Duitsland: zakendoen met een grootmacht (2)

08/12/2015 OM 09:09 - Luc Willemijns
Af1b043704f035d882b69442d1c5269a
In een eerste bijdrage las u dat in de zestien deelstaten van Duitsland heel wat kansen voor Vlaamse ondernemers liggen weggelegd. Zaak is evenwel het reilen en zeilen van de Duitse bedrijfscultuur niet uit het oog te verliezen. Meestal gaat een eerste kennismakingsgesprek in Duitsland er vrij ernstig en formeel aan toe. Maar ook op de Duitse “Gründlichkeit” bent u best goed voorbereid. En verwacht u aan kritische vragen, niet in het minst over de “Nachhaltigkeit” van uw aanbod en bedrijfsprocessen.

Op het vlak van technische kwaliteit en degelijkheid van producten en diensten zijn Duitsers extreem veeleisend. Aan hun hoge standaarden voldoen is dus de hygiënevoorwaarde voor wie in deze markt een doorbraak wil forceren.

Ook tijdens onderhandelingen is deze legendarische grondigheid merkbaar. Alle details en kleine lettertjes worden aan een kritische blik onderworpen om de kans op misverstanden tot een minimum te beperken. Zo’n proces kan slopend zijn, maar de aanhouder wint. Want uw Duitse zakenpartner tekent voor een relatie op de lange termijn.

Nachhaltigkeit

Het samengaan van economische, ecologische en sociale doelstellingen vormt een van de fundamenten van de Duitse bedrijfscultuur. Doorstaan uw producten en bedrijfsprocessen de toets van de Nachhaltigkeit of duurzaamheid? Wees in elk geval voorbereid op vragen over duurzaamheid van uw Duitse zakenpartners.

Ook overheidsinstanties op de verschillende bestuursniveaus buigen zich over maatschappelijk verantwoord ondernemen en de duurzame toekomst van de Duitse economie en maatschappij. Zo behoort het land tot het kleine clubje van industrielanden die na de kernramp in het Japanse Fukushima beslisten om een “Energiewende” te realiseren. Tegen 2022 moet de kernuitstap een feit zijn.

Mitbestimmung

Tot slot is ook de overtuiging dat inspraak tot betere prestaties leidt, sterk verankerd in de Duitse bedrijfscultuur. Wat niet betekent dat u er geconfronteerd zal worden met vlakke organisaties. Integendeel, Duitse bedrijven zijn nog sterk hiërarchisch georganiseerd en de functies strikt afgebakend. Daarbij komt dat er veel belang wordt gehecht aan titels, academische graden en de bijhorende status. Zo wordt een doctorandus nog steeds bij voorkeur aangesproken met “Herr/Frau Doktor”.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Flanders Investment & Trade).

Meer info: http://www.flanderstrade.be

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.