Brouwerij Lindemans bleef in de familie

20/10/2016 OM 08:23 - Luc Willemijns
6e0fbd02f8b996b3c1e448aa7b4562b5
Voor veel bedrijven is het moeilijk om een geschikte ondernemer te vinden die de zaak wil overnemen. Dirk en Geert Lindemans namen jaren geleden de bierbrouwerij over van hun vader en diens broer. Toch is zo’n interne overdracht, ook voor kandidaat-overnemers, niet evident. Dirk en Geert konden alle stappen van de overname binnenshuis afhandelen.

Dirk: “Bij een familiale opvolging zijn er andere uitdagingen dan bij een verkoop: welke familieleden laat je immers toe als aandeelhouder? De grootste uitdaging is om iedereen op dezelfde golflengte te krijgen en een strategie uit te werken waarbij iedereen winnende partij is. Het is belangrijk om elke betrokkene uitvoerig te informeren over het plan en de nieuwe structuur, zeker de niet-actieve familieleden”.

Geert: “Om de overdracht succesvol te laten verlopen werd een nieuw business-plan opgesteld en werd met de hulp van ons accountantskantoor een overnameplan uitgewerkt. In het overnamedraaiboek stonden drie mogelijke scenario’s voor financiering. We hadden het geluk dat de familie akkoord ging om een jaarlijks afbetalingsplan te accepteren. Daarom hebben we niet met een bank hoeven samen te werken. Dat gaf ons meer flexibiliteit. Er werden immers enkele mogelijkheden ingebouwd om meer of minder per jaar af te betalen, afhankelijk van de omstandigheden. Bij een slecht jaar of grote investeringen konden we minder aflossen, bij een goed jaar konden we meer aflossen. Oorspronkelijk was de terugbetalingstermijn tien jaar, maar na acht jaar hebben we de laatste schuld kunnen aflossen”.

Geen eenvoudig proces

Dirk: “Een overname is geen eenvoudig proces. Door samen te werken met een externe adviseur, kon een duidelijk en cijfermatig gestaafd plan aan de familie worden voorgelegd. Onze adviseur heeft ook geholpen met de argumentatie om het vertrouwen te krijgen van de familie om een intern afbetalingsplan te accepteren”.

Doordat Geert en Dirk reeds de dagelijkse leiding binnen het bedrijf hadden overgenomen, was er na de overdracht geen enkel probleem meer op de werkvloer. Integendeel, het heeft meer zekerheid en stabiliteit bij de werknemers gebracht.

Geert: “Al snel moest er een nieuwe tussenlaag komen omdat onze functies ook evolueerden door de toegenomen activiteit. We hebben initiatief genomen om mensen intern te promoveren. Ook dat gaf intern veel vertrouwen”.

Agentschap Innoveren & Ondernemen doet heel wat inspanningen om informatie, begeleiding en expertenadvies toegankelijk te maken voor KMO’s. Maar deze maken er te weinig gebruik van.

Het gratis informatiepakket “Bedrijfsoverdracht” kunt u opvragen bij Agentschap Innoveren & Ondernemen via http://www.vlaio.be/artikel/gratis-infopakket.

Via de KMO-portefeuille krijgt u daarenboven susbsidies om een expert of coach in te schakelen.

Tijdens de “Week van de bedrijfsoverdracht” van 24 tot 28 oktober, zijn er heel wat inspiratiesessies en workshops. Als u in de komende vijf jaar met opvolging of overname te maken krijgt, mag u zeker het start-event op maandag 24 oktober in De Montil, Affligem, niet missen.

Surf naar www.weekvandebedrijfsoverdracht.be voor alle details.

6e0fbd02f8b996b3c1e448aa7b4562b5
0c8c80ce668b178cf72f545700ec76b6

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.