Vrachtwagens worden verkeersveiliger en groener
Zo wordt onder meer in een stevige stimulans voorzien voor o.a. extra dodehoekdetectoren (bovenop de verplichte dodehoekspiegels), camera’s voor achterwaarts rijden, systemen die het gebruik van een GSM in een rijdende vrachtwagen blokkeren, aslastmeters (die waarschuwen als de assen overbelast worden) en remsystemen.
De Vlaamse vrachtwagens moeten ook groener worden. De wet legt nu al milieuvereisten op, maar nu komt er extra steun voor transporteurs die uit eigen beweging investeren in maatregelen die nog verder gaan dan wat de wet vraagt. Milieuvriendelijke CNG-, LNG- en hybride vrachtwagenmodellen zullen op verhoogde technologiesteun kunnen rekenen.
Voor bepaalde types vrachtwagens (lees: CNG-, LNG- en hybride modellen, nvdr.) worden de steunbedragen opgetrokken tot het maximum dat door Europa wordt toegestaan. Voor een grote onderneming kan dat, afhankelijk van het type, gaan tot 40 en 45%. Voor een KMO kan dat zelfs 50 en 55% zijn.
Bedrijven kunnen voor beide maatregelen terecht bij het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. De Vlaamse regering zet voor de premies elk jaar 36, 4 miljoen euro opzij. Per bedrijf wordt wel een plafond opgelegd van 100.000 euro gedurende een periode van drie jaar.
VLAAMSE REGERING - VLAANDEREN
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.