“La Petite Merveille” nieuwe toeristische trekpleister van Durbuy
Het dient gezegd, de gemeentelijke overheid van Durbuy is in zijn nopjes met de tiende investering van Alychlo in het post-Perrigotijdperk. Met 1,6 miljoen overnachtingen op jaarbasis en 2.000 buitenverblijven is Durbuy Wallonië’s eerste toeristische bestemming. “La Petite Merveille” moet die positie in de toekomst verder versterken. De gelijknamige uitbater van “La Petite Merveille”, een 50/50 joint-venture tussen Bart Maerten en Alychlo, waagt zich niet aan voorspelllingen inzake bezoekersaantallen of omzetprognoses.
“Bedoeling is wel dat “La Petite Merveille” in 2020 winstgevend is,” aldus Marc Coucke.
Voorheen tekenden La Petite Merveille en Durbuy Adventures al voor 500.000 bezoekers op jaarbasis. Omdat de ontwikkeling van “La Petite Merveille” thans in het teken van duurzaamheid en eco-toerisme staat, werden karting, quad-ritten en paintball uit het activiteitenaanbod geschrapt, activiteiten die voorheen nochtans 30% van de omzet opleverden.
Vlaams ondernemerschap
Vlaming Bart Maerten neemt het dagelijks bestuur van het hele domein op zich. Maerten’s ouders kochten in de jaren ‘70 het vakantiecentrum voor kinderen “La Petite Merveille” in Durbuy op, dat in 1964 was opgericht. Ze voegden er meteen een avontuurlijke dimensie aan toe met activiteiten als speleologie en rotsbeklimmen. “La Petite Merveille” groeide zodoende uit tot een nationaal begrip voor bosklassen en vakantiekampen.
In de onmiddellijke buurt van “La Petite Merveille” baatte Joseph Charlier onder de naam Durbuy Adventures een chaletpark uit, dat hij in 2014 aan Alychlo verkocht omwille van vergunningsperikelen. Die werden begin 2015 geregulariseerd zodat met de uitbouw van een avonturenpark kon worden gestart. Eind dat jaar verkocht de familie Maerten zijn vakantiepark eveneens aan Alychlo, dat samen met Bart Maerten een grootscheeps eco-toeristisch en recreatieproject opzette.
Authentiek duurzaam avonturenpark
“La Petite Merveille” wordt een authentiek groot duurzaam avonturenpark , dat in samenwerking met de stad Durbuy en met respect voor de natuur wordt ontwikkeld. Op het domein worden gefaseerd een vijfhonderdtal chalets met hotel-service gebouwd.
Het activiteitenspectrum oogt rijk gestoffeerd en gediversifeerd. Belangrijke troef zijn de kayak-vaarten op de Ourthe. Avontuurlijke tijdsbesteding in een groen kader kan verder in de vorm van rotsbeklimmen (Via Ferrato), het afleggen van een kilometer lang touwenparcours of mountain-biken. Voorts zijn een klimmuur, een 420 meter lange Zip-line en een grote speelvlakte voorhanden.
Drieledige doelgroep
Het avonturenpark mikt op drie doelgroepen, met name gezinnen, scholen en bedrijven (lees: incentives en teambuilding-activiteiten, nvdr.). Samen met het nabijgelegen Château Faucon zal “La Petite Merveille” exclusieve avontuurlijke incentives opzetten. Met LPM Grill langsheen een invalsweg naar Durbuy beschikt “La Petite Merveille” al over een klein restaurant-hotel. Op korte termijn zal hotel-restaurant “Jean de Bohème” in het oude stadscentrum evenwel tot een culinaire toplocatie worden uitgebouwd. In datzelfde centrum neemt Coucke zich voor een museum voor hedendaagse kunst op te zetten, waarin hij zijn eigen kunstcollectie wenst onder te brengen.
“Zo versterken we het “La Petite Merveille”-concept met een culturele component,” zo luidt het.
Gelijktijdig mikken de initiatiefnemers zodoende op een meer constante bezetting op weekbasis. Hoogstaande gastronomie en een museum met een aantrekkelijk aanbod zullen bezoekers immers vooral aanspreken tijdens minder gunstige weersomstandigheden.
Bij de opstart stelde “La Petite Merveille” een 80-tal personen voltijds tewerk. Op termijn zou hun aantal tot minimaal tweehonderd doorgroeien. Ook dat vooruitzicht klinkt het stadsbestuur van Durbuy, dat een werkloosheidsgraad van 13% kent, als muziek in de oren.
ALYCHLO N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.