Technologie kan personeelstekort horeca oplossen

22/12/2017 OM 08:26 - Luc Willemijns
Af06c1b71eb8eeffd6a6e98471c678df
Eerst betalen en dan zelf tanken: het is in een pompstation de gewoonste zaak van de wereld. Maar wie dat veertig jaar geleden had beweerd, zou voor gek zijn verklaard. Ik geloof dat we in de horeca dezelfde weg uit kunnen gaan. Meer zelfs: tienduizenden horecazaken kunnen met minder zaalpersoneel. De technologie kan een oplossing bieden voor het personeelstekort in de horeca.

Iedereen herkent wat mij het afgelopen weekend aan de Belgische kust overkwam, toen ik plaats nam aan een terrasje. Of beter: twéé terrasjes, want bij het eerste vertrokken we toen er na drie kwartier nog altijd niemand de tijd had gevonden om onze bestelling op te nemen. Daarom heb ik het bij het tweede terrasje getimed: het duurde 22 minuten voor de bestelling werd opgenomen, de koffie kwam na 14 minuten en het spuitwater nog eens 11 minuten later. Op de rekening was het twee keer wachten: eerst op de rekening zelf, daarna op de ober die afrekende.

Tijdens zonnige dagen en de bijhorende drukte wordt het personeelstekort in horecazaken pijnlijk duidelijk. Logisch ook: zelfs met alle maatregelen blijft elke medewerker voor een uitbater een dure grap. Want op een doorsnee terrasje verloopt alles ook weinig efficiënt: de ober moet langs komen om de bestelling op een papiertje te kribbelen, naar de toog gaan om die door te geven en dan de bestelling komen brengen. En achteraf nog eens langskomen, de rekening gaan halen om wat later het geld op te halen. In tijden van moderne technologie is dat allemaal erg omslachtig.

Het doet me denken aan de manier waarop je twintig jaar geleden je benzinetank moest vullen. Je parkeerde aan de pomp, je wachtte tot de uitbater eraan toe kwam om jou te bedienen, waarna hij door het opengedraaide raampje het gevraagde bedrag inde. Nu doen we dat allemaal zelf, en gaat het sneller. We betalen nu zelf aan een betaalautomaat, we schroeven zelf onze benzinedop eraf, we vullen zelf onze tank, en we kunnen dat 24/7. In een tankstation loopt nu geen personeel meer rond.

Het kan sneller

Ook in de horeca krijg ik al te vaak het gevoel dat het sneller kan. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we dezelfde richting moeten uitgaan in restaurants, cafés en brasseries. De technologie bestaat al: leg een tablet op tafel met een gepersonaliseerde app, waarlangs klanten hun bestelling doorgeven en betalen. Eén beweging, waarvoor er vroeger vier nodig waren. En dan kan je er als uitbater nog voor kiezen of je het tot aan tafel laat brengen of dat je de klanten signaleert wanneer hun bestelling klaar staat aan de toog.

Je krijgt er als uitbater veel meer bewegingsvrijheid door. De technologie schiet je te hulp en lost zo het personeelstekort in de horeca op. Waardoor je de eenvoudige stappen laat uitvoeren door de technologie en je personeel kan inzetten voor de taken waarvoor mensen het meest geschikt zijn.

Niet verwarren met self-service restaurants

Verwar het toekomstbeeld van een horecazaak zonder personeel niet met de self-service restaurants die we nu gewoon zijn. De kwaliteit van de keuken kan er zelfs op verbeteren als er minder geld verspild wordt voor overbevraagd zaalpersoneel. Een koffie op een terrasje kan je nu eenmaal sneller en efficiënter bestellen en betalen via elektronische weg.

Het is voor een horeca-uitbater doodeenvoudig om een bestaande app te personaliseren door er alle dranken en maaltijden in onder te brengen, zodat de bezoekers met enkele kliks en swipes hun bestelling kunnen doorgeven - zelfs met specifieke wensen als saignant of bien cuit. Hetzelfde toestel staat in contact met de witte kassa en laat iedereen eenvoudig betalen. De investeringskost wordt bijna onmiddellijk terugverdiend door het uitgespaarde personeel. Waardoor ook het risico op faillissementen in de horeca omlaag gaat.

Het is natuurlijk niet iets voor de 184 sterrenrestaurants die er in België zijn, want daar is beleving een onderdeel van de persoonlijke aanpak. De uitleg van een kelner of sommelier kan je niet vervangen door een schermpje. Maar in heel wat van de bijna 40.000 andere horecazaken is het perfect mogelijk om het met heel wat minder personeel te doen zonder dat de kwaliteit van de service daalt, integendeel.

En de obers? Door de onhandige uren is er in de horeca een personeelstekort, dus van een sociaal bloedbad zou geen sprake zijn. De technologie vervangt alleen de jobs die weinig gegeerd zijn en verhoogt de kwaliteit van het mensenwerk. Net als bij de tankstationuitbaters van destijds.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Keyware Technologies N.V. (Zaventem))

Meer info: 02/346.25.23 of www.keyware.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.