Belgiuminabox bouwt fysiek verlengstuk aan on-line handel

22/09/2016 OM 08:22 - Luc Willemijns
5f86897ca5ee6fba0a5ae8a82467fa5a
Kurt Verbiest en Kenny Segers: “Sinds de verruiming van het assortiment, kent Belgiuminabox een stijgend succes in Europa”
Bier-webshop Belgiuminabox, initieel gespecialiseerd in de internationale vermarkting van speciaalbieren maar intussen ook in de commercialisatie van mainstream-bieren, bouwt een fysiek verlengstuk aan zijn on-line activiteiten. Het achterliggende bedrijf BIAB B.V.B.A. betrok vorig jaar nieuwe, ruimere accommodatie in de Clara Snellingsstraat te Deurne. Vanop die nieuwe locatie boort Belgiuminabox thans ook het B2B-segment in eigen land aan. Bedrijven kunnen er voortaan ook fysiek terecht voor de aankoop van originele eindejaars- of relatiegeschenken. Voor de KMO kadert een en ander in de diversificatie van zijn activiteiten.

Kurt Verbiest ging een achttal jaar terug onder de noemer Belgiuminabox van start als zelfstandige in bijberoep met de on-line verkoop van speciaalbieren. Een drietal jaar terug werden de activiteiten binnen de rechtsvorm van een B.V.B.A. gegoten.

“Initieel focuste Belgiuminabox op de wereldwijde vermarkting van speciaalbieren, met nadruk op de ambachtelijke geuzes en kriekbieren. Sindsdien werd het assortiment verruimd met main-streambieren. Tot het aanbod horen ook het bijhorend glaswerk en bierborden, chocoladekoekjes en streekproducten, Belgische jenever en cider, …,” schetst zaakvoerder Kurt Verbiest.

Op de markt zijn behoorlijk wat on-line biershops actief. Elke webshop mikt doorgaans op een specifieke doelgroep met een eigen specialisatie. Of beperken hun activiteiten tot een bepaald geografisch gebied, zoals België of Nederland. Niet zo met Belgiuminabox dat als all-round on-line bierwinkel mikt op de maximale invulling van zoveel mogelijk doelgroepen wereldwijd.

Kurt Verbiest: “Concurrentie-onderscheidend voor Belgiuminabox zijn zijn geografische actieradius, zijn heel breed assortiment (lees: een duizendtal biersoorten, nvdr.) en focus. Bovendien zetten we heel zwaar in op klantentevredenheid. Leveringszekerheid is in dit verband van bijzonder belang”.

Bijkomende meerwaarde van het bedrijf schuilt in de verpakkingswijze (van zowel individuele producten als kratten bier). Van meetaf opteerde Belgiuminabox, conform zijn bedrijfsfilosofie, voor een kwaliteitsvolle verpakking. Als gevolg van de uitbreiding van het assortiment met mainstream-bieren, dokterde het bedrijf een nieuwe en meer duurzame manier van inpakken uit die een meer concurrentiële prijszetting mogelijk maakte.

Toenemend belang Europese markt

Aanvankelijk gingen de speciaalbieren van Belgiuminabox voornamelijk richting Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Sinds de verbreding van het aanbod komt ook de Europese markt volop tot ontbolstering.

“Speciaalbieren staan doorgaans gelijk met beperkte(re) productievolumes. Om onze groei-ambities hard te maken, voegden we mainstream-bieren aan ons aanbod toe, zonder evenwel onze specialisatie in speciaalbieren te verwaarlozen. Voor een aantal ambachtelijke geuze-brouwerijen zijn we bijvoorbeeld de enige partij in de markt die hun producten in een web-winkel aanbiedt,” verduidelijkt Kenny Segers, logistiek medewerker.

Op vandaag puurt Belgiuminabox nog steeds 90% van zijn verkopen op de exportmarkten. Tot zowat zes maanden terug hielden Europa en de rest van de wereld (met de VS op kop) elkaar in evenwicht. Op vandaag haalt Europa met 60% van de verkoop de bovenhand (waarbij Groot-Brittannië voor een aandeel van 70% tekent).

Dat toenemend succes binnen Europa noopte Belgiuminabox tot het herdenken van zijn logistieke operaties. In het kader van zijn groei opteerde de KMO, die vier medewerkers telt, voor een structurele samenwerking met logistiek dienstverlener DPD, dat over een Europees distributienetwerk beschikt. Voor de bediening van de rest van de wereld, werkt Belgiuminabox met bpost.

Diversificatiebeleid

Binnen en buiten Europa rekruteert Belgiuminabox zijn klanten zowel in het B2C- als het B2B-segment, in de meest ruime zin van het woord (bierwinkels, bedrijven, …). Nieuw in het diversificatiebeleid van de onderneming is de opstart van een B2B-activiteit in eigen land. Dat gebeurt niet enkel on-line, maar ook off-line. Belgiuminabox kan daarvoor terugvallen op de accommodatie - 400 m² groot - die het vorig jaar in Deurne in gebruik nam. Daar beschikt Belgiuminabox over kantoren, een logistieke ruimte en een opslagruimte, die deels als showroom fungeert. Bedrijven kunnen er terecht voor hun eindejaars- of relatiegeschenken, die maatspecifiek worden samengesteld en verpakt.

“Voor ons gaat het om een markt met heel veel groeipotentieel, die we inzonderheid in Antwerpen en Brussel in eigen beheer kunnen bedienen,” besluit Kurt Verbiest.

5f86897ca5ee6fba0a5ae8a82467fa5a
Kurt Verbiest en Kenny Segers: “Sinds de verruiming van het assortiment, kent Belgiuminabox een stijgend succes in Europa”
0eebd19d035e36f8bbe38ddbfd815c96
Kenny Segers en Kurt Verbiest bouwen fysiek verlengstuk aan on-line activiteiten bier-webshop Belgiuminabox

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.