beginnen door beroep te doen op externe analytics experts. ‘As-a-service’ oplossingen kunnen ingezet worden om specifieke business problemen aan te pakken. Die zijn ook schaalbaar, zodat analytics kan gebruikt worden om een bepaalde business entiteit te ondersteunen, zoals bv. marketing. En natuurlijk kan dit ook uitgebreid worden en over de hele business toegepast worden.
4. De juiste timing
KMO’s moeten rekening houden met de bestaande infrastructuur en eventuele plannen voor modernisering van hun IT omgeving, zodat analytics op dat moment kunnen ingevoerd worden. Dit maakt de implementatie eenvoudiger en voorkomt dubbel werk.
5. Betrouwbare leveranciers helpen je op weg
KMO zaakvoerders en ondernemers hebben elk hun eigen expertise, maar velen van hen hebben nog geen uitgebreide ervaring met data analytics. De evolutie naar een meer analytische cultuur, kan aanvoelen als een heus mijnenveld waarin je de juiste weg moet vinden.
Er zijn echter meer en meer gevestigde waarden bij de leveranciers van IT diensten, die KMO’s kunnen adviseren en helpen om de analytics tools te vinden die passen bij hun noden.
Op de blog World of Analytics kan je meer lezen over het gebruik van big data en analytics.
SAS INSTITUTE N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.