Aluvision start productie in Atlanta op

30/11/2015 OM 09:17 - Luc Willemijns
821cd8101e930658c3b81a3a7e419557
Creaplan wijkt bij gebrek aan uitbreidingsmogelijkheid in Nazareth uit naar Kortrijk
Creaplan N.V. (Nazareth) en Aluvision N.V. (Deinze) hebben een belangrijk bouwproject op stapel staan. Samen kochten beide zusterbedrijven in bedrijvenpark Evolis in Kortrijk een bedrijfsterrein van 6,5 hectaren aan. Aluvision breidde vorig jaar nog zijn bedrijfspand in Deinze met 6.400 m² tot 9.600 m² uit. Het snel groeiende bedrijf kampt echter alweer met plaatsgebrek. Idem dito wat Creaplan betreft. Vermits de eventuele uitbreiding van industriezone De Prijkels al jarenlang in het slop zit, besliste de standenbouwer zijn activiteiten naar Kortrijk over te hevelen. Aluvision start momenteel productie-activiteiten op in de Verenigde Staten, met name in Atlanta, waar het bedrijf al een verkoopkantoor had.

Dirk Deleu startte in 1994 standenbouwer Creaplan op in zijn private woonst te Brugge. Toen een paar jaar later huidig echtgenote Ann Vancoillie tot het team toetrad, vond Creaplan uitbreiding voor stockage en kantoren in de aardappelloods van Ann’s vader in Handzame.

In 2002 verhuisde de KMO, toen met 17 medewerkers op de loonlijst, naar industriezone De Prijkels in Nazareth waar een nieuwbouwpand werd opgetrokken. Dat pand werd intussen al verdubbeld in oppervlakte. In de onmiddellijke omgeving heeft Creaplan nog drie huurlocaties in gebruik, zodat de activiteiten van Creaplan op dit ogenblik een 10.000 m² in beslag nemen.

Creaplan is als projectbedrijf actief in de standenbouw. Daarbij tekent de onderneming voor een integrale dienstverlening, gaande van ontwerp, over realisatie tot levering. Op de ontwerpafdeling zijn negen binnenhuisarchitecten aan de slag. Onder eigen dak heeft het bedrijf voorts een schrijnwerkerij, een schilderafdeling, een cel elektriciteit en een logistieke afdeling. In de voorbije twee decennia wist Creaplan een sterke groei neer te zetten in een markt die nochtans niet door een gebrek aan aanbod wordt gekenmerkt.

“Zakendoen in een projectomgeving is niet makkelijk. Creaplan poogde van in het prille begin het verschil te maken door een kwalitatief hoogstaande service, een uitstekende kwaliteit en door strategisch met de klant mee te denken,” stelt Ann Vancoillie.

Van meetaf spitste Creaplan zich toe op het high-end segment in de markt. Onveranderlijk werd ingezet op de meerwaarde die het architecturale aspect biedt. Het ontwerp van een beursstand staat synoniem voor de “look & feel” en de bedrijfsstrategie van de klant.

Creaplan stelt zijn dienstverlening ter beschikking van alle bedrijven, ongeachte de sector waarin ze actief zijn. Omwille van de aandacht voor design en de focus op het bovenste marktsegment, telt de KMO heel wat multinationals en grote ondernemingen onder zijn klanten.

Ann Vancoillie: “Toen het Internet opkwam, dacht men dat de beurssector onder druk zou komen te staan. Maar dat is niet het geval. In het B2B-segment heeft zich een duidelijke professionalisering afgetekend. Beursmanifestaties blijven uitgelezen ontmoetingsfora voor hele sectoren, die bezoekers de kans bieden de concurrentie op de voet te volgen en nieuwigheden te ontdekken”.

Met een kleine 50 medewerkers boekte Creaplan, dat in eigen land intussen tot marktleider is uitgegroeid, vorig jaar een omzet van 10 miljoen euro.

Aluvision: productiebedrijf

Sterk groeiend is evenwel Aluvision N.V. dat in 2002 het daglicht zag. Dirk Deleu, ingenieur van vorming, ontwikkelde een aluminium systeemconcept voor beursstanden vanuit zijn praktijkervaring met Creaplan. Dat speelde in op de heersende markttekorten waarbij meer en meer naar het hergebruik van het materiaal werd gezocht. Vanaf de start werd ingezet op export omdat de standenbouwwereld sowieso een internationale wereld is, met in eerste instantie Duitsland en de Verenigde Staten voorop.

In 2011 nam het productiebedrijf een nieuw bedrijfspand in Deinze in gebruik. Dat werd vorig jaar nog met 6.400 m² tot 9.600 m² uitgebreid.

Dirk Deleu: “De herbruikbare, aluminium profielen van Aluvision bieden standenbouwers een bouwdoosconcept waarmee standen snel, efficiënt en duurzaam kunnen worden opgebouwd. Groot voordeel van het Aluvision-systeem is dat de achterliggende constructie van de stand voor de bezoekers verborgen blijft. Het systeem is modulair aanpasbaar in functie van de beschikbare standoppervlakte. Inzonderheid de gebogen profielstructuren, de afgeronde hoeken en ronde vormen die het systeem binnen bereik brengt, openen onuitputtelijke mogelijkheden op design-vlak”.

In 2014 boekte Aluvision een omzet van 7,8 miljoen euro. Dit jaar stoomt het bedrijf door naar 10 miljoen euro, waarvan zowat 90% op buitenlandse markten wordt gerealiseerd. Niet voor niets werd Aluvision onlangs, in de categorie “KMO”, met de Leeuw van de Export bekroond. Op de loonlijst staan iets minder dan 50 medewerkers.

Opstart productie in Atlanta …

Vooral de design-mogelijkheden en de afwerking van Aluvision’s modulaire, kadersystemen, weten de markt van de Noord-Amerikaanse standenbouwers te charmeren.

In 2012 opende Aluvision een verkoopskantoor in New York. Dat werd inmiddels overgeheveld naar Atlanta (Georgia) waar het bedrijf momenteel een productie-activiteit opstart. Het nam er een 3.000 m² groot pand in huur, dat productieruimte combineert met kantoren en een showroom.

“In het eerste volledige werkjaar mikken we op een aanzienlijke groei in de VS, iets wat we in 2017 willen herhalen,” onthult Vancoillie, die zich niet uitlaat over de bijhorende investeringen.

… en verhuizing naar Kortrijk

Maar het kostenplaatje dat aan de overheveling van de activiteiten van Deinze en Nazareth hangt, zal ongetwijfeld nog iets forser ogen. Aluvision en Creaplan kochten in bedrijvenzone Evolis, die gereserveerd wordt voor innovatieve, internationaal georiënteerde bedrijven met een hoogwaardige tewerkstelling, respectievelijk 2,5 en 4 hectaren aan, die in eerste instantie voor de helft zullen worden bebouwd. Creaplan zal er zich als eerste vestigen. Het wil zijn nieuwe accommodatie in 2018 in gebruik nemen. Twee jaar later hoopt Aluvision er zijn nieuw pand aan de overzijde van de weg in gebruik te nemen op een visibiliteitslocatie langsheen de E17.

Ook in de toekomst zetten beide zusterbedrijven resoluut in op groei. Aluvision dicht zich eveneens in Europa nog behoorlijk wat groeipotentieel toe. Voornaamste uitdaging voor het echtpaar Deleu-Vancoillie is de groei organisatorisch beheersbaar te houden. Het weet zich bovendien gesterkt door een grote marktkennis en een sterk team. Zaak is nu het bestaande marktpotentieel optimaal te ontginnen. Eens de bedrijfsorganisatie daartoe in staat kunnen nog steeds nieuwe marktsegmenten worden aangeboord.

821cd8101e930658c3b81a3a7e419557
Creaplan wijkt bij gebrek aan uitbreidingsmogelijkheid in Nazareth uit naar Kortrijk
99587ec7301baf5ad8a95d05dfcc9ec4
Dirk Deleu en Ann Vancoillie (Creaplan/Aluvision) zetten een productie-activiteit in de VS op

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.