Ford Genk-site klaar voor nieuwe toekomst

15/09/2017 OM 15:04 - Luc Willemijns
2f7c24519b7f3b760b9c36b92bf46f8b
Op 31 december 2015 werd Vlaanderen eigenaar van de terreinen van het voormalige Ford Genk. Een half jaar later ging het Masterplan Ford Genk van start, een plan dat Vlaanderen samen met onder meer de stad Genk en De Vlaamse Waterweg N.V. opmaakte om de voormalige Ford-site om te vormen tot een nieuwe bedrijvenzone met de ambitie er 2.500 nieuwe jobs te creëren. Met de onlangs opgestarte sloopwerken gaat thans de slotfase van de herontwikkeling van de Ford-site in.

In het masterplan werd de Vlaamse Waterweg N.V. aangeduid als de ontwikkelaar van de C-zone, een terrein van ongeveer 50 hectaren, gelegen aan het Albertkanaal. De waterwegbeheerder treedt ook op als bouwheer voor de sanering, de afbraak van de oude fabriekshallen en de aanleg van de gemeenschappelijke nutsinfrastructuur op het terrein.

H.Essers en Haven Genk N.V. zullen, na de sloop, zone C in concessie ontwikkelen. Samen willen ze ruim 130.000 containers extra per jaar via de waterweg vervoeren.

De A-zone wordt een gemeenschappelijke strook met onder meer parkeergelegenheid en nutsvoorzieningen. Met het consortium Green Genk Logistics komt op de B-zone een logistiek park met focus op bedrijven in de e-commerce en de slimme maakindustrie.

De werfzone voor de sloopwerken is meer dan 40 hectaren groot. De werken omvatten de sloop van de kantoren en de andere gebouwen, alsook diverse installaties zoals de lakstraat, het schakelstation en het ketelhuis. Er wordt gesloopt tot twee meter onder het maaiveld om zoveel mogelijk leidingen en andere ondergrondse constructies weg te halen. Aannemingsbedrijf Aclagro N.V. en Aertssen N.V. staan in voor de afbraak via THV Ford Genk.

Het grootste gebouw dat verdwijnt, is de 16 hectaren grote en circa 25 meter hoge C-hal. Ook het bekende blauwe, administratieve gebouw en vele kleine gebouwen in de A- en C-zone gaan tegen de grond. De voorbereidende werken gingen begin juni van start. De grote afbraak nam pas onlangs een aanvang. De voltooiing wordt verwacht in december 2018. De werken kosten 6,3 miljoen euro.

2f7c24519b7f3b760b9c36b92bf46f8b
906f36fb4b39dffd8bc2da43c8f635ef

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.