Dimension Data biedt combinatie netwerk/telefonie in de cloud aan

Cloud Services for Alcatel hanteert pay-per-use model

Nu de integratie van NextiraOne is voltooid, pakt Dimension Data Belgium N.V. (Diegem) uit met een nieuwe oplossing, met name Cloud Services for Alcatel (CSfA). Dat positioneert zich naast Cloud Services for Microsoft en Cloud Services for Cisco. Uniek aan de nieuwe Alcatel-oplossing is dat de combinatie netwerk en telefonie/collaboration op een pay-per-use basis wordt aangeboden. Dimension Data neemt dezer dagen in België immers een eigen hybride cloud-platform in gebruik. Samen met partner Wallonie Intranet (WIN) investeerde Dimension Data zowat 7 miljoen euro in de publieke cloud-component.

Integrator Dimension Data is onderdeel van de Japanse NTT-groep, met meer dan 200.000 medewerkers de grootste telecom-groep wereldwijd. In 2010 telde NTT 3,2 miljard USD neer voor de overname van de Zuid-Afrikaanse specialist in het beheer van IT-infrastructuur. Andere divisies onder NTT zijn NTT Mobile (Docomo, dat uitsluitend in Japan actief is), NTT Communications (uitbater van het grootste en snelste IP-netwerk wereldwijd, met 140 datacenters) en NTT Data (dat voornamelijk als SAP-integrator bedrijvig is). Onder eigen dak heeft de NTT-groep zodoende expertise in huis rond de uitbating van telecomnetwerken (fixed en mobile), datacenters, IT-applicaties, IT-integratie en IT-infrastructuurbeheer.

In België is de groep actief met Everis Belgium, een filiaal van de Spaanse IT-consultant Everis die in 2013 door NTT Data werd geïntegreerd, en met Dimension Data. Laatstgenoemde tekent met een 700-tal medewerkers voor een omzet van zowat 250 miljoen euro. Zowat zestig onder hen zijn in Mechelen aan de slag voor Euricom, een Belgische software-ontwikkelaar gespecialiseerd in .NET en aanverwante producten, die in 2004 werd geïntegreerd.

ICT-integrator

Dimension Data behartigt de hele telecom- en IT-infrastructuur voor rekening van de klant. Dat gaat van het netwerk, over de beveiliging, telefonie, contact centers, tot de server-accommodatie en de data-opslag. Alles wat niet met de applicatielaag in het datacenter te maken heeft, hoort tot het actieterrein van de integrator. Zo zet het bedrijf momenteel fors in op de uitbouw van hypergeconvergeerde datacenter-infrastructuur (disks, CPU, geheugen,…), aanstuurbaar vanuit een centrale console, niet via verschillende onderliggende geconnecteerde systemen. Meer dan gewone aandacht gaat daarnaast uit naar de security-component.

Bedrijven en organisaties vandaag de dag volstaan evenwel niet meer met zuivere telecom-functionaliteit. Alle partijen zijn op zoek naar complete collaboration-oplossingen, die next-generation video, telefonie en collaboration mogelijk maken. Generation Y rekent er op overal te kunnen werken (op kantoor, in flex offices, thuis, onderweg, …) met overal dezelfde communicatie- en collaboration-functionaliteiten.

Pierre Dumont, managing director Dimension Data Belgium: “De tussenkomst van Dimension Data beperkt zich niet enkel tot het zuivere telefonie-aspect. Centraal in het aanbod staan IT-gebaseerde collaboration tools zoals Skype for Business (Microsoft), Spark (Cisco), OpenTouch en Rainbow (Alcatel-Lucent). Die bestaan uit verpakte oplossingen, waarin stem, video of chat, SMS en andere berichten convergeren in een collaboration suite, die met achterliggende applicaties als CRM, MS SharePoint, Lotus Notes, … integreert. Die verschillende communicatievormen gaan, wars van elke complexiteit, naadloos in elkaar over”.

Intrede in de middenmarkt

Tot 2014 was Dimension Data vooral actief in het corporate segment. Met de overname van NextiraOne begaf het bedrijf zich toen op de Europese middenmarkt. Die acquisitie bezorgde Dimension Data onder meer een intrede in een aantal nieuwe markten zoals Hongarije, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovakije en Tsjechië.

“Als gevolg van de integratie konden we onze klanten end-to-end SLA-garanties eender waar in de wereld aanbieden. Als zuiver Europese speler was dat voorheen moeilijk. Bovendien voegde Dimension Data met Alcatel-Lucent, strategisch partner van NextiraOne, een niet-onbelangrijke speler op de telecom-markt aan zijn portfolio toe,” herinnert John Vandemoortele, business-unit director Alcatel-Lucent bij Dimension Data Belgium zich.

Op het ogenblik van de overname was NextiraOne goed voor een omzet van 55 miljoen euro. Van de 1.200 klanten, hoofdzakelijk in het middensegment, waren er amper tweehonderd als gemeenschappelijk te bestempelen.

Pierre Dumont: “De installed base van NextiraOne in België is aanzienlijk. Vooral in productie-omgevingen is nog heel wat analoge en fysieke telefonie-infrastructuur aanwezig. Ook de mobiele communicatie blijft er alsnog beperkt. Het lijdt echter weinig twijfel dat steeds meer klanten voor hun communicatie en collaboration voor de cloud zullen opteren. Van de 350 bestaande corporate klanten van Dimension Data werken er momenteel 11% in de cloud. Dat aantal willen we dit jaar naar honderd opkrikken”.

Nieuwe oplossing voor middenmarkt

KMO’s en overheidsinstellingen zijn momenteel snelst om naar de cloud te migreren. Het lijdt derhalve weinig twijfel dat Dimension Data steile ambities koestert om de duizend nieuwe klanten die NextiraOne aanbracht, zo massaal mogelijk naar de cloud te migreren. Ook nieuwe klanten hoopt de integrator tot die zet te bewegen dankzij een innoverend en aantrekkelijk pay-per-use aanbod.

Bestaande telefonieklanten van Cisco zijn geneigd om in het collaboration-verhaal Spark van dezelfde vendor te stappen. Microsoft weet een deel van de markt dan weer te charmeren met Office 365 omdat de oplossing in de Office-suite is geïntegreerd. Alcatel-Lucent biedt thans weerwerk met een agressief geprijsde oplossing op basis van een pay-per-use model. Van een basisinvestering in infrastructuur is bijgevolg geen sprake. Eventuele basisinvesteringen blijven, net zoals bij de andere cloud telefonie-oplossingen, gevrijwaard.

“Uniek in het nieuwe Cloud Services for Alcatel (CSfA) is dat in een pay-per-use model de combinatie netwerk en telefonie ligt vervat. De klant krijgt zodoende een UCaaS (Unified Communications-as-a-Service)-oplossing ter beschikking, waarin hij enkel betaalt voor het effectieve gebruik,” aldus Pierre Dumont.

Zowel de fysieke telefoon, het netwerk als de licentie worden op een pay-per-use basis aangeboden. Bovendien -  en dat zal wellicht doorslaggevend zijn in de migratiebeweging - is dat de communicatie over een lokaal netwerk loopt. Samen met operator WIN (Wallonie Internet) investeerde Dimension Data Belgium immers zowat 7 miljoen euro in de publieke component van een nieuwe hybride cloud, die dezer dagen in gebruik wordt genomen. Klanten zullen er in een hybried model gebruik kunnen van maken. De cloud-omgeving wordt overigens geconnecteerd met het wereldwijd cloud-netwerk van Dimension Data.

“Naar service en klantgerichtheid toe, biedt de uitbating van een lokale cloud extra zekerheden naar de klant toe,” beklemtoont John Vandemoortele.

“Zuiver publieke cloud-omgevingen als Amazon, Google of Microsoft, worden in hun ontwikkeling in Europa geremd omwille van de privacy- en security-regelgeving. Dat verklaart de massale opkomst van private clouds. NTT als groep verwacht evenwel dat in de komende vijf jaar 85% van de huidige cloud-aanbieders uit de markt zullen verdwijnen. Wie zal immers de investeringen kunnen aanhouden en blijk kunnen geven van de juiste strategische opties te hebben genomen?,” vraagt Dumont zich luidop af.

Een kwarteeuw exclusieve IP-focus en een brede expertise die verschillende métiers afdekt (netwerk, mobiele communicatie, security, contact center-expertise, ontwikkeling van workspace of tomorrow-oplossingen, …) sterken Dimension Data in het uitvoeren van zijn nieuwe strategie. Pierre Dumont en zijn team maken zich alvast sterk in het eerste jaar 20.000 gebruikers naar Cloud Services for Alcatel te zullen migreren.

De toekomststrategie van de groep staat overigens voluit in het teken van een verdere uitbreiding van het cloud-aanbod en het aanbieden van managed services die de klanten verder ontzorgen op het stuk van zijn IT-infrastructuur. Ambitie is het IT-infrastructuurbeheer in de toekomst steeds verder te automatiseren. Momenteel zijn reeds 70% van de acties in het managed services-datacenter van Dimension Data in Singapore geautomatiseerd.