Taxshift-voordelen onvoldoende gekend

02/09/2016 OM 10:18 - Luc Willemijns
0e306922c40f8591df99499f0c5ddd32
Op 1 januari 2016 trad de taxshift in werking en werd het voordeliger voor ondernemers om (via de doelgroepvermindering) nieuwe medewerkers aan te werven. Eén op vier ondernemers geeft aan dat hij de maatregel niet kent. Zo blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Securex. Bijna een kwart (22%) van de respondenten stelt dat hij dit jaar al werknemers heeft aangeworven. Opvallend: bij 37% van de respondenten speelde de korting mee in de aanwervingsbeslissing. Bovendien zien deze ondernemers de toekomst hoopvol tegemoet: meer dan 1 op 3 neemt de maatregel mee in de budgetten voor 2017 en 2018.

Zes maanden na de start van de taxshift, geeft 13% van de ondernemers aan de korting voor nieuwe aanwervingen te kennen. Drie procent heeft, dankzij de taxshift, zelfs al een loonkostbudget aangevraagd. De grootste groep (63%) heeft al van de maatregel gehoord, maar kent de details of de bedragen niet. Maar bijna 1 op 4 (25%) ondernemers kent de maatregel helemaal niet.

De doelgroepvermindering houdt in dat de eerste aanwervingen nog interessanter worden voor startende werkgevers. Voor de eerste aangeworven werknemer zijn geen patronale bijdragen meer verschuldigd, en dit voor onbepaalde duur. Maar ook voor de tweede tot en met de derde aanwerving, bestaat een fikse RSZ-korting, en dit tot 13 kwartalen lang.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 46% van de ondernemers de maatregel kent via de media. 27% geeft aan dat ze info via hun sociaal secretariaat kregen.

Aanwervingsbeslissing

Bij 37% van de respondenten speelde de korting mee in de beslissing om aan te werven. Van de ondernemers die de details van de maatregel kennen (alle deelnemers kregen deze details), is 73% tevreden over de inhoud. 60% stelt zelfs dat de korting groot genoeg is om een extra werknemer aan te nemen.

22% van de respondenten stelt dat ze dit jaar al werknemers in dienst hebben genomen. Bij de overgrote meerderheid gaat het om één (66%) of twee (22%) werknemers. Belangrijk: bij 37% van de respondenten speelde de korting mee in de aanwervingsbeslissing.

De cijfers van het onderzoek worden gestaafd door het aantal nieuwe contracten bij sociaal secretariaat Securex. Het aantal eerste aanwervingen ligt in de eerste zes maanden van het lopende jaar 54% hoger dan tijdens de overeenstemmende periode in 2015.

Meer dan één op vier (27%) ondernemers geeft aan dat deze maatregel een incentive is om dit jaar nog iemand aan te werven. Bovendien neemt 35% van de ondernemers deze maatregel mee in de budgetten voor 2017 en 39% zelfs in de budgetten voor 2018.

Nog even de wetgeving op een rijtje

De hervorming van de doelgroepvermindering eerste aanwerving heeft als gevolg dat:

  • Voor de aanwerving van de eerste werknemer tussen 1 januari 2016 en 31 december 2020 geen enkele patronale bijdrage dient betaald, en dit voor onbepaalde duur.
  • De vroegere verminderingen voor de eerste tot de vijfde werknemer worden doorgeschoven naar de tweede tot de zesde werknemer.

Goed om weten is dat bij de doelgroepvermindering eerste aanwervingen het recht wordt geopend door de aanwerving van een nieuwe werknemer, maar dat de werknemer die het recht opent, niet noodzakelijk de werknemer hoeft te zijn waarvoor de vermindering wordt aangevraagd. Als dit jaar bijvoorbeeld een eerste werknemer wordt aangeworven, dan kan de werkgever nadien de vrijstelling van de basisbijdragen zonder problemen voor een andere werknemer genieten, ook indien de werknemer die oorspronkelijk het recht opende op dat moment niet meer in dienst is.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Securex).

Meer info: www.securex.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.