Antwerpse, Gentse en Oostendse havens blikken op geslaagd 2016 terug

08/02/2017 OM 10:15 - Luc Willemijns
73863243cef79906a26e40cf47e10b1d
Oostende: succesvolle reconversie
De overslag in de Antwerpse haven haalde in 2016 een recordpeil. Zeebrugge noteerde dan weer een recordprestatie in de autotrafiek, maar moest vrede nemen met een dalend totaal tonnage omwille van het aanzienlijk verlies op container- en LNG-vlak. Gent kan terugblikken op het beste jaar in zijn annalen, waarbij het conventioneel stukgoed zich op recordhoogte hees. Oostende, ten slotte, kan zich op de borst slaan met een geslaagde strategische heroriëntatie.

De haven van Antwerpen heeft 2016 afgesloten met een overslagrecord van ruim 214 miljoen ton behandelde goederen. Voor het eerst ooit rondde de containertrafiek de 10 miljoen TEU (117.909.533 ton, + 4,1%). Met een geraamde jaaroverslag van net geen 70 miljoen ton, blijkt ook de vloeibare bulk groeien.

Het ro/ro-verkeer ging er met 1,8% op achteruit tot 4.568.874 ton. De behandeling van conventioneel stukgoed kalfde met 2,0% af tot 9.803.563 ton. De behandeling van staal ging er met 12% flink op vooruit. De afgenomen overslag van non-ferro, papier & cellulose en fruit kleurden de totale balans in dit segment evenwel rood.

De overslag van vloeibaar massagoed klom in 2016 met 3,8% tot 69.550.903 ton. De droog massagoedtrafiek blijkt dalen. Met 12.441.379 ton eind vorig jaar werd een terreinverlies van 9,1% geleden.

Trafiek containerverlies in Zeebrugge niet helemaal gerecupereerd

De haven van Zeebrugge boekte vorig jaar een recordtrafiek aan nieuwe voertuigen. Met 2.776.113 verscheepte en ontscheepte wagens, deed de kusthaven 14,3% beter dan in 2015. De totale toename van de ro/ro-trafiek met 6,7% kon evenwel niet verhinderen dat de Zeebrugse haven met een totaal tonnage van bijna 38 miljoen ton 1,3% terreinverlies leed. Dat heeft te maken met het dieptepunt in de lo/lo deepsea-trafiek (-33,8%) en de sterke terugval van de LNG-trafiek (-20,6% tot 2.711.385 ton).

Uiteindelijk klokte de vloeibare bulk af op 6.031.916 ton (-10,7%). Het stukgoed zette dan weer wel een fraaie prestatie neer met een toename van 27,5% tot 1.496.192 ton. Papierpulp (+ 22,9%), Papier & karton (+ 10,8%) en Zespri-kiwi’s (+ 12,,8%) boekten forse terreinwinst. Droge bulk liet dan weer een toename met 13,2% tot 1.487.949 ton zien.

Op cruise-vlak blijft de kusthaven het, jaar na jaar, beter doen. In 2016 nam het aantal cruise-aanlopen met ruim een kwart toe (+ 28%). Het aantal cruise-passagiers klom met liefst 58% tot 743.085.

Haven Gent boekt beste jaar ooit

De haven van Gent noteerde 2016 als het beste jaar ooit. De overslag via zeevaart hees zich met 29,1 miljoen ton (+ 10,3%) tot op een recordniveau. De Arteveldehaven boekte bovendien een nieuw record inzake de overslag van conventioneel stukgoed. Voorts werd een ongezien volume vloeibaar bulkgoed behandeld. Gent ziet zodoende zijn positie als bulkhaven én grootste droge bulkhaven van het land bevestigd. Belangrijkste handelspartners zijn Canada, Rusland en Brazilië.

De overslag via de binnenvaart klom tot 21,9 miljoen ton. Met een stijging van 9% wordt een goed jaar afgerond nadat de binnenvaart in 2015 nog een ferme klap kreeg.

In totaal noteerde de Arteveldehaven vorig jaar een watergebonden overslag van 51 miljoen ton. Dat is 9,8% meer dan in 2015.

Oostendse haven plukt vruchten strategische heroriëntatie

Met de ommezwaai naar de “Blauwe Groei” na het wegvallen van de ferry-trafieken, heeft de haven van Oostende duidelijk de juiste keuze gemaakt. De realisaties in 2016 zijn opsteker voor de volgende jaren. Zeker vanaf 2018, want dan worden de windparken Rentel en Norther gebouwd. Deze laten een forse groei verhopen.

Voor 2015 berekende de Nationale Bank van België voor de haven van Oostende een trafiek van 1.295.000 ton, een toegevoegde waarde van 512 miljoen euro en een tewerkstelling van 4.958 personen in het hele havengebied. 2016 laat een trafiek optekenen van 1.463.988 ton (+ 13,1%). Het gaat voornamelijk om bulktrafieken, bestaande uit zand, grind, kleiproducten (kattenbakvulling), ertsen als ferrosilicium en ferrochroom, houtproducten, kolen, bakstenen en onderdelen voor de bouw van windmolenparken op zee.

Door de bouw van het windmolenpark Nobelwind, nam het aantal schepen (calls, exclusief visserij en pleziervaart) toe van 2.687 naar 3.406 (+ 26,8%).

De belangrijkste graadmeter die de Oostendse haven hanteert is de tewerkstelling in de voorhaven. Dat zijn jobs die alle rechtstreeks betrokken zijn bij essentiële haventrafieken, specifiek de “Blue Growth” waarvan de windmolenactiviteit de bijzonderste bedrijvigheid is.

Eind 2015 was de tewerkstelling in de voorhaven voor het eerst boven de duizend gestegen (1.105 jobs), waarvan 280 in de offshore-windactiviteit. In 2016 was er sprake van 1.103 jobs, waarvan 366 in de offshore-windgerelateerde bedrijven (+ 30%). Hierin is de tewerkstelling van Rentel en Siemens begrepen, die tijdelijk een onderkomen vinden bij Greenbridge tot ze eind maart definitief naar de voorhaven verhuizen. De nieuwbouw op de Halve Maan, die voor Rentel is gepland, nadert zijn voltooiing.

73863243cef79906a26e40cf47e10b1d
Oostende: succesvolle reconversie
8efe915d87083abb5c68770dbda9385b
Containertrafiek baart Zeebrugge zorgen (Copyright Luchtfotografie P. Henderyckx)

HAVENBEDRIJF ANTWERPEN N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

HAVENBEDRIJF GENT N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

AG HAVEN OOSTENDE

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

MBZ N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.