OKI schuift verder op richting office- en professional printing

03/11/2016 OM 08:18 - Luc Willemijns
676a811e96f354ec9e84bd31250e6ea1
De nieuwe MC573 MFP, onderdeel van de vernieuwde 5-serie, vult een lacune in OKI’s aanbod in
OKI schuift verder op richting oplossingen voor het segment van office- en professional printing. Die beweging zette de Japanse printer-fabrikant goed drie jaar terug in. Toen werd ook een verticale marktbenadering voorop geschoven, waarbij graphic arts, retail en graphic printing als doelsegmenten werden aangevinkt. Met de volledig vernieuwde 5-serie in zijn kleuren MFP-aanbod, herpositioneert het bedrijf zich thans in het segment van de kleine werkgroepen. Voorts ligt de nadruk ook steeds meer op het intelligente monofunctioneel A4-kleurenaanbod.

De slimme productreeks van OKI omvat thans A3- en A4-printers, kleuren- en zwart/wit-modellen, die zich richten tot organisaties van elke dimensie, gaande van KMO’s tot grote corporates. OKI maakt duidelijk werk van zijn strategische marktherpositionering. Binnen die markt zullen de verhoudingen op vendor-vlak overigens grondig worden hertekend. Zo verwierven het Chinese Apex Technology en PAG Asia Capital bijvoorbeeld onlangs de controle over Lexmark. HP Inc. maakt zich dan weer op om voor een bedrag van 1 miljard USD de printing-activiteiten van Samsung over te nemen.

De nieuwe bedrijfsstrategie van OKI stippelt een opschuiven langsheen de waardenas uit, richting office printing (een markt van 40 miljard euro) en professional printing (een markt van 15 miljard euro). Bovenaan bevindt zich de high-speed industriële markt, met onder meer niche-toepassingen met witte/transparante toner, een marktsegment ter waarde van 500 miljard euro waarop OKI zijn begerig oog heeft laten vallen.

Verticalisatiestrategie

Voorts lijnde OKI drie verticale marktsegmenten af om zijn doelstellingen hard te maken, met name graphic arts, retail en healthcare. Zo kocht OKI Data Corporation, onderdeel van OKI Groep, op 1 oktober vorig jaar Seiko I Infotech, Inc. (SIIT), een dochter van SII en wereldwijd actief in breedformaat-printers. In 2012 lanceerde OKI voor het eerst een DICOM-embedded LED printer-reeks voor het afdrukken van röntgenfoto’s voor medische diagnostiek.

“In de healthcare-sector huldigen we een dubbelsporige strategie, toegepitst enerzijds op medical image printing, anderzijds op integratie in de workflow-omgeving van healhtcare information systems,” aldus Terry Kawashima, managing director OKI Europe Ltd. (Egham, UK).

Blikvanger binnen de verticalisatiestrategie van de vendor was de introductie, nagenoeg drie jaar terug, van een vijfkleuren LED A3+-printer met, optioneel, een Fiery XF-controller van partner EFI.

In 2012 pakte OKI voor het eerst uit met digitale LED-printers met witte droge toner. Die oplossing bracht een voorheen dure technologie binnen bereik van kleinere design- en grafische bureaus die zodoende dragers allerhande in-house en on-demand met een witte kleur kunnen bedrukken. De LED A3+ vijfkleuren-printers, de Pro 9541 en Pro 9542, hebben overigens een vijfde station aan boord voor het bedrukken in wit of met transparante toner. De printer richt zich heel specifiek naar de grafische sector en de verpakkingsindustrie, die nood hebben aan snelle, digitale print on-demand oplossingen, mogelijk met een witte of transparante glanzende steunkleur naast de CMYK-proceskleuren. Eerder dit jaar breidde OKI zijn aanbod voor creatieve bedrijven en drukkerijen uit met de Pro6410 NeonColor-printer met geïntegreerde white toner-technologie.

Toenemend succes in office printing met ingebedde intelligentie

Nieuwkomer in het office printing-segment is de vernieuwde 5-serie MFP’s, bestemd voor kleinere werkgroepen. Die nieuwe serie krijgt ook het sXP-platform aan boord. Het zowat drie jaar terug geïntroduceerde smart eXtendable Platform positioneerde OKI voor het eerst in de document management-markt. sXP is een platform met een open architectuur die het mogelijk maakt om de devices naadloos te integreren in de documentenstroom binnen KMO’s en het beheer van documenten te stroomlijnen. Dankzij dat platform schoof de vendor van de “Office printing”-markt naar de “Office solutions”-markt door. Eerste software vendors die met het sXP-platform koppelden waren SMARTdoc, PaperCut, Drivve, DocuWare en SAGE.

“Inmiddels is het aantal software-partners tot nagenoeg een veertigtal opgelopen,” stelt Kawashima.

OKI sXP wordt onder meer gekenmerkt door geïntegreerde tekenherkenning, mobiele verbinding met de cloud en een driverless-afdrukmogelijkheid. Met Sendys Explorer bezorgt de vendor zijn MFP’s bijkomende functionaliteit. De server-gebaseerde software van Sendys, gratis beschikbaar voor OKI-gebruikers, scant documenten uit verschillende bronnen (MFP, smartphone, tablet-camera via de iOS of e-mail account) en zet deze om naar verschillende, bewerkbare formats (zoals PDF, PDF/A, JPEG, PNG, TIFF en TXT).

Sendys Explorer slaat bovendien alle gescande documenten op. De gebruiker kan deze vervolgens via het aanraakscherm van het multifunctionele systeem per e-mail aan zichzelf of een andere gebruiker zenden dan wel in een eigen map opslaan. Optionele cloud connectors voor Google Cloud, Microsoft SharePoint/One Drive of Dropbox maken het OKI MFP-systeem snel en eenvoudig geschikt voor de cloud.

LED-technologie en toner met laag smeltpunt

Niet enkel de introductie van intelligente kleuren-MFP’s ligt aan de basis van OKI’s toenemend succes in het segment van “Office printing”. Ook de ingebedde LED-technologie speelt een niet te versmaden rol. Dankzij die onder eigen dak ontwikkelde technologie kan de vendor printers en MFP’s in de markt zetten die beduidend energiezuiniger en onderhoudsvriendelijker zijn dan hun niet LED-gestuurde tegenhangers. Voor LED-gestuurde afdruktechnologie zijn bovendien driemaal minder mechanische componenten vereist in vergelijking met uitvoeringen op basis van laser-technologie.

“Dankzij de single-pass sheet-technologie bezorgen de LED-gestuurde devices ons bovendien een verregaande flexibliteit op het vlak van dragers (dikte, gewicht, oppervlak, glanzend papier, film, warmte-overdracht- of warmtebestendig papier, …),” bevestigt de managing director OKI Europe Ltd. De toestellen kunnen dragers tot een maximale grammage van 360 gram (320 gram recto/verso) aan.

Ook bijzonder is het gebruik van toner met laag smeltpunt in de MC500- en MC800-series. Dat zorgt voor een bijkomend duurzaamheidsvoordeel en … beschermt gelijktijdig de positie van de vendor op de consumables-markt.

Terry Kawashima erkent dat de transformatiestrategie “een beetje moeilijker liep dan aanvankelijk gedacht. Niettemin halen we inmiddels een marktaandeel van 30% in de grafische markt binnen Europa. Ook sinds de lancering van de nieuwe, slimme A3 kleuren-MFP’s in mei vorig jaar, steeg OKI’s marktaandeel in het printer-based A3-MFP Office-segment binnen de EMEA-regio boven de 30% uit,” luidt het.

De hele printer- en MFP line-up van OKI is in de voorbije drie jaar integraal vernieuwd.

676a811e96f354ec9e84bd31250e6ea1
De nieuwe MC573 MFP, onderdeel van de vernieuwde 5-serie, vult een lacune in OKI’s aanbod in
5d794399d1a853550b96dc53191fb68c
Terry Kawashima: “Verticalisatiestrategie OKI, weliswaar moeilijker dan verwacht, werpt vruchten af”

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.