Toshiba op jacht naar 10% marktaandeel in zakelijke markt

16/12/2015 OM 09:33 - Luc Willemijns
E345ffde1ed854cc2ab57ac1d4da1a89
Toshiba pakt uit met een nieuw reseller-programma voor KMO-omgeving, stellen Ronald Ravel en Martin Jansen
Notebook-specialist Toshiba zat de voorbije jaren in de hoek waar de klappen vielen. Het bedrijf wist zich niet onmiddellijk raad met het Chinese geweld dat het marktaandeel fors aanvrat. Op basis van een nieuwe transparante product line-op gaat Toshiba thans opnieuw op zoek naar nieuwe groei in de zakelijke markt, inzonderheid in het KMO-segment. Het werkte daartoe een nieuw resellers-programma uit. Voorts zet de vendor zijn eerste schuchtere stappen op dienstenvlak, diensten die bovenop de nieuwe line-up zullen worden geënt. Voor Toshiba Zero Client Solution (TCZS) wordt begin 2016 een pilootproject met een financiële instelling opgezet. Met Toshiba Cloud Client Manager (TCCM) zit een tweede dienst in de pijplijn. “Onze ambitie is Toshiba op korte termijn in de zakelijke markt terug een aandeel van 10% te bezorgen”, stelt Ronald Ravel, country manager Toshiba Information Systems Benelux (Breda).

Uiteraard blijft Toshiba een sterk productgedreven bedrijf. De onderneming hanteert niettemin een specifieke benadering van de wijze waarop die hardware in de markt wordt gezet.

“Alle hardware wordt met één doel voor ogen ontwikkeld, met name eenduidigheid, gebruiksgemak en kostenbesparing over de hele levenscyclus van het product,” beklemtoont Martin Jansen, product marketing manager B2B.

Toshiba, dat zijn notebooks in het Chinese Hangzhou assembleert, positioneert zich als een geïntegreerd producent die omzeggens zonder OEM’s werkt. De vendor heeft zowat alle aspecten binnen de productieketen - van ontwikkeling en design tot en met de eindassemblage - in eigen beheer.

“Dat levert voor de zakelijke markt het voordeel op dat een software image, dat mogelijk maatspecifiek werd ontwikkeld, automatisch en snel één-op-één kan worden overgezet op andere devices. Een software image dat op bijvoorbeeld een Tecra A50 werd ontplooid, kan een jaar nadien probleemloos op een Portégé A30 worden overgeënt,” zo nog Jansen.

Nieuwe, transparante product line-up

Ter ondersteuning van zijn nieuwe marktoffensief, voerde Toshiba een verregaande vereenvoudiging van zijn product line-up voor de zakelijke gebruikers door. Die line-up focust op transparante wijze op de specifieke noden van de verschillende gebruikerstypes binnen een onderneming. Sommige werknemers hebben nood aan een bijzondere mobiele device terwijl anderen volstaan met iets minder mobiliteit maar wel een toestel met een groter scherm wensen.

Aan de onderkant van het notebook-aanbod bevinden zich de Satellite Pro-serie (R30, R40 en R50), waarbij de getallen naar de schermgrootte (13, 14 dan wel 15”) refereren. De Satellite Pro-varianten focussen op basisspecificaties tegen de beste mogelijke prijs. Bovenop de basisvarianten positioneren zich maatwerkvarianten Satellite Pro A30, A40 en A50 die klantspecifiek configureerbaar zijn (grafische kaart, intern geheugen, processor, …). De Satellite Pro-toestellen zijn overigens de enige in het zakelijke segment die niet dockable zijn.

Iets hoger in het aanbod situeren zich de Tecra- en Portégé-reeks. De 30”-uitvoering van de Portégé is vergelijkbaar met de Satellite Pro, maar beschikt wel over docking-functionaliteit. Alle andere modellen horen tot het Tecra-aanbod (14” en 15”).

Aan de bovenkant van het assortiment bevinden zich de Z-series (Z30, Z40 en Z50). Die omvatten de dunste notebooks van Toshiba, die eventueel in touch-uitvoering beschikbaar zijn.

Docking-functionaliteit

Toshiba heeft een rijke traditie in dockable notebooks.

“Zowat de helft van de zakelijke klanten gaat voor een docking-unit. Ze hebben immers al heel wat randapparatuur aan te sluiten (externe schermen, televisies, projectoren, toetsenborden, …) en opteren daarom uit gebruiksgemak voor een dockable unit,” aldus Jansen.

Als geïntegreerd producent biedt Toshiba dan weer het voordeel dat de compatibliteit tussen nieuwe notebooks en bestaande docking-stations maximaal wordt gevrijwaard.

“De docking units van Toshiba bedienen minimaal vier tot vijf generaties notebooks,” zo nog de product marketing manager B2B.

Voorkeur voor twee-in-één uitvoeringen

Toshiba huldigt het adagio “Tablet als het kan, notebook wanneer het moet”. Twee-in-één uitvoeringen zijn voor de vendor dan ook de uitgelezen tools voor de mobiele werkplek. Die twee-in-één aanpak biedt de zakelijke gebruiker uitzicht op een snelle connectie met randapparatuur, in het bijzonder een toetsenbord.

In de komende weken introduceert Toshiba in de Benelux overigens de dynaPad, een Windows 10-tablet van nauwelijks 549 gram met een WACOM Active Electro-Static (AES)-stylus, voor heel specifieke schrijftoepassingen in beroepsomgeving. Door het al even dunne en lichte full-size toetsenbord aan de tablet vast te klikken, is de dynaPad in geen tijd tot een mobiele PC om te toveren.

Deugdelijkheid bewezen

Eén van de voornaamste troeven van Toshiba’s notebook-aanbod voor de zakelijke markt is de deugdelijkheid van de producten. Downtime is en blijft immers een dure aangelegenheid. Toshiba’s uitvalspercentage behoort, aldus onze gesprekspartners, tot de laagste op de markt, zonder dat ze zich daartoe tot details laten verleiden.

De vendor aarzelt daarom niet een “Reliability Guarantee” aan te bieden. Als de notebook binnen het jaar na aanschaf defect gaat, kunnen geregistreerde gebruikers rekenen op gratis herstelling én terugbetaling van de aankoopsom.

Nieuwe diensten in de pijplijn

Maar ook Toshiba ontkomt niet aan de noodzaak om als hedendaagse hardware-speler het aanbod ook met toegevoegde waarde-diensten aan te vullen. In samenwerking met IBM® Endpoint Manager start de vendor begin volgend jaar met de commercialisatie van Toshiba Cloud Client Manager (TCCM). Dat is een web-gebaseerde applicatie voor IT-managers die ervoor zorgt dat de endpoint devices binnen het bedrijf op efficiënte wijze en conform de neergelegde policy op veilige en betrouwbare wijze kunnen worden beheerd.

TCCM is vooralsnog opgebouwd rond drie functionaliteiten, met name TCCM Asset Management, TCCM Power Management en TCCM Patch Management.

Ook nieuw in het aanbod is Toshiba Zero Client Solution (TZCS). Dat is een thin client-oplossing voor virtuele desktop-infrastructuur (VDI).

“TZCS voegt een bijkomende dimensie aan IT-security toe in zoverre dat de oplossing ingrijpt op BIOS-niveau, alvorens het operating-systeem van de computer daadwerkelijk is geladen. Begin volgend jaar starten we in de Benelux een pilootproject met een financiële instelling op. TZCS voorziet in robuuste informatiebeveiliging voor bedrijfsmatige klanten die gebruik maken van client PC’s met een BIOS van Toshiba door de communicatie te monitoren tussen de client en de VDI-services die op een server draaien,” verduidelijkt Ronald Ravel.

De oplossing bestaat uit een client PC zonder HDD of SSD die op een door Toshiba ontwikkelde BIOS draait alsook een server-applicatie die de informatie toegankelijk op VDI-diensten beheert.

Ronald Ravel: “In Japan puurt Toshiba al 30 à 40% van zijn inkomsten uit diensten. In Europa is nog 90% van de omzet hardware-gerelateerd. Bedoeling is het dienstenaandeel hier op middellange termijn tot 30% op te voeren”.

Herintrede in KMO-segment

De Satellite Pro A50 en Tecra A50 zijn nieuw in Toshiba’s line. Die bleek in een recent verleden sterk gefocust op de SOHO- en de high-end markt. Met voornoemde varianten mikt Toshiba op bijkomend marktaandeel in het middensegment, meer bepaald aan de bovenkant van de KMO-wereld.

Om zich sterker in het KMO-segment te manifesteren introduceert Toshiba het incentive-programma Win Win voor zijn Silver Partners thans ook in België. Dat programma kent niet enkel voordelen aan de resellers toe, maar streeft ook een betere informatie van het kanaal ten behoeve van de KMO-klanten na.

Niet enkel de concurrentie van de Chinese aanbieders, maar ook het ontbreken van een goed gestoffeerd aanbod in het middensegment speelde Toshiba in het verleden parten. Met de nieuwe line-up en het ontluikende dienstenaanbod in de pijplijn, acht de country manager Benelux Toshiba Information Systems gewapend om de concurrentiestrijd met vernieuwd dynamisme aan te gaan. De uitgesproken ambities liegen er niet om.

“In het zakelijke segment heeft Toshiba in de Benelux momenteel een marktaandeel van 3,5 à 4%. We zetten thans alles op alles omdat dat cijfer op korte termijn tot 10% op te krikken,” luidt het tot slot.

E345ffde1ed854cc2ab57ac1d4da1a89
Toshiba pakt uit met een nieuw reseller-programma voor KMO-omgeving, stellen Ronald Ravel en Martin Jansen
A2b3f242cfd2360a4fadebb3e7d4a5a6
Ronald Ravel en Martin Jansen zetten volop in op groei in de zakelijke markt voor Toshiba

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.