Keyware bereidt marktintrede in Frankrijk en Duitsland voor

18/04/2016 OM 11:08 - Luc Willemijns
45dfe1017e81101f2e681783d1b7ff72
Keyware Technologies N.V. (Zaventem) kan op een uitstekend 2015 terugblikken. De onafhankelijke, beursgenoteerde network service provider (NSP) nam vorig jaar de activa over van branchegenoot GlobalPay (Sint-Martens-Latem), breidde zijn in 2013 opgezette samenwerking met Worldline uit en beleefde een heuse doorbraak in het segment van de overheidsinstanties. Naast verdere groei in zijn thuismarkt gaat Keyware thans op zoek naar groei in de buurlanden. In de buurt van Frankfurt wordt een kantoor geopend. In zowel Duitsland als Frankrijk lopen momenteel onderhandelingen met het oog op de overname van dan wel een mogelijke participatie in sectorgenoten.

Twintig jaar terug ging Keyware Technologies van start als biometrie- en authenticatiespecialist. Vandaag staat het bedrijf bekend als network service provider met het oog op de afwikkeling van elektronische betaaltransacties.

President en ceo Stéphane Vandervelde vergelijkt de twintigjarige geschiedenis van Keyware met de wielerklassieker Parijs-Roubaix. “We hebben in de voorbije twee decennia een parcours gekend dat over kasseien liep, met valpartijen en periodes van regen en sneeuw. Thans komt de aankomstlijn in zicht met heel veel zonneschijn”.

Keyware kan op een uitstekend 2015 terugblikken. De omzet klokte af op 12,5 miljoen euro (+ 2,8 miljoen euro) en een winst van 4 miljoen euro. Het bedrijf mocht 2.800 nieuwe klanten verwelkomen, waarvan een groot deel in overheidskringen. De overname van de activa van GlobalPay leverde 850 nieuwe klanten op en een bijkomende omzet van 850.000 euro.

“De laatste jaren groeit ons klantenbestand elk jaar met gemiddeld 1.500 à 2.000 klanten aan,” aldus Vandervelde.

Drie werkvennootschappen

Onder het beursgenoteerde Keyware Technologies N.V. zijn drie werkvennootschappen actief, met name Keyware Smart Card Division N.V. (dat de betaalterminalactiviteiten en de contacten met de 17.000 klanten beheert), Payiteasy B.V.B.A. (dat het transactieplatform uitbaat) en Keyware Transaction and Processing N.V. (dat instaat voor het transactiegedeelte en de contracten met de kaartuitgevers, de zogenaamde “acquirers”).

Tot die laatste horen Maestro, MasterCard, Visa, Vpay, Bancontact/MisterCash, Diners Club International, American Express, Union Pay, Visa payWave, Edenred, Monizze, Sodexo, …).

Als network service provider (NSP) slaat Keyware, middels een in eigen beheer ontwikkeld platform, de brug tussen de betaalterminals enerzijds en de acquirers anderzijds. In wezen aanvaardt Keyware de transactie om ze bij de “acquirers” af te leveren die tot betaling overgaan.

Vorig jaar breidde Keyware zijn in 2013 opgezette partnership met Worldline uit. Voor het eerst in zijn bestaan machtigde laatstgenoemde een externe partij als Technical Payment Service Provider (TPSP). Keyware kon zodoende een nieuwe betaaloplossing in de markt zetten die niet alleen acquiring-diensten aan klanten met een Worldline-betaalterminal biedt, maar ook aan handelaars met een vaste, draagbare of mobiele betaalterminal van andere producenten.

De betaalterminals worden in dit geval aan de payment host van Keyware gekoppeld, die, via een beveiligde connectie, zorgt voor de aflevering van de betaaltransacties in een vooraf vastgelegd formaat aan de Worldline acquiring services. Keyware kan zodoende ook rechtstreeks aan zijn klanten abonnementen aanbieden voor betaling met Bancontact/MisterCash, V Pay of Maestro alsook voor de verwerking van kredietkaarttransacties zoals Visa, MasterCard, Amex, JCB, Diners Club en dies meer.

Groeiend marktsegment

Het aantal elektronische betalingstransacties in België groeit. Dat is niet het geval voor het aantal betaalterminals. Keyware Technologisch is bedrijvig in het grootste marktsegment, met name dat van de niet geconnecteerde markt waar de betaalterminal niet met een elektronisch kassaregister is gekoppeld.

De network service provider is niet actief in de PTO-markt, zeg maar het segment van de onbemande betaalterminals in buitenomgeving die 24/7 beschikbaar zijn, zoals aan tankstations, noch in de wereld van de grootdistributeurs waar de betaalterminals in wezen PIN-pad’s zijn. Keyware’s marktsegment groeit nog steeds, voornamelijk door toedoen van de uitgevers van elektronische maaltijdcheques die thans ook de eco-cheques dematerialiseren.

In België biedt Keyware, als multi-brand leverancier, 98% van zijn terminals op huurbasis aan. Het bedrijf beurt zijn inkomsten uit huurinkomsten, de aan- en verkoop van airtime van Proximus voor mobiele betaalterminals en een commissie voor alle transacties die naar het betaalplatform van de acquirers worden gestuurd.

Tot de klanten horen individuele handelaars en partijen met een maximum van een vijftigtal betaalterminals. De focus ligt voornamelijk op healthcare (ziekenhuizen), corporates, automotive (concessiehouders en bandencentrales), vrije beroepen, travel (reisagentschappen), overheidsinstanties (steden en gemeenten, politiediensten, …) en de retail-sector.

Binnen zijn doelsector weet Keyware zich als een betrouwenswaardige partner te positioneren. Zo tekent het bedrijf voor een kwaliteitsvolle dienstverlening. Keyware, dat uiteraard PCI-DSS (Payment Card Industry - Data Security Standard)-compliant is, levert al sinds 2014 terminals voor contactloze betalingen. “Tegen uiterlijk 1 januari 2018 moeten alle terminals NFC (near-field communication)-technologie aan boord hebben. Het hele park van Keyware is al volledig klaar voor contactloos betalen op een ogenblik dat de concurrentie nog volop in omschakeling zit,” weet onze gesprekspartner.

Opmerkelijk is dat zowat de helft van de veertig medewerkers van Keyware Technologies in sales & marketing aan de slag zijn. De meeste branchegenoten bouwen momenteel hun verkoopsploegen af ten voordele van het goedkopere on-line marketing dat daarom geen betere resultaten oplevert. Ruim een kwart van de medewerkers wordt ingeschakeld voor customer support & installaties. Zeven jaar terug voerde Keyware een grootschalige business process re-engineering door met behulp van SAP-technologie.

“Indien onze EBITDA momenteel op 40% van het omzetvolume ligt, heeft dat in niet geringe mate te maken met het stroomlijnen en maximaal automatiseren van onze bedrijfsprocessen,” beklemtoont Vandervelde.

Amper twee medewerkers zijn actief in development. Vorig jaar telde Keyware Smart Card Division 250.000 euro neer voor een belang van 2,09% in Congra Software (Groothertogdom Luxemburg) om bijkomende development-expertise aan boord te halen. Achter Congra Software gaat Guido Van der Schueren schuil, voorzitter en grootaandeelhouder (46,97%) van Keyware Technologies. Stéphane Vandervelde heeft 7,58% van de aandelen in bezit. Het saldo noteert sinds 2003 aan Euronext Brussels.

Vermits Keyware’s toepassingen zich voornamelijk situeren op POS (Point Of Sales)-vlak, ligt het Keyware-management niet echt wakker van de impact van het e-payment verkeer. Veelzeggend in dit verband is dat Keyware eind vorig jaar voor Ingenico, actief binnen de sfeer van e-payments, een specifieke betaalterminal voor zowel traditionele als contactloze betalingen introduceerde.

De betaalterminal is geschikt voor alle courante betalingen (tot zelfs onder de 10 euro), zoals onder meer Bancontact/MisterCash. De terminal is gecertificeerd voor zowel MasterCard PayPass als Visa payWave, momenteel de belangrijkste contactloze technologieën.

Duidelijke groeistrategie

Keyware Technologies stelt voor 2016 en 2017 een omzetvolume van respectievelijk 14,5 miljoen en 16,8 miljoen euro in het vooruitzicht, met een bruto-winst van 5 en 6,4 miljoen euro. In de komende vijf jaar zet de NSP in op een omzetverdubbeling. Overnamekansen in eigen land zijn er omzeggens niet zodat Keyware op zijn thuismarkt op natuurlijke groei inzet.

Stéphane Vandervelde en zijn team gaan op zoek naar bijkomende groei in de buurlanden. Zo wordt binnenkort een vestiging in de buurt van Frankfurt geopend.

“In Frankrijk en Duitsland lopen momenteel onderhandelingen met het oog op een overname van dan wel het nemen van een participatie in kleinere marktspelers. Het Payiteasy-platform wordt straks voor het eerst buiten de landsgrenzen, met name in Duitsland, uitgerold. Met Worldline en Ingenico werden de contracten voor terminal sourcing bij onze oosterburen inmiddels getekend”.

De Duitse markt van de elektronische betalingen is van een totaal andere orde dan in België. Daar zijn een aantal grote spelers actief met zowat 300.000 betaalterminals op het terrein. Ter vergelijking: marktleider Worldline heeft in België om en bij de 120.000 terminals in beheer. Gevolg is, aldus Vandervelde, dat klanten in het marktsegment dat Keyware viseert veelal in de kou blijven staan. Idem dito in Frankrijk.

“Voor een bedrijf als Keyware liggen in die landen kansen weggelegd. In Duitsland lijkt consolidatie hoedanook onvermijdelijk. Indien we daarin als Keyware een rol van betekenis kunnen opnemen, zullen we dat niet nalaten,” luidt het tot slot.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.