Montgenèvre brengt "Smart Cities" naar skipistes door gezamenlijke Smart Resort-initiatief met Orange

Gegevensanalyse om de economische en toeristische ontwikkeling van het resort te stimuleren

Orange Business Services heeft zijn eerste "Smart Resort" in Montgenèvre, in de Alpen, aangekondigd als onderdeel van een concept dat in heel Frankrijk zal worden ontwikkeld. De digitale transformatie van Montgenèvre wordt gecoördineerd door middel van een "smart city" -strategie, die gratis Wi-Fi combineert, een mobiele app die sinds begin december beschikbaar is voor iOS en Android, en Big Data-analyse. De doelstellingen zijn drieledig: de bergbeleving verbeteren, het leven van bewoners en bezoekers vergemakkelijken en de economische en toeristische ontwikkeling van een van de oudste skigebieden van Frankrijk ondersteunen.

De mobiele app van Montgenèvre brengt alle informatie samen die toeristen nodig hebben, waar ze die ook nodig hebben. Hiermee hebben ze bijvoorbeeld toegang tot real-time informatie over skiliften, piste-openingen in de winter of golfbanen tijdens de rest van het toeristisch seizoen. De gratis mobiele app is beschikbaar in het Engels en Frans, Italiaans en wordt zowel in een winter- als een zomerversie uitgebracht. Daarnaast zullen in totaal 31 Wi-Fi hotspots worden opgezet in het hele resort zodat gebruikers volledig kunnen profiteren van alle functies van de app.

Skiërs kunnen de sneeuwrapporten en lawinewaarschuwingen controleren en de actuele omstandigheden in real-time bekijken op basis van de webcams aan de zijkant van de pistes. Via een interactieve kaart die beschikbaar is via de applicatie kunt u het hele skigebied verkennen in 3D-afbeeldingen in hoge resolutie, met pistes in kaart gebracht en gedetailleerd met route, helling, lengte en moeilijkheidsgraad.

Oplossingen voor duurzame economische ontwikkeling

Dankzij de smart resort-oplossing kan Montgenèvre bezoekers of bewoners een echt verbonden stadsbelevenis bieden. Montgenèvre stuurt informatie of aangepaste services naar gebruikers wanneer ze die nodig hebben, zoals pendelbusschema's en informatie over lokale culturele activiteiten op basis van de interesses van de gebruiker, bedoeld om lokale economische activiteit te stimuleren.

Met de Flux Vision-oplossing van Orange Business Services beschikt Montgenèvre ook over een manier om bevolkingsstromen gedurende het jaar of rond een bepaald evenement te analyseren. Dit proces, dat geanonimiseerde gegevens van het openbare mobiele netwerk van Orange verzamelt en gebruikt, helpt bij de besluitvorming wanneer belangrijke keuzes moeten worden gemaakt om de toeristische diensten in de vallei te verbeteren.

“Voor Montgenèvre betekent een Smart Resort betere levensomstandigheden en vrijetijdsbesteding aanbieden aan alle gebruikers van het resort, of het nu toeristen of inwoners zijn. Het versterkt de economische en sociale activiteit in onze regio en speelt in op de uitdagingen van de stad van de toekomst, maar op een duurzame manier”, aldus Guy Hermitte, burgemeester van Montgenèvre (regio Hautes-Alpes).

“Orange, via zijn Smart Cities-entiteit, is er trots op het Montgenèvre-resort van zijn expertise in de digitale transformatie van steden en regio’s te voorzien, door innovatieve oplossingen aan te bieden voor connectiviteit, mobiele applicaties en data-analyse ten behoeve van bezoekers en bewoners”, stelt Delphine Woussen, directeur van Orange Smart Cities binnen Orange Business Services.

De applicatie is schaalbaar en zal voortdurend worden bijgewerkt om te voldoen aan de behoeften van de gebruiker.

Meer sectornieuws

Agenda