Mpressions focust op personal branding en reputation management

21/09/2016 OM 08:34 - Luc Willemijns
10067601994d1f9d0201c15832106d33
Karen Verheyden (Mpressions): “Authenticiteit blijft heel belangrijk binnen personal branding”
Start-up Mpressions, onderdeel van Act de Présence B.V.B.A. (Waver), zet een nieuwe dienstverlening in de Belgische markt die zich toespitst op reputation management en personal branding voor bedrijven en personen. Uitgangspunt is daarbij onveranderlijk de menselijke insteek. Mensen achter een bedrijf zijn het authentieke gezicht van het merk, niet omgeerd. “Hoe beter een bedrijf erin slaagt de eigen waarden uitsluiting te laten vinden bij die van de werknemers, hoe hoger het bedrijfsrendement,” weet zaakvoerster Karen Verheyden. Gelukkige werknemers kunnen tot 12% productiever zijn, ongelukkige tot 10% minder, zo blijkt uit een studie van de universiteit van Warwick.

Mensen met een eigen visie, die hun eigen kwaliteiten kennen alsook de waarden waarvoor ze staan, zullen hoedanook meer gemotiveerde medewerkers zijn. Zeker indien ze werken voor organisaties die conform dezelfde waarden ageren. Een dergelijke “match” zal zich bovendien vertalen in een sterkere team spirit en een grotere personeelsbetrokkenheid. Verduidelijkt weze dat we het niet over de professionele skills hebben, maar over de soft skills van de werknemers. In tijden van toenemende digitalisering winnen die zogenaamde soft skills overduidelijk aan belang.

REACH Personal Branding-methodologie

Aan de basis van reputation management ligt personal branding. “Wie geen inzicht in zichzelf heeft, kan moeilijk een reputatie opbouwen,” meent Karen Verheyden.

De dienstverlening van Mpressions spitst zich toe op middelgrote bedrijven, mid-career professionals en bedrijfsleiders. Het bedrijf schakelt daartoe een Amerikaans on-line platform in, REACH Personal Branding genaamd, dat de deelnemers de kans biedt om naar de eigen marktreputatie te peilen. 360°Reach, in 2002 ontwikkeld door “branding”-pionier William Aruda, is het eerste web-gebaseerde personal brand assessment dat mensen inzicht verschaft in hoe ze door hun omgeving worden ervaren. Op basis van de kritische feedback kan men zijn carrière of zakelijk succes positieve impulsen verschaffen.

Ruim één miljoen mensen wereldwijd vulden intussen de 360°Reach-vragenlijst in. Niet enkel de betrokkene vult de vragenlijst uit. Dat gebeurt ook door minimaal vijftien werkrelaties, management-leden, eventuele mentors, familieleden vrienden en kennissen, aan wie anonimiteit wordt gegarandeerd.

Basis voor samenstelling optimale teams

Uit de bevraging komt snel naar voor welke de sterke punten van de bevraagde zijn. In tegenstelling tot wat voorheen gebruikelijk was, spitst Mpressions zich in het naliggende coaching-traject niet toe op het verbeteren van de zwakke punten, wel op het uitdiepen van de sterktes.

De platformbevraging genereert alvast een persoonlijkheidsprofiel. Een en ander verschaft inzicht in de waarden, de skills, de brand attributes (energiek, loyaal, bereid tot risico nemen, creatief, intelligent, …), de merkpersoonlijkheden (achiever, connector, relatiebouwer, persuader, driver, structuuradept, …), de brand skills en leadership-competenties van de bevraagde. Voorts maakt het rapport duidelijk binnen welk spectrum de betrokkene zich in teamverband positioneert (facilitator, doener, zorgverstrekker, leider of motivator). Een afzonderlijk rapport lijst dan weer de persoonlijke sterktes en zwaktes op.

360°Reach versterkt bijgevolg inzicht in de identiteit van bedrijfsteams en de intrinsieke kwaliteiten van zijn leden.

“Teams met een dergelijk inzicht zullen beter presteren. Elk lid van de ploeg wordt immers in functie van zijn eigen competenties en vaardigheden ingeschakeld,” weet Verheyden.

Markt gelooft in authenticiteit

De interventie van Mpressions biedt niet enkel een richtsnoer voor de optimale samenstelling van bedrijfsteams. Op zijn minst even belangrijk is de aandacht die uitgaat naar authenticiteit.

Karen Verheyden: “De markt eist vandaag een heel grote transparantie, ook op het vlak van waarden, waarin men gelooft en volgens dewelke men navenant ageert. Werken vanuit de eigen authenticiteit willen we volop stimuleren. In heel wat organisaties schurken medewerkers tegen hun produtiviteitslimieten aan. Bedoeling van Mpressions is niet nog meer uit de medewerkers te halen, maar wel het beste uit hen op te diepen”.

Belangrijk is dat een bedrijf bepaalde doelstellingen nastreeft, conform een duidelijke missie, visie en strategie op basis van bepaalde waarden. Van even groot belang is dat de medewerkers zich in die waarden kunnen vinden en er zich mee associëren. Zo voldoen ze aan hun behoefte om tot een groter geheel te behoren. Bovendien verhoogt een dergelijke waarden-“match” zich in een groter werknemersengagement. Dergelijke werknemers zullen zich in de markt als ambassadeur van hun eigen bedrijf profileren.

“In wezen schakelen we met Mpressions een dimensie hoger dan de traditionele PR en marketing. We bezorgen ondernemingen een sterkere marktpositionering door hun bedrijfswaarden een menselijk verlengstuk te bezorgen,” benadrukt Karen Verheyden.

Aandacht voor sociale media

Sociale media wakkeren de noodzaak aan authenticiteit ongetwijfeld verder aan. Persoonlijke contacten in het zakendoen worden steeds beter voorbereid. Prospects zullen nieuwe verkopers van hun kandidaat-leveranciers ongetwijfeld hebben gegoogeld voor het eerste contact. Maar vandaag zitten zowat alle werknemers van een bedrijf op de sociale media, zij dragen de waarden van het bedrijf uit. Zaken die bij het opzoeken van een bedrijf/persoon kunnen worden teruggevonden kunnen derhalve een negatieve of positieve impact hebben op het imago van het bedrijf/de persoon. Denk bijvoorbeeld aan een chauffeur van een bedrijf die negatief in het nieuw komt omwille van verkeersagressie.

Werknemers kunnen, dankzij 360°Reach, hun persoonlijk profiel op de sociale media met een biografie over 360° verrijken en derhalve ook hun persoonlijke waarden op transparante wijze voorstellen. Onderzoek leert dat maar liefst 53% van de bedrijfsleiders zich voor een mogelijke samenwerking met personen baseert op de gegevens die over hem of haar openbaar te vinden zijn (LinkedIn, FaceBook, Twitter en andere kanalen).

“Wat andermaal aantoont waarom authenticiteit in de eigen persoonlijke waarden in het hedendaagse beroepsleven van cruciaal belang zijn,” besluit de zaakvoerster van Mpressions.

BUSINESSMARKERS C.V.B.A.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

MPRESSIONS

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

ACT DE PRESENCE B.V.B.A.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.