Drie blogpost-formaten die altijd werken

12/10/2016 OM 11:13 - Joeri De Bouvere
Db6f661ce51c564aad19771d7038a53b
Heb je op je website ook een blog staan waar je nauwelijks iets op schrijft? Dat is best zonde, want bloggen kan erg interessant zijn voor je bedrijf. In dit artikel reiken we je drie handige blogpost formats aan die je kan gebruiken als je een blogpost wil schrijven. Zo heb je in geen tijd een levendige blog die je (potentiële) klanten met boeiende informatie voorziet.

Lijstjes

Lijstjes zijn de bekendste vorm van blogpost formats. Ze komen erg veel voor, net omdat ze zo handig toe te passen zijn op allerlei onderwerpen en sectoren. Ook deze blogpost is een lijstje, namelijk een oplijsting van drie handige blogpost formats.

Waarom zijn lijstjes zo succesvol? Lezers on-line zijn op zoek naar hapklare informatie. Vaak hebben ze geen zin of tijd om ellenlange teksten te lezen, maar willen ze snel veel informatie te weten komen. Een lijstje is erg handig, omdat je door de tussentitels kan beslissen welk puntje van het lijstje interessant is om volledig te lezen. Verder zijn titels van lijstjes ook erg uitnodigend om op te klikken. Als je op Facebook een lijstje ziet met "Vijf soorten fruit dat je al heel je leven verkeerd eet", wordt je interesse gewekt. Je wordt nieuwsgierig over welke soorten fruit het gaat en klikt uit interesse op het artikel. Door dit zelf te gaan toepassen zorg je er voor dat mensen sneller naar je blogpost gelokt zullen worden.

Lijsjes kunnen van toepassing zijn in alle sectoren, voor allerlei onderwerpen waar je over zou willen schrijven. Om dit te illustreren geven we hieronder enkele voorbeelden.

- Aannemer: De drie beste manieren om je huis te isoleren
- Kledingwinkel: Zes basisstuks die iedereen in zijn kleerkast moet hebben
- Elektronica webshop: Vijf signalen dat jouw laptop aan vervanging toe is

How-to's

How to's kennen ook heel wat succes on-line. Dit kan in de vorm van een blogpost zijn, maar je kan ook een begeleidend filmpje maken of enkele foto's gebruiken die het proces aantonen. Deze kan je uiteraard ook in je blogpost opnemen. In een how to leg je uit hoe je een probleem aanpakt. Dit kan gaan van hoe je vlekken uit kleren krijgt tot hoe je je werk beter organiseert. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Waarom zijn how to's zo'n succesvol blogpost format? Omdat je er mensen mee gaat helpen. Bloggen draait volledig om het aanbieden van informatie waar je lezer naar op zoek is, niet om een verkoopspraatje. Met een how to kan je in een post heel handig inspelen op de vragen die jouw potentiële klanten kunnen hebben. Door hen te helpen, zullen ze vast en zeker jouw naam onthouden. Wanneer ze op zoek zijn naar een bedrijf met jouw product of service, zal je naam alvast bekender in de oren klinken dan die van je concurrenten. Dat kan alleen maar interessant zijn. Bovendien kunnen how to's zich ook richten op bestaande klanten. Zo kan je in een how to uitleggen hoe je een product kan gebruiken. Dit kunnen we zien als een extra service die je aan je klanten biedt, waardoor ook zij je dankbaar zullen zijn.

Ook bij het format how to kan je dit toepassen in allerlei sectoren. Om te beslissen over welke onderwerpen je een how to kan schrijven, denk je best na over de problemen die je (potentiële) klanten kunnen ondervinden in jouw sector of met jouw product. Vervolgens reik je hen een oplossing aan in de vorm van een blogpost. Enkele voorbeelden vind je hieronder.

- Aannemer: Zo onderhoud je het best een natuurstenen vloer.
- Kledingwinkel: Hoe bewaar je het best je hemden zonder kreuken?
- Elektronica webshop: Hoe reinig ik mijn smartphone?

Klantenverhalen

Klantenverhalen of case studies kan je gaan gebruiken als je meer dan enkel hapklare kennis wilt delen. In een case study deel je immers je ervaring met een bepaalde case of klant. Zo kan je bijvoorbeeld uitvoerig uitleggen hoe je voor een bepaalde klant een project op poten hebt gezet. Je kan er je werkwijze in opnemen en de resultaten die het opgeleverd hebben. Dat kan je ook stofferen met een quote van de klant, die vertelt over hoe hij/zij tevreden is over jouw geleverde werk.

Waarom zijn case studies één van de interessantste blogpost formats? Ze tonen je expertise in jouw werkveld aan en geven potentiële klanten een kijkje in hoe je te werk gaat. Wanneer mensen interesse hebben om met jouw bedrijf samen te werken, zullen ze sneller overtuigd zijn als ze veel informatie hebben over je werkwijze. Je geeft hen alvast een kijkje op de resultaten die ze van jou kunnen verwachten. Als er bovendien ook een quote van een tevreden klant in verwerkt zit, werkt nog beter dan wanneer je enkel zelf vertelt hoe fantastisch je bedrijf is. De mening van iemand zoals hen, weegt dan vaak zwaarder door.

Dit soort blogpost format werkt vaak het best bij B2B-bedrijven, met andere woorden bedrijven die samenwerken met andere bedrijven.

Vergeet ook niet te delen!

Nu je een geweldige blogpost geschreven hebt, wil je natuurlijk ook graag dat deze gelezen wordt. Het zou immers zonde zijn om tijd te stoppen in een artikel dat door niemand bekeken wordt. Gewoon je blogpost publiceren op je website en er van uit gaan dat deze gelezen zal worden, is helaas een foute aanpak dat erg vaak voorkomt. De (potentiële) klanten vinden je interessante post niet zomaar, maar dat is voor een volgende keer.

Meer info PubliLab: 0476/90.53.78 of http://www.publilab.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.