Vlaanderen investeert in verkeersveiligere vrachtwagens
Zo beloont Vlaanderen de transporteurs voor eigen investeringen in extra veiligheidsmaatregelen die nog verder gaan dan wettelijk vereist is. Dodehoekspiegels zijn verplicht en komen niet voor financiële steun in aanmerking. Wie investeert in extra dodehoekdetectoren kan wél steun krijgen. Er komt ook steun voor andere veiligheidsvoorzieningen, zoals camera’s (frontcamera’s en camerasystemen voor achterwaarts rijden), systemen die het gebruik van een GSM blokkeren in een rijdende vrachtwagen, aslastmeters (die waarschuwen als assen overbelast worden) en automatische remsystemen die het gevaar op aanrijdingen verkleinen.
Vlaanderen ondersteunt bovendien de aankoop, huur of leasing van rij-assistentiesystemen. Concreet gaat het o.m. om een alcoholslot, “lane keeping assistance” die vrachtwagens op koers houdt en rij-analysesystemen die chauffeurs laten zien waar ze moeten bijsturen om veiliger in het verkeer te zitten.
Transporteurs die investeren in verkeersveiligheid kunnen rekenen op een financiële steun die tot 80% van het totale bedrag kan oplopen. Het subsidiesysteem wordt operationeel vanaf medio 2017, maar zal retro-actief gelden voor alle investeringen vanaf 1 januari. Zodra het systeem operationeel wordt, kunnen transporteurs een aanvraag via een website indienen. De facturen mogen op het bedrijf bewaard worden voor een eventuele controle. Het hele system wordt bewust eenvoudig en laagdrempelig gehouden.
VLAAMSE REGERING - VLAANDEREN
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.