Brother pakt uit met nieuwe line-up A4 monochrome MFP’s
Brother Industries Ltd. (Nagoya) startte onlangs onder het motto “Back to Growth” zijn “CSB 2015”-programma op die de omzet van het bedrijf tegen 2021 tot 1.000 miljard yen moet opvoeren. Momenteel zit het bedrijf goed op schema, niet in het minst dankzij de overname, vorig jaar, van Domino Printing Sciences Plc., een specialist in complete codeer- en print-technologieën die in 2014 een omzet van 487,4 miljoen euro (604 miljoen JPY) boekte. Baseline van het “CSB 2015”-actieprogramma is “Challenge to Transform”.
“Bedoeling is de eigen organisatie en de marktbenadering op een andere leest te schoeien, die dienstverlening meer en meer centraal stelt. Voor Brother dat als printer-fabrikant meester is van zijn eigen technologie, houdt dat in dat op het vlak van het print en document management steeds meer met de klant mee zal worden gedacht, onder meer in de vorm van het optimaliseren van de afdrukprocessen in bedrijfsomgeving,” weet Deneweth.
Nieuwe partnerships
Binnen die filosofie blijven de channel partners binnen de bedrijfsmatige markt een centrale rol vervullen.
“Samen met het verkoopskanaal wil Brother zich maximaal positioneren als aanbieder van gespecialiseerde oplossingen voor het KMO-weefsel. Doelstelling is de toestellen zo open source-mogelijk te maken met behulp van een open platform waarmee partners kunnen connecteren en waarop ze hun oplossingen kunnen bouwen”, zo nog de managing director.
Twee jaar terug introduceerde Brother het BSI-platform, voluit Brother Solution Interface. Vooralsnog werden enkel de topmodellen met BSI toegerust, voortaan is dat voor het hele printer- en MFP-gamma het geval. Ook de nieuwe L5000- en L6000-serie hebben BSI aan boord.
Two-tier approach
Voorheen benaderde Brother de markt met mono-laser-, kleuren-laser- en inkjet-printers. In het licht van de nieuwe “Challenge to Transform”-strategie hanteert de vendor voortaan een nieuwe tweeledige marktinsteek, met name de SOHO (small office/home office)-markt versus de KMO-markt.
Voor de SOHO-markt bestaat het aanbod uit inkjet-, kleinere laserprinters en kleine monochrome MFP’s. Nieuw voor het KMO-segment is de nieuwe line-up van mono-lasers met high-speed inkt. De nieuwe SOHO-modellen krijgen een zwarte uitvoering mee, de KMO-modellen krijgen een witte livrei aangemeten.
Frank Deneweth: “Voorheen kregen ons KMO-modellen slechts twee papierlades mee. Omwille van die beperkte papierinvoer konden we op de behoeften van bepaalde klanten niet inspelen. In de L6000-serie zijn thans uitvoeringen met vijf papierlades en snellere papiertoevoer (ADF: automatic document feeder, nvdr.) beschikbaar, eventueel toegerust met paper sorting-functionaliteit. De productiesnelheid werd opgevoerd van 40 ppm, zeg maar de instapsnelheid in KMO-omgeving, tot 50 ppm. In combinatie met de zowat drie jaar terug gelanceerde high-speed inkt zijn zelfs output-snelheden van 100 ppm haalbaar”.
Nieuw marktsegment
Met de L6000-serie boort Brother International (Belgium) voor het eerst het segment van de hoogvolume-gebruikers aan. Via dat segment speelt de aanbieder in op het managed print-verhaal. Voorts wordt het aantal technische interventies voor de klant maximaal beperkt.
“De engine in de machines werd “from scratch” heropgebouwd, de levensduur van de “fuser” werd verlengd en het toner-volume werd van 12.000 tot 20.000 exemplaren opgekrikt,” weet Deneweth.
Om zijn positie in het KMO-segment te versterken lanceerde Brother in 2012 b-guard, een nieuwe print management software die zowel de eigen printers als die van derden kan monitoren.
De nieuwe MFP’s van de L5000- en L6000-serie bieden onder het PrintSmart-concept alvast een tweetal nieuwe oplossingen die door b-guard worden ondersteund. CostControl biedt een volledig overzicht van het printer-gebruik en het afdrukgedrag van organisaties. SecurePro combineert alle voordelen van PrintSmart CostControl met extra beveiligingsfuncties waaronder “pull printing”. Mobiel afdrukken en verbeterde scan-functies staan bovenop borg voor extra meerwaarde ten behoeve van de KMO.
“Dit najaar hopen we het aanbod te verrijken met een cloud-MPS oplossing. Binnen die constellatie zullen de multifunctionals via de cloud communiceren met de leverancier met het oog op bijvoorbeeld een preventief onderhoud of de toelevering van toner. Bedoeling is alle printer-beheer over de cloud te laten lopen om zodoende onder meer de onderhoudskosten voor de gebruiker zo minimaal mogelijk te houden,” benadrukt Deneweth.
Via het BSI-platform zullen de functionaliteiten van de high-end markt stelselmatig op het KMO-segment worden overgeënt. Eerste referentiepartner van BSI in België wordt wellicht SMARTdoc B.V.B.A. (Sint-Lievens-Esse), een zusterbedrijf va MEGA-doc, dat een applicatie voor het beheer van bedrijfsdocumenten in de cloud op het Brother-platform ontwikkelde.
BROTHER INTERNATIONAL (BELGIUM) N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.