Scania eist voortrekkersrol op in shift naar duurzaam transport

26/09/2016 OM 09:49 - Luc Willemijns
C296773b4fcafa3da47ebd4a08fc5417
Henrik Henriksson, nieuwe topman Scania, schuwt de leidersrol in duurzaam transport niet
Scania onthulde met veel vertoon tijdens een internationale persconferentie zijn nieuwe generatie trucks. Het was ruim 11 jaar geleden dat de Zweedse vrachtwagenconstructeur een nieuw model introduceerde. Met de nieuwe generatie trucks dicht Scania zichzelf een voortrekkersrol toe in de verschuiving naar duurzaam transport. Gewezen VN secretaris-generaal Kofi Annan zakte persoonlijk naar Parijs af om de Scania-boodschap kracht bij te zetten. Scania investeerde zowat 2 miljard euro in de ontwikkeling van het nieuwe truck-model. De eerste voertuigen van de nieuwe generatie zijn bestemd voor de Europese lange afstandsmarkt.

De wereld van het transport bevindt zich op een kantelmoment. Tegen 2021 zullen maar liefst 28 miljard devices geconnecteerd zijn. In de laatste 50 jaar nam de CO2-concentratie toe met 30%. Wereldwijd worden elk jaar ruim 8 miljard ton goederen over de weg vervoerd. Wil men tegen 2050 een toename van de gemiddelde temperatuur op aarde met 2% vermijden, is een reductie van de jaarlijkse CO2-uitstoot met 40% vereist.

Dat Scania voor de introductie van zijn nieuwe truck-model voor Parijs opteerde, is meer dan symbolisch. Tijdens de Klimaatconferentie van eind vorig jaar in de Franse hoofdstad aanvaardden 195 landen voor het eerst een universeel wettelijk bindend klimaatakkoord. Ambitie is tegen 2020 een aanzet tot ommekeer (lees: daling van de wereldwijde CO2-uitstoot, nvdr.) te bewerkstelligen. Vanaf 2050 streeft men per saldo een negatief CO2-emissievolume na en moet de decarbonisering van de economie zich voltrekken. Transport is vandaag de dag, zoals bekend, één van de grote vervuilers en verantwoordelijk voor een groot deel van de CO2-uitstoot.

“Wegtransport veroorzaakt ruim twee derden van de huidige CO2-uitstoot en is verantwoordelijk voor 60% van de totale olieconsumptie. Het is derhalve van wezenlijk belang voor het halen van de vooropgezette duurzaamheidsdoelstellngen,” aldus Annan. Net zoals in alle sectoren, kan de toekomstige transportsector niet zonder onderlinge samenwerking en partnerships, zo luidt het.

Andreas Renschler, head of Volkswagen Truck en directievoorzitter van Scania sinds 2015, is van oordeel dat digitale connectiviteit een paradigma-shift in de weg naar duurzaam transport zal teweeg brengen. Uitwisseling van data in real-time tussen connected trucks kunnen de druk op de transportinfrasctructuur verminderen en bijdragen tot continue verkeersstromen en een optimale vlootuitbating.

Leiderschapsrol in shift opnemen

Henrik Henriksson, sinds begin dit jaar president en ceo van Scania AB, dicht Scania resoluut een leiderschapsrol toe in de shift naar een duurzaam transportmodel.

“Daarvoor herdefiniëren we de rol van transport vanuit een holistische invalshoek”, heet het. “Met behulp van hernieuwbare brandstoffen kan de CO2-uitstoot tot 90% worden teruggedrongen. Sinds Scania in 2008 zijn eigen transportlabo’s in gebruik nam, werd de CO2-uitstoot van onze voertuigen met 50% per ton/kilometer teruggedrongen. En waarom kunnen, zoals in Scandinavië, ook in de rest van Europa geen langere voertuigen worden ingelegd?,” vraagt Henriksson zich luidop af. “Ten slotte wordt connectivity een echte “game changer” om inefficiënties weg te werken en verspilling te vermijden,” voegde hij daaraan toe.

Scania zet naar aanleiding van zijn 125ste verjaardag alvast de toon in het duurzaamheidsdebat met de grootste productlancering sinds 21 jaar. Steunpijlers in het bewerkstelligen van de shift naar duurzaam transport zijn voor de Zweedse vrachtwagenbouwer drieërlei, met name Smart & Safe Transport, Elektrificatie en Energie-efficiëntie.

Sinds 2011 is elk Scania-voertuig geconnecteerd. Met zijn nieuwe truck-generatie schakelt het bedrijf evenwel een dimensie hoger, waarbij communicatie doorheen de hele transportketen binnen bereik wordt gebracht. Europese vrachtwagens zijn momenteel maar 60% van de beschikbare tijd in bedrijf. Die uptime wil Scania in de toekomst fors opvoeren. Het sloot daarvoor een partnership met Ericsson op connectiviteitsvlak dat op het eind van de rit tot autonoom rijdende vrachtwagens moet leiden.

Op vandaag stelt Scania over het breedste gamma voertuigen te beschikken dat door alternatieve brandstoffen wordt aangedreven (bio-ethanol, biogas, biodiesel, …). Samen met zijn Noorse partner ASKO werkt Scania momenteel aan de ontwikkeling van een elektrische truck, nieuwe hybride modellen en elektrische bussen die draadloos kunnen worden geladen.

Oplossingen als Driver Coach, Coasting en voertuig-monitoring haken dan weer in op de hang naar meer energie-efficiëntie.

Nieuwe truck-generatie

Scania’s nieuwe truck-generatie speelt dan ook maximaal in op de nieuwe, wereldwijde duurzaamheidsstrategie waartoe COP 21 in Parijs de aanzet gaf. De nieuwe modellen worden in de komende 18 maanden wereldwijd en gefaseerd geïntroduceerd.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.