Van Moer Logistics start bouw vierde vestiging op Linkeroever

15/04/2016 OM 13:27 - Luc Willemijns
709d99328f75bcfde0950003731b6dcf
Van Moer Logistics (Zwijndrecht) gaat op Oudendijk in Kallo van start met de bouw van een warehouse van 33.000 m², annex kantoren, op een nieuwe concessie van 7,5 hectaren. Bedoeling is op de nieuwe locatie, in de buurt van het Deurganckdonck, value-added logistics te verzorgen. Met een eerste klant werd inmiddels een overeenkomst bereikt voor 20.000 m². Voor de rest lopen onderhandelingen met twee geïnteresseerde partijen. De nieuwe investering is de voorlopige exponent van Van Moer’s nieuwe bedrijfsstrategie. Vooralsnog was het bedrijf voornamelijk actief in Transport & Distributie, Warehouses, Forwarding & Cleaning. De Cleaning-afdeling werd in een nieuwe transversale Services-divisie ingebed. Uit een gesprek met Jo Van Moer en Eric Noterman, respectievelijk eigenaar en ceo van Van Moer Group, blijkt dat de uitbouw van Services zich voornamelijk zal focussen op value-added logistics voor de chemische sector en de voedingsnijverheid.

Vorig najaar vierde Van Moer Group zijn 25-jarig bestaan. Toen kondigde het bedrijf zijn re-branding uit tot Van Moer Logistics. Het maakte toen ook zijn strategische heroriëntatie bekend. In de toekomst zal Van Moer voornamelijk inzetten op logistieke dienstverlening met toegevoegde waarde. Van Moer ontwikkelde zich in de voorbije jaren voornamelijk door het aanbieden van transport-, opslag- en distributie-activiteiten. De prille aanzet tot de verschuiving binnen de activiteiten dateert van 2008 toen Van Moer in Zwijndrecht cleaning-activiteiten opzetten.

Van eenmanswegvervoerder …

In 1990 hield Jo Van Moer als eenmanstransportbedrijf in Melsele Van Moer & C° B.V.B.A. boven de doopvont. Om de familievrede te bewaren zag vader Hector hem liever niet aan de slag in het familiale grondwerkersbedrijf waar al een zoon in actief was. Voor een buurman-natiebaas begon Jo Van Moer derhalve met een oude vrachtwagen in onderaanneming te rijden. Toen vader Van Moer in de industriezone Schaarbeek 2,5 hectaren bedrijfsterreinen aankocht en daarvan de helft aan Jo schonk, wist die er in eerste instantie geen blijf mee. Uiteindelijk bouwde hij er een loods van 3.000 m² op, bestemd voor de verhuur.

Omdat dat geen succes bleek, besloot Jo Van Moer, met de hulp van vriendin Anne, met wie hij in 1994 in het huwelijk trad, het warehouse zelf in gebruik te nemen. Voor een klant van het toenmalige Transmarcom, inmiddels Rhenus Logistics, begon hij er - naast het transport - met het strippen en stuffen van containers voor een producent van voedingssupplementen. Tot 1996 zat Van Moer dagdagelijks zelf achter het stuur van een vrachtwagen. De vloot was inmiddels tot een veertigtal eenheden uitgegroeid.

Parallel met de magazijnactiviteit ontwikkelde ook het transportgebeuren zich. In 1994 werd het magazijn in Schaarbeek met 2.000 m² uitgebreid. Vervolgens diende snel bijkomende opslagcapaciteit in huur genomen. In 1996 breidt Van Moer uit naar Temse waar in de industriezone TTS een magazijn van 7.500 m² wordt aangekocht, dat twee jaar later in oppervlakte wordt verdubbeld.

Toen klant Fr. Meyer’s Sohn, de grootste expediteur wereldwijd in de papiersector, op ontsluiting van de opslagaccommodatie via het spoor verzocht, besloot Jo Van Moer hierop in te spelen met een nagelnieuwe vestiging op het linkeroevergebied van de Antwerpse haven. In Kallo nam het bedrijf in 1999 een 16,5 hectaren grote concessie in gebruik, waar momenteel Van Moer Rail bedrijvig is. In eerste instantie werd er een warehouse van 20.000 m² opgetrokken, dat in 2000 al in oppervlakte werd verdubbeld. Drie jaar na elkaar werd aan Kruipin 20.000 m² opslagaccommodatie opgetrokken. De magazijnen in Temse werden voorafgaand verkocht aan Hubert De Backer, actief in de ontwikkeling en productie van spuitgiettoepassingen voor de medische sector.

“In Kallo beschikken we momenteel over 75.000 m² magazijnen, die via het spoor ontsloten zijn. We behandelen er voornamelijk papier en staal. Dagelijks laden we er 200 à 300 vrachtwagens en stuffen we er een driehonderdtal containers,” schetst Jo Van Moer.

… via cleaning …

In 2005 ging Van Moer op zoek naar een tweede locatie in het Antwerpse havengebied. Die vond het bedrijf op de voormalige terreinen van Ineos langsheen de Vitshoekstraat te Zwijndrecht. Aanvankelijke bedoeling was er het hoofdkantoor en de transportafdeling naar over te brengen en er een nagelnieuwe tankcleaning-installatie uit te bouwen. Vanaf 2008 werd er op cleaning-vlak voornamelijk gewerkt voor het Duitse Brun Spedition. Op vraag van Ineos, werd de cleaning-activiteit snel uitgebreid naar opdrachtgevers uit de chemische sector. Voor naburige bedrijven als Borealis, EVAL en Seppic Belgium, inmiddels onderdeel van de Arkema-groep, verzorgde het bedrijf ook de opslag van tankcontainers.

Inmiddels verwierf Van Moer Group gefaseerd de resterende 17,5 hectaren die Ineos ter beschikking van de markt stelde. Toen staal-trader Prodac in 2009 overstag ging kocht WDP het 6,5 hectaren grote terrein op vraag van Van Moer aan op basis van een tienjarige huurkoopovereenkomst.

“Vorig jaar verdubbelde WDP het 20.000 m² grote warehouse in oppervlakte. Als Nippon Shokubai straks zijn nieuwe installaties voor acrylzuur als basisgrondstof voor super-absorbants in gebruik neemt, zullen de intermediaire producten rechtstreeks in onze installaties worden aangeleverd. Met de klant voeren we momenteel gesprekken om verder op te schuiven in de logistieke waardenketen,” zo nog Van Moer.

… uitgegroeid tot logistieke partner van chemische bedrijven

Waarmee het hoge woord is gezegd. De toekomststrategie van Van Moer Group spitst zich immers toe op de uitbouw van value-added logistics. Een bedrijf als Seppic bijvoorbeeld, producent van alcocylaten die worden toegepast in verfharsen, coatings en kleefoplossingen, verkoopt zijn producten per tankcontainer. Alvorens tot levering over te gaan, wordt het product door Van Moer tot 80 à 90° C opgewarmd.

“Wij zijn bij machte de klant een totaaloplossing aan te bieden, gaande van de storage, de heating en het transport tot de cleaning, druktesting en herstelling van de containers en het bijhorende vergunningswerk,” bevestigt Van Moer.

Kortom, Van Moer positioneert zich steeds nadrukkelijker als aanbieder van een one-stop-shopping partner voor de logistieke bedrijven in zijn buurt en, bij uitbreiding, op de hele Linkeroever. Dat het bedrijf zijn chemische opdrachtgevers steeds sterker aan zich wou binden, bleek al in 2014 toen Van Moer in Kallo aan de Hazopweg een 25.000 m² groot ADR-magazijn in huur nam. Daar biedt de logistieke dienstverlener bedrijven de kans om gevaarlijke goederen in IBC (intermediate bulk containers) en vaten op te slaan.

“Vijf jaar terug werkte Van Moer Logistics, met installaties in het hart van een chemische cluster, voor geen enkel van de ons omringende bedrijven. Vandaag zijn ze allemaal klant,” verduidelijkt ceo Eric Noterman. “Waar we in het verleden voornamelijk zijn gegroeid in de behandeling van staal- en woudproducten, leggen we in de toekomst de klemtoon op logistieke dienstverlening ten behoeve van de chemische en voedingssector via de uitbouw van een uitgebreid dienstenaanbod,” wordt daaraan toegevoegd.

Een en ander leidt tot de oprichting van een transversale Services-divisie bovenop Transport & Distributie, Warehousing en Expeditie. Zo wordt deze maand in magazijn Hazop een nieuwe opzakinstallatie met compactering in gebruik genomen die Big Bags in de hoogte tot de helft herleidt.

Van strategisch belang in de nieuwe strategie wordt de uitbouw van een eigen WMS (warehouse management system) waarvoor Van Moer eind vorig jaar met een software-ontwikkelaar en een ingenieursbureau gespecialiseerd in automatisering de joint-venture iOnLogistics oprichtte.

Maar meest zichtbare exponent van de nieuwe Services-divisie wordt het nieuwe magazijn dat Van Moer in de schaduw van Loghidden City te Kallo bouwt. In eerste instantie wordt er 16,5 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw en infrastructuur van een nieuw warehouse van 33.000 m² op een terrein van 7,5 hectaren. Twee derden van de capaciteit heeft inmiddels een bestemming dankzij een lange termijnakkoord met een klant voor wie Van Moer Logistics groupage-activiteiten met toegevoegde waardediensten zal verzorgen. Het wordt meteen de vierde vestiging van het bedrijf op het Antwerpse linkeroevergebied.

Nieuwe omzetverdubbeling tegen 2020

Vorig jaar was voor Van Moer Group een consolidatiejaar. In 2015 tekende de groep ook zijn nieuwe strategie uit. In 2011 noteerde de groep een omzet van 40 miljoen euro. Vorig jaar werd met 620 medewerkers met 91,8 miljoen euro gekeerd. Dat traject is zowel aan natuurlijke als externe groei toe te schrijven. Naast enkele kleine overnames, verwierf Van Moer Group in 2012 de controle over Wambacq-Peeters N.V. (Asse), zeg maar het transportbedrijf van Delhaize Groep. Dat draaide toen een omzet van zowat 12 miljoen euro.

“Tegen 2020 mikken we op een nieuwe omzetverdubbeling. De Services-divisie krijgt een zware rol toebedeeld om die ambities hard te maken. Vooralsnog tekenen de diensten voor minder dan 10% van onze totaalomzet. Dat aandeel moet in de komende vijf jaar dubbel zo hoog komen te liggen,” besluit Eric Noterman.

Activiteiten blijven niet beperkt tot Antwerpse Linkeroever

Het zwaartepunt van de activiteiten van Van Moer Groep situeert zich op de Antwerpse Linkeroever. Die geografische grens doorbrak de logistieke dienstverlener al in 2011 toen het in Boekarest een transportafdeling opzette. In Roemenië heeft de groep inmiddels drie uitvalsbases. Sinds de overname van Wambacq-Peeters heeft Van Moer Distribution een vestiging in Zellik.

Medio vorig jaar verwierf Van Moer Group de integrale controle over de joint-venture die sinds 2011 in Vilvoorde een inland-terminal uitbaat. Voor een nieuwe belangrijke klant bouwt de groep er momenteel een nieuw Europees onderdelendistributiecentrum uit.

Op 1 september j.l. startte Van Moer zijn activiteiten in de Gentse haven op. In een magazijn van 6.800 m², in huur genomen van Sea-Invest, behartigt de onderneming er de hele logistieke keten voor een producent van katalysatoren.

“Voor een aantal van onze klanten heeft de verhuizing van MSC van de Antwerpse rechter- naar -linkeroever een belangrijke impact. Omwille van de mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen wordt de Gentse haven voor hen interessanter dan het rechteroevergebied in de Scheldehaven,” stelt Noterman.

Ten slotte is Van Moer Group ook partner in het consortium waaraan de stad Antwerpen onlangs de uitbating van Blue Gate Antwerp gunde. In eerste instantie zal Van Moer Group er de uitbating van de 200 meter lange kaai op zich nemen. In de eerste twee jaar zal het voornamelijk gaan om de aanvoer van grondstoffen voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein en de afvoer van gronden met het oog op hun sanering. In een volgende stap zal Van Moer Group in de logistieke zone van Blue Gate Antwerp nieuwe bedrijvigheden opzetten.

709d99328f75bcfde0950003731b6dcf
097df092f07ba632358f99c59ef3e3f8
Eric Noterman en Jo Van Moer zetten volop in op de uitbouw van value-added logistics

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.