Regio Roeselare-Tielt blijft met chronisch tekort aan arbeidskrachten kampen

19/02/2016 OM 10:21 - Luc Willemijns
Placeholder
Bereikbaarheid en arbeidsmobiliteit blijven de voornaamste knelpunten van de regio Midden-West-Vlaanderen. Structureel kampt de regio met een 500 à 600-tal vacatures die niet raken ingevuld. Momenteel is zelfs sprake van zowat 1.000 vacatures. Een bedrijf als Westvlees (Roeselare) legt sinds 2012 op eigen kosten een busje in om dagdagelijks een 15-tal werknemers uit Oostende en Kortrijk aan te voeren. Bovenop maakt de regio zich zorgen over de aanhoudende brain drain.

De regionale afdeling van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen mag dan al aandringen op het beter bereikbaar maken van de regio, het ziet ernaar uit dat zich voor het bestemmingsverkeer afkomstig uit de Gentse regio een gitzwarte periode aandient als straks het op- en afrittencomplex van de E40 te Aalter wordt heraangelegd. Die zullen maar liefst drie jaar in beslag nemen terwijl gelijktijdig de ring van Tielt wordt aangepakt.

“Men heeft zich bij het Agentschap Wegen & Verkeer te lang achter studiewerk allerhande verscholen,” luidt de onverholen kritiek van de regionale werkgeversorganisatie.

“Voka blijft overigens aandringen op de realisatie van de zuidwestelijke tangent van de Tieltse ring om het vrachtverkeer uit het centrum te weren en de regionale bedrijventerreinen bereikbaar te houden,” aldus regiovoorzitter Jos Claeys.

Ontsluiting over water

Van primordiaal belang blijft ook de verdieping van het kanaal Roeselare-Leie tot 4,2 meter tot aan de kop van de vaart. Dan wordt het mogelijk een deel van het bulkvervoer over de binnenwateren te organiseren en het hele dossier versneld te integreren binnen het project van de Seine/Schelde-verbinding.

De onrust die ruim een jaar terug bij enkele plaatselijke bedrijven ontstond omtrent de signalen om de Kanaalzone tot bezoekersintensieve recreatie- en woonzone te herbestemmen, is intussen weggeëbd.

“De Roeselaarse bewindslui hebben voldoende realiteitszin om het belang van de regionale economie naar waarde te schatten,” zo luidt het.

Nood aan goed opgeleide arbeidskrachten

De werkloosheidsgraad binnen de regio Roeselare-Tielt behoort met minder dan 4% tot de laagste in Vlaanderen. Een gebrekkige arbeidsmobiliteit heeft tot gevolg dat openstaande vacatures moeilijk raken ingevuld.

“We wachten op het reeds lang aangekondigde Shuttle-decreet, maar nog meer op een afgestemd openbaar vervoer,” aldus Voka.

Slim samenwerken

Slim samenwerken op lange termijn in een innovatief Midden-West-Vlaanderen, ten slotte ,is een derde aandachtspunt binnen de regionale ontwikkeling. Samen werken met de lokale besturen en administraties blijft voor Voka essentieel. Zo toont de regionale werkgeversorganisatie zich bijvoorbeeld graag bereid tot samenwerking rond het KMO-plan Roeselare en het verder uitwerken van een triple helix-formule voor de kunststoffensector in de regio Tielt.

ROESELARE

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

TIELT

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

VOKA - KAMER VAN KOOPHANDEL WEST-VLAANDEREN V.Z.W.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.