MAN Truck & Bus betreedt bestelwagensegment

05/10/2016 OM 08:50 - Luc Willemijns
1240f33d89a47e6114ea51d423c19e28
Met de introductie van de MAN TGE doet MAN Truck & Bus zijn intrede in het bestelwagensegment
Met de introductie van de MAN TGE betreedt MAN Truck & Bus het bestelwagensegment. Een en ander is het gevolg van een strategisch partnership met zusterorganisatie Volkswagen Truck & Bus. De MAN TGE loopt in een nagelnieuwe bestelwagenfabriek in het Poolse Wrzesnia van de band. De MAN TGE is niet enkel verkrijgbaar in het dealer-kanaal van MAN Truck & Bus, maar eveneens via het agentennetwerk.

MAN Truck & Bus (Kobbegem) staat in de markt genoegzaam bekend als een typische speler in het zware segment van de bedrijfsvoertuigen, zeg maar meerassige voertuigen met een draagvermogen van meer dan 19 ton. Het merk geniet ook een hele hoge betrouwbaarheidsscore binnen het truck-segment.

“MAN is al vijf jaar na elkaar het meest betrouwbare vrachtwagenmerk voor voertuigen ouder dan vijf jaar,” weet sales director Stijn Tielens.

Net als Scania maakt MAN deel uit van het Volkswagen-concern. Onder impuls van Andreas Renschler, die op 1 februari 2015 aantrad als nieuwe topman van de divisie “Commercial Vehicles” bij Volkswagen, werd een nieuwe entiteit opgericht met een exclusieve B2B-focus binnen de transportmarkt. Bedoeling is met de groep op bedrijfswagenvlak tot wereldwijd marktleiderschap door te stoten.

Tot de nieuwe “Commercial Vehicles”-divisie horen MAN, Scania en Volkswagen Truck & Bus. De drie bedrijven worden weliswaar nog steeds afzonderlijk gerund. Zo behouden ze zowel hun eigen netwerk als commerciële toepassingen. De eerste winst van de krachtenbundeling schuilt voornamelijk in R&D en sourcing.

Full-range leverancier in bedrijfswagenmarkt

Met de nieuwe MAN TGE treedt MAN toe tot het peloton van de full-range leveranciers. Als gevolg van de toevoeging van de nieuwe bestelwagen aan het assortiment, is MAN bij machte bedrijfsvoertuigen aan te bieden met een toelaatbaar maximumgewicht van 3,0 tot 44 ton en meer. De MAN TGE kan met een B-rijbewijs worden gereden, is vrij van tachograafverplichtingen en niet aan de kilometerheffing onderhevig.

“In eerste instantie zullen we met de MAN TGE focussen op onze bestaande klanten, waarbij we elk klantensegment dat we vandaag met de trucks bedienen zullen aanspreken met maatspecifieke oplossingen. Zo wordt de TGE beschikbaar in voorwiel-, achterwiel- en vierwielaandrijving. In totaal zal het aanbod twee wielbasissen, drie dakhoogtes, drie voertuiglengtes en diverse chassisconfiguraties omvatten, gaande van gesloten uitvoeringen over bestelwagens met ruiten tot modellen met enkele of dubbele cabine, handgeschakeld of met automatische schakelbak,” aldus Tielens.

Vooralsnog zal de MAN TGE enkel in dieseluitvoering beschikbaar zijn. Op relatief korte termijn zouden evenwel modellen met alternatieve aandrijftechnologieën volgen.

“Qua comfort-, veiligheids- en verbruiksniveau positoneert de TGE zich als best-in-class. Ook op het stuk van de aërodynamica scoort het voertuig best in zijn segment,” weet Mikaël Van Cauter, project manager LCV bij MAN Truck & Bus.

Strategisch partnership

VW werkt in Düsseldorf samen met Mercedes waar de VW Crafter en de Mercedes Sprinter op dezelfde assemblagelijn worden gebouwd. Die samenwerking neemt eind dit jaar evenwel een einde.

Volkswagen bouwde intussen in Wrzesnia in Polen een nieuwe bestelwagenfabriek, waar onlangs de bouw van de Crafter werd aangevat.

“Om een bestelwagenfabriek rendabel te maken is een jaarlijks productievolume van 100.000 eenheden vereist. Zelf verkoopt VW jaarlijks zowat 49.000 bestelwagens in Europa. Vandaar dat de constructeur nood had aan een strategische partner die met MAN in eigen huis werd gevonden,” aldus de sales director.

De MAN TGE zal in Polen derhalve van dezelfde band lopen als de VW Crafter. De testproductie werd inmiddels opgestart.

Nieuwe mogelijkheden voor het kanaal

De MAN TGE zal via het bestaande dealer-kanaal van MAN Truck & Bus worden verdeeld. Dat omvat vijf eigen filialen (Wommelgem, Kobbegem, Courcelles, Tournai en Luxemburg) en zeven private sales dealers. Bovenop zullen ook de tien service-partners als verkoopsagent optreden.

“In wezen zal de nieuwe bestelwagen in België via 25 verkoopspunten in de markt worden gezet. Die zullen alle demo-wagens, stockwagens en gespecialiseerde verkopers inschakelen,” bevestigt Mikaël Van Cauter.

MAN neemt zich overigens voor zijn klantgerichte aanpak uit de vrachtwagen-business ook op het bestelwagensegment toe te passen.

Zo zullen bestelwagenklanten in het netwerk ook kunnen genieten van de verlengde openingstijden (tot 22.00 u in sommige service-punten) om zodoende een maximale “uptime” van hun voertuig te vrijwaren. Ook het Europese pechverhelpingsprogramma van MAN Truck & Bus wordt naar het bestelwagengamma doorgetrokken. Binnenkort zal ook de MAN TGE gebruik kunnen maken van het nieuwe fleet management-programma dat over de hele divisie “Commercial Vehicles” van de Volkswagen-groep wordt uitgerold.

Mikaël Van Cauter: “Twee derden van de bestaande truck-klanten van MAN hebben een of verschillende bestelwagens in hun vloot. Het ligt voor de hand dat we bij hen in eerste instantie op zoek gaan naar een verhoogde marktpenetratie”.

Uit de huidige productievolumes van de VW-groep en de productiecapaciteit van de nieuwe fabriek blijkt dat de nieuwe “Commercial Vehicles”-entiteit van VW binnen het bestelwagensegment op zoek gaat naar minimaal een verdubbeling van de verkoopsvolumes. Een en ander werpt indirect meteen een licht op de beoogde verkoopsdoelstellingen voor de MAN TGE.

Sales director Stijn Tielens waagt zich niet aan verkoopsprognoses, maar wijst wel op de opportuniteiten die het nieuwe model voor het dealer-netwerk inhoudt.

“MAN Truck & Bus is vandaag de enige constructeur die zijn gamma uitbreidt. Andere aanbieders pakken uit met gefacelifte en nieuwe modellen binnen het bestaande aanbod. Met de MAN TGE boren we nieuwe markten en nieuwe klanten aan. Onze dealers kunnen hiervan alleen maar beter worden,” luidt het tot slot.

1240f33d89a47e6114ea51d423c19e28
Met de introductie van de MAN TGE doet MAN Truck & Bus zijn intrede in het bestelwagensegment
D768fc1a59a5fe30d89b2dd0ca13557c
Stijn Tielens (sales director) en Mikaël Van Cauter (project manager LCV): “Met de MAN TGE boren we nieuwe markten en nieuwe klanten aan”

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.