Toenemende digitale verwachtingen van klanten stimuleren investeringen in technologie

28/11/2017 OM 08:01 - Serge Vanbockryck
8f535423f05eb8c4e6959b69d818d4ef
CGI voert jaarlijks persoonlijke interviews uit bij haar klanten uit 10 sectoren in 17 landen, en vroeg in 2017 aan 1.300 C-levels, zowel op beleidsniveau als in het IT-domein, hoe zij de digitale toekomst zien en, vooral, wat ze er vandaag aan doen om hun organisatie klaar te maken.

Ook al liggen de resultaten van de editie 2017 in lijn met 2016, meer dan de helft van de organisaties bevindt zich reeds in dat digitaliseringsproces, ook in België.

Wereldwijd zien we 3 grote trends binnen alle sectoren: de nood om te transformeren en zo te voldoen aan de digitale behoeften en verwachtingen van klanten en burgers is nog sterker geworden. Volgens Ben Vicca, VP CGI Belgium, zagen we de voorbije vijf jaar reeds een trend, maar nu een nog duidelijkere versnelling. “De “urgency to become digital” staat op de to-do-lijst, zowel in de business als in IT, bij 85% van onze klanten t.o.v. 71% in 2016. 40% van onze klanten wereldwijd geeft aan een bedrijfsbrede digitale strategie te hebben, vergeleken met 12% in 2016. Deze trend is dan ook in alle industrieën sterker dan voorheen aanwezig, of het nu gaat om de transportsector, de verzekeringswereld, de energie-industrie, retail of de overheid.“

De noodzaak om de onderneming te beveiligen tegen de toenemende cyber-risico’s werd in 2016 nog aangegeven als prioriteit met 62%, vandaag met 74%.
Alle Belgische klanten waarmee we spraken, gaven aan dat ze hun data-management reeds herevalueren, gevoelige data beveiligen en zelfs derde partijen onder de loep nemen. Door de focus op de verhoogde wettelijke vereisten en gegevensbescherming, geeft 62% van de klanten aan dat dit een prioriteit is. Databeheer en analytische tools staan tegelijkertijd centraal in het digitaliseringsproces en naar gepersonaliseerde dienstverlening naar klanten toe, een bedrijf te optimaliseren en te laten groeien, maar tegelijkertijd moeten deze data beschermd worden of voldoen aan de ontwikkelingen in de wetgeving (GDPR).

Ook al weerspiegelen de drie trends zich op de Belgische markt, zien we enkele verschillen uit de gesprekken met Belgische klanten.

• “Vandaag vraagt de consument in het algemeen hoe langer hoe meer naar digitale toepassingen", bevestigt Ben Vicca. “Bedrijven zien het aanbieden van digitale oplossingen als een strategische prioriteit. Toch heeft maar een vierde van onze Belgische ondervraagde klanten een digitale bedrijfsstrategie in kaart gebracht, terwijl dit wereldwijd op 40% komt.
• Toch leren we uit de resultaten dat meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven zowel wereldwijd als in België zich momenteel al in dat digitaliseringsproces bevindt.
• “Klanten contacteren ons bijvoorbeeld met de vraag hoe ze chatbots kunnen inzetten en hoe ze een bijhorende kwalitatieve dienstverlening naar hun klanten kunnen garanderen’, verduidelijkt Vicca. “Meer dan de helft van onze Belgische klanten onderzoekt of is reeds bezig met data analytics, omni-channel experience, online/mobile tools, automatisering, Robotic Process Automation of AI. Dat is boven het gemiddelde van de wereldwijde resultaten.”
• Wereldwijd zien we dat 62% van onze klanten innovatie en digitale transformatie aanstuurt vanuit een centraal digital team, 53% zoekt een externe partner en 44% vanuit de business. Bij onze Belgische klanten daarentegen, wordt de digitale agenda en innovatie gestuurd vanuit (de behoefte van) de business (75%), en geeft 91% aan dat ze meer willen experimenteren met digitale technologieën.

Voor 76% van de ondervraagde business én IT leaders is digitaal worden om te voldoen aan de verwachtingen van de klanten prioriteit nummer 1. Omdat de aangehaalde business-prioriteiten allemaal IT-gestuurd zijn, is het niet verwonderlijk dat maar liefst 78% van de respondenten aangeven dat ze hun IT-budget in de komende jaren zullen verhogen of minimaal op hetzelfde niveau zullen behouden.

Ook de Belgische bedrijven hebben begrepen dat ze moeten digitaliseren en inzetten op IT-innovatie. Onze klanten nemen reeds initiatieven en zijn gestart met het digitaliseringsproces. Het inzetten van data analytics, automatisering, digitale tools of AI, zijn zaken waar bedrijven vandaag reeds het verschil mee kunnen maken en kunnen blijven bestaan.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.