Op = op

23/09/2016 OM 10:05 - Luc Willemijns
8d931a2b864760b01253dde101715f30
U kent ze wel. Die posters op de ramen van discounters als er spectaculaire aanbiedingen zijn. Vaak staat er dan in grote vette letters: “Slechts één per klant”, of: “Alleen deze week”, gevolgd door een serie uitroeptekens. Wat ik persoonlijk altijd een hele mooie vind is: “Op = op”. Vroeger, als kleine jongen, dacht ik dan altijd: “Ja, hé! Zorg er dan voor dat je genoeg voorraad hebt. Kun je een keer wat verkopen, heb je te weinig in huis!”. Maar toen wist ik nog niet wat ik nu weet. U weet natuurlijk dat die vondst van middenstanders er niet hangt als waarschuwing. Om aan te geven dat het waarschijnlijk zinloos is om te trachten er nog een aan te schaffen. Zo van: “De kans is groot dat het allang is uitverkocht, dat alles inmiddels op is. Als ik u was zou ik de tijd en moeite besparen om hier nog binnen te lopen”.

Nee, de bedoeling is uiteraard dat u snel naar binnen gaat. “Wat? Op = op! Dat zal me toch zeker niet gebeuren zeg! Daar moet ik écht niet aan denken. Laat ik snel even wat aanschaffen, voor het te laat is”. Het schaarstebeginsel maakt dat klanten iets heel graag willen hebben. Nog los van wat het kost. Zo stonden er bijvoorbeeld ooit rijen kopers bij Hennes & Mauritz toen daar een zeer beperkte collectie van de ontwerper Karl Lagerfeld werd aangeboden. Na het overlijden van Herman Brood ontstond een run op zijn schilderijen en stegen de prijzen voor die werken exponentieel.

Wat kunnen we hiervan leren? Mensen willen graag dingen waar er maar weinig van zijn. Of die slechts gedurende een beperkte periode verkrijgbaar zijn. Als iets schaars is, neemt de prijsgevoeligheid automatisch af. Schaarste is dus een zeer effectief middel om kopers te beïnvloeden. Dat kan kwantitatieve schaarste zijn: we hebben eenvoudigweg niet meer of we kunnen in die periode niet meer produceren, of kwalitatieve schaarste: het duurt weer enige tijd voor deze kwaliteit weer leverbaar is. Maar schaarste kan op van alles en nog wat betrekking hebben. Bijvoorbeeld op de snelheid van leveren: indien u deze week nog beslist, kunnen wij die keuken binnen een maand leveren en plaatsen. Of op branche-exclusiviteit.

Bij dergelijke beïnvloedingsprincipes ben je geneigd te denken dat alleen anderen, in andere branches, die toe kunnen passen. En dat jouw situatie zich daar niet echt voor leent. Dat dacht ik zelf ook. Totdat ik er bij toeval achter kwam dat het schaarstebeginsel met enige creativiteit overal toe te passen is. Toen ik jaren geleden steeds meer aanvragen voor presentaties kreeg, besloot ik om voortaan nog maar één presentatie per dag te verzorgen. Dat was niet alleen fijner werken en minder stressvol voor mezelf. Het zou, door meer voorbereidingstijd en een betere focus, ook de kwaliteit ten goede komen, zo legde ik mijn klanten uit. Die begrepen dat meteen.

Ik merkte al snel dat ik hiermee de presentaties die ik gaf veranderde in een schaars goed. Het was aanvankelijk niet zo bedoeld, maar op mijn website communiceerde ik vanaf dat moment eigenlijk: “Wie het eerst komt, het eerst maalt. Op = op”.

(Jos Burgers is op 6 oktober 2016 gastspreker op de eerste “dvo Connect”. Activity-leden van “de Vlaamse Ondernemer” krijgen er gratis toegang)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.