Icons & Kings richt storage-divisie op

05/09/2016 OM 08:38 - Luc Willemijns
Dad444ae0c5e5ddd4cd4cf72f947cc32
Christoph Ruys (Icons & Kings): 80% van de Vlaamse KMO’s staat niet stil bij het belang van het beeld in hun communicatie
Icons & Kings B.V.B.A. (Gent), gespecialiseerd in de visuele communicatie, richt een nieuwe Storage-unit op. Die positioneert zich naast de bestaande Creative- en Intelligence-units. Het bedrijf wordt zodoende bij machte zich als geïntegreerd dienstverlener in de markt te positioneren. Icons & Kings stelt zich tot doel bedrijven te ondersteunen in hun strategie van visuele communicatie. Dat lijkt geen overbodige luxe. “In Vlaanderen worstelen nog veel bedrijven met de controle over hun visuele identiteit. Dit op een ogenblik dat de markt steeds meer gaat overhellen in de richting van de dynamische visualisering,” weet zaakvoerder Christoph Ruys.

Start-up Icons & Kings zag op 1 januari 2015 het daglicht in Gent met als focus alle mogelijke vormen van visuele communicatie omwille van een aantal maatschappelijke evoluties.

Christoph Ruys: “De invloeden van de razendsnelle technologische ontwikkeling en de toenemende diversiteit binnen de maatschappij blijven niet zonder impact op het beeld. Bedrijven die vandaag niet sterk visueel communiceren zullen, precies omwille van die technologie, vroeg of laat van de radar verdwijnen. Bovendien komt er een nieuwe generatie consumenten aan die volledig digitaal geöriënteerd is. Die worden heel sterk visueel gestuurd en nemen alle beslissingen in hun leven op basis van hun visuele percepties (op een beeldscherm)”.

Onder invloed van de digitalisering wint visuele communicatie alsmaar aan belang. Die verloopt overigens ook sneller dan zijn analoge tegenhanger. Wetenschappelijke studies tonen aan dat beelden 60.000 keer sneller worden geïnterpreteerd dan geschreven boodschappen.

Klassieke “rendering” achterhaald

Visuele communicatie is pakweg de voorbije tien jaar een totaal andere business geworden. Als gespecialiseerd bureau werkte Icons & Kings op basis van de beschikbare technologie verschillende vormen van visualisering uit (fotografie, video, infographics, 3D-design, virtual reality, …).

“Visualisering is de dimensie van “rendering” uit het verleden overstegen. Alles verloopt nu veel sneller, visuele communicatie vindt thans zijn toepassing in steeds bredere vormen van communicatie,” zo nog Ruys.

Drieledige visualisatiebehoefte

Icons & Kings bouwt zijn dienstverlening uit rond drie pijlers, inspelend op een drieledige visualisatiebehoefte in de markt. Het gaat met name om Creativiteit, Kennis (rond bijvoorbeeld het uitstippelen van een digitale strategie op sociale media, visuele identiteit, …) en Opslag (van beeldmateriaal).

“De visuele identiteit van een organisatie moet steeds uitstralen wat men vandaag is en morgen wil zijn. Dat vergt strategisch inzicht. Stemt het DNA van de klant overeen met het visuele DNA van het bedrijf? Denk bijvoorbeeld aan de brochure van een kledingketen met foto’s die niet langer overeenstemmen met het profiel van de klanten die naar de winkel komen,” weet Ruys.

Omdat veel bedrijven geen vast kader hebben voor de opslag en het gebruik van hun beeldmateriaal, ontwikkelt Icons & Kings een cloud-platform waar de beelden van de klant download-baar zijn in het geschikte formaat in functie van de uiteindelijke toepassing (sociale media, papieren drager, website, …). Die dienst wordt ondergebracht in de pas opgerichte Storage-unit van Icons & Kings, die zich naast de eerder vermelde Creative- en Intelligence units positioneert.

In concreto neemt Icons & Kings het beheer van de beeldbank van zijn klanten over. De Storage-unit zorgt niet enkel voor geschikt beeldmateriaal, maar waakt ook over de standaardisering en de consistentie van de visuele communicatie en het bedrijfsimago.

“In de Belgische markt zijn momenteel weinig vergelijkbare aanbieders actief. Weinig gespecialiseerde dienstverleners werken momenteel oplossingsgericht rond de beeldvorming en visuele strategie van (bedrijfs)organisaties. In de toekomst willen we ons nog sterker differentiëren door meer en meer de kaart van virtual reality te trekken,” zo nog onze gesprekspartner.

Bepalend voor marktperceptie

Bedrijven grijpen vandaag de dag voor hun visuele communicatie vaak terug naar heel veilige standaarden. Tachtig procent van de Vlaamse KMO’s staat zelfs niet stil bij het belang van het beeld in hun communicatie. Nochtans toonde recent Angelsaksisch onderzoek aan dat 78% van de consumenten de voorkeur geeft aan beelden die een bedrijf zelf maakt boven stock-beelden die uit een of andere universele beeldendatabank worden aangekocht. Die typische stock-beelden hebben vaak niet de minste band met de identiteit van de achterliggende instelling.

“Bedrijven tonen weinig durf als het op beeldgebruik aankomt. Ze onderschatten de kracht en de impact van het beeld in hun bedrijfsboodschappen. Ze gaan voorbij aan het feit dat het visuele altijd voor een prikkeleffect zorgt. Een beeld incorporeert immers steeds emotie en engagement. Zo bestaan sommige organisaties het om jaarverslagen te publiceren zonder beelden over hun kernproduct(en),” stelt de zaakvoerder van Icons & Kings vast.

Dynamische visualisering in opgang

De snelle ontwikkelingen in de markt hebben tot gevolg dat ook het beeldmateriaal van een organisatie heel sterk op de tijdsas evolueert. Op dit ogenblik worstelen organisaties nog vaak met hun statische visualisering hoewel de markt al in de richting van de dynamische visualisering opschuift.

“Bedrijven moeten in de toekomst willens nillens overschakelen naar een concept van dynamische visualisering. Alleen al omwille van de veelheid aan devices waarop hun beeldmateriaal moet kunnen worden getoond. De uitdaging is derhalve dubbel: organisaties moeten een oplossing zien te vinden voor hun statische visualisering en bovenop ervoor zorgen dat ze ook hun visuele identiteit op dynamische wijze in de markt zetten, ” besluit onze gesprekspartner.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.