Beobank positioneert zich op professionele markt

16/11/2016 OM 09:57 - Luc Willemijns
028b27231a53e17953c4a8fa73da9a97
Bob Vanmeerbeeck, Guy Roosen en Guy Schellinck azen op een groter deel van de marktkoek in het bedrijfsmatig segment
Beobank N.V. (Brussel), dat op 1 mei j.l. ontstond uit de fusie tussen Beobank, het voormalige Citibank Belgium, en BKCP, zet in op een verdubbeling van zijn marktaandeel in de volgende tien jaar. Daartoe mikt het onder meer op een uitbreiding van zijn positie binnen het zakelijk segment waar de bank momenteel een marktaandeel van amper 1% heeft. Een nieuw netwerk van PRO Centers moet de financiële instelling beter in het vizier van de professionele klant brengen. Naast nieuwe producten, mikt de CMNE-dochter voor het halen van zijn groei-ambities ook op een verbreding van het activiteitenspectrum. Niet uitgesloten is dat Beobank op korte termijn ook verzekeringsproducten Niet-Leven (BOAR) op de markt brengt of zich begeeft op het pad van de makelaardij in onroerend goed, de beveiliging of domotica.

Als middelgrote bank en “challenger” hanteert Beobank een andere aanpak dan gebruikelijk is. De bank bedient 620.000 professionele en particuliere klanten via 242 agentschappen met 1.500 medewerkers (waaronder 400 zelfstandigen). Proximiteit blijft binnen de marktbenadering heel belangrijk. Vandaar dat de CMNE-dochter voor een omni-channel strategie kiest. De bank heeft voorts een eigen call center in België.

“In de komende tien jaar mikken we op een verdubbeling van ons marktaandeel door een uitbreiding van onze activiteiten, zowel qua type als wat producten betreft,” schetst ceo Guy Schellinck. “Naast de bancaire producten, zullen we in de toekomst ook meer verzekeringsproducten en op termijn zelfs niet-bancaire producten aanbieden”, zo luidt het.

In Frankrijk is CMNE bijvoorbeeld heel actief in de makelaardij van vastgoed.

Duidelijk is dat Beobank in België wil doorgroeien tot een gestructureerde organisatie, actief in de domeinen Retail, Pro en Patrimonium.

Professionele markt hoeksteen in groeistrategie

“De hoeksteen in Beobank’s groeistrategie is het professionele segment. Dat houdt voor Beobank heel wat potentieel in op het vlak van professioneel bankieren,” weet Guy Roosen, directeur Sales & Marketing. Zo evolueert de markt in België naar een meer gedifferentieerde aanpak per segment, wat voor de grootbanken niet zo eenvoudig lijkt. Bovendien telt ons land maar liefst 1 miljoen zelfstandigen en KMO’s. “Veertig procent van de Pro-klanten tonen zich ontevreden of neutraal over de relatie met hun bank. Twaalf procent is ronduit ontevreden,” stelt Roosen vast.

De verwachtingen van de professionele klanten situeren zich, zo heet het, voornamelijk op het relationele vlak (reactiesnelheid en flexibiliteit (34%), beschikbaarheid, service & menselijke relaties (17%) en snelle verwerking en omloop betalingen (9%).

Beobank’s nieuwe strategie voor de zakelijke markt (lees: zelfstandigen, vrije beroepers en KMO’s (tot 5 miljoen euro), nvdr.) focust heel bewust op die relationele aspecten (advies, competentieteams) alsook op een maatspecifiek productaanbod en ondersteunende processen. Het nieuwe netwerk van Beobank PRO Centers stelt specifieke doelstellingen voorop als meer contact, meer gemak en meer expertise.

Zeven PRO Centers en vier PRO Corners

In Sint-Denijs-Westrem huldigde Beobank alvast zijn eerste PRO Center in. Naast het nationaal Beobank PRO Center in Brussel, komen er zeven regionale PRO Centers, met name in Antwerpen, Brugge, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Gent (Sint-Denijs-Westrem), Kortrijk en Luik. In of boven bestaande Beobank-kantoren worden in de komende maanden vier PRO Corners ingehuldigd te Dendermonde, Leuven, Moeskroen en Namen.

“Beobank PRO Centers zijn geen klassiek bankkantoor, maar een kantoorconcept dat ten dienste van de klant staat,” verduidelijkt Bob Vanmeerbeeck, commercieel directeur Professioneel Cliënteel.

De nieuwe PRO Centers staan gratis ter beschikking van professionele klanten. De accommodatie omvat onder meer een backoffice, waar met Beobank-adviseurs kan worden afgesproken, maar evenzeer twee open en twee gesloten capsules alsook een vergaderzaal die gratis ter beschikking van de zakelijke klanten staat.

Andere belangrijke onderdelen binnen het Beobank PRO Center zijn een co-working tafel, een forum voor events en een wacht- & ontspanningsruimte. Via een speciaal daartoe ontwikkelde website (www.beopbankpro.be) kunnen professionele klanten de vereiste accommodatie reserveren. Omtrent de investering in de uitbouw van het Beobank PRO-netwerk verkiest het management geen bijzonderheden te verstrekken.

028b27231a53e17953c4a8fa73da9a97
Bob Vanmeerbeeck, Guy Roosen en Guy Schellinck azen op een groter deel van de marktkoek in het bedrijfsmatig segment
C4197b71b5b7904fcd07d268f6fabfb7
In de Gentse rand huldigde Beobank zijn eerste PRO Center in

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.