Franse groep Maurin lijft Gentse Nissan-dealer Bauwens in

GMS Store herdoopt tot Nissan Leuven

Groupe Maurin (Annecy) zette in alle stilte zijn eerste stappen op de Belgische automotive-markt met de overnames van Nissan-dealer GMS Store B.V.B.A. (Herent) en Mercedes-concessionaris GMS Leuven (Heverlee). Begin dit jaar startte het een nieuwe Nissan-concessie op in de voormalige gebouwen van Citroën in Ledeberg, die op 18 september j.l. officieel werd ingehuldigd. Op 1 december neemt Groupe Maurin Nissan-dealer Bauwens (Evergem) over. Invoerder Nissan Belgium krijgt daarmee uitzicht op stabiliteit in zijn dealer-netwerk in de Gentse regio. Thierry Jacquet, directeur van GMS Store, inmiddels herdoopt tot Nissan Leuven, laat er weinig twijfel over bestaan dat doorgroeien in het Nissan-landschap de absolute prioriteit is. Daarna wil de Franse groep datzelfde scenario op de Belgische markt herhalen als Mercedes-dealer.

De Franse Groupe Maurin, ontstaan uit een Ford-concessie in het zuiden van Frankrijk, groeide doorheen de jaren uit tot een groep met een 90-tal concessies met 19 merken. De groep verdeelt zowat alle automerken, met uitzondering van de Franse merken. Sinds 2014 richt het bedrijf zijn pijlen ook op het buitenland. Zwitserland en België zijn de eerste buitenlandse markten die worden aangeboord. In eigen land is Groupe Maurin eerste verdeler van Ford, Nissan en Suzuki. Jaarlijks verkoopt de familiale groep 22.500 nieuwe auto’s en zowat 15.000 tweedehandswagens.

Intrede op Belgische markt

Via voormalig country director Stéphane Chauville van Nissan Belgium N.V. (Aartselaar), landde Groupe Maurin op de Belgische markt. Het nam eind 2015 Nissan-verdeler GMS Store B.V.B.A. langsheen de Brusselsesteenweg in Herent over. Op dezelfde site baatte Mercedes-verdeler GMS Store, dat door dezelfde eigenaar werd gecontroleerd, een Nearly New Car-activiteit voor Mercedes uit. GMS Leuven trad op als Mercedes-verdeler in Heverlee. Ook GMS Leuven werd op hetzelfde ogenblik door Groupe Maurin geïntegreerd. In februari 2016 verwierf de groep ook de eigendom over Infiniti Brussels langsheen de Leuvensesteenweg te Zaventem, één van de drie dealerships van het luxemerk van Nissan op de Belgische markt.

“Van meetaf lag het in de bedoeling om, in eerste instantie met Nissan, in nauw overleg met de invoerder, op de Belgische markt door te groeien”, schetst Thierry Jacquet, directeur Nissan Leuven, die door de eigenaar naar België werd gedetacheerd om de ontwikkeling van de groep in goede banen te leiden. Om de visibiliteit van het merk in de regio rond Herent te verhogen, doopte hij GMS Store inmiddels om tot Nissan Leuven.

Witte vlek in Nissan-distributienetwerk

De regio Gent gold voor Nissan Belgium als een witte vlek in zijn distributienetwerk. Dat slaagde er niet in - om redenen allerhande - stabiliteit en continuïteit in zijn vertegenwoording in en rond het Gentse neer te zetten. In samenwerking met Groupe Maurin lijkt daar nu verandering in te komen. Zo startte de groep begin dit jaar in de voormalige gebouwen van Citroën aan de Achilles Heyndrickxlaan in Ledeberg een nieuwe Nissan-concessie op. Die werd op 18 september jongstleden officieel ingehuldigd. Inmiddels bereikte de groep met Nissan-verdeler Bauwens een princiepsakkoord. Die zal per 1 december 2017 zijn concessie in Evergem aan het Franse bedrijf overdragen. De groep wordt zodoende Nissan-dealer voor Groot-Gent.

De nieuwe Nissan-vestiging in Ledeberg is overigens de eerste in België die volgens het nieuwste retail-concept van de invoerder is ingericht. Met de integratie van Bauwens krijgt Groupe Maurin er in België een tweede carrosserie bij, naast die van GMS in Heverlee.

Verkoopsvolumes aandikken

Thierry Jacquet: “Nissan Leuven mikt dit jaar op een verkoopsvolume van 240 à 250 nieuwe wagens. Dat is beduidend meer dan de 150 op het ogenblik van de overname. Samen met de twee Gentse vestigingen, klokken we dit jaar wellicht af op een dikke 800 verkochte Nissans. Op lange termijn gaan we echter voor de verkoop van een paar duizend Nissans over de groep”. Of dat cijfer met de huidige constellatie dient gehaald, laat onze gesprekspartner vooralsnog in het midden. “We willen als Nissan-concessionaris op de Belgische markt hoedanook doorgroeien. Overnames van bestaande Nissan-dealerships sluiten we derhalve niet uit”, luidt het.

Ook als Mercedes-verdeler koestert Groupe Maurin in ons land steile ambities. GMS Leuven tekent dit jaar wellicht voor de verkoop van een duizendtal nieuwe voertuigen. Eventuele marktopportuniteiten zullen met aandacht worden bekeken, heet het.

Intussen zet Jacquet volop in op de verdere ontwikkeling van Nissan in België. Zo zal in de toekomst sterk worden ingezet op de uitbouw van het fleet-segment, dat in Gent beter ontwikkeld is dan in Leuven. Maar ook uit de verkoop van tweedehands-Nissans wil de directeur bijkomende groei puren. De Belgische Nissan-bedrijven van Groupe Maurin hanteren, naar Frans voorbeeld, een eigen financieringssysteem.

“Onze Nissan-dealerships hanteren bij het einde van de leasing-periode een systeem van ballonfinanciering met een door de dealer gegarandeerde overnameprijs op de afgesproken periode. Als dealer zijn we de enige partij op de Belgische markt die een dergelijk systeem van toekomstgegarandeerde minimumwaarde hanteert”, besluit Jacquet.

Meer sectornieuws

Agenda